خطر در کمین «دموکراسی آمریکایی»/ بی‌اعتمادی نسبت به ۲ حزب دمکرات و جمهوری‌خواه

تهران- ایرنا- نتایج یک نظرسنجی جدید در آمریکا نشان می‌دهد ۸۲ درصد آمریکایی ها نگران وضعیت دموکراسی در کشور بوده و ۵۹ درصد هم نسبت به احزاب سیاسی بی‌اعتماد هستند.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا به نقل از هیل، بر اساس نظرسنجی جدید مشترک اندیشکده "بایپارتیزان پالیسی سنتر "(Bipartisan Policy Center) و موسسه "مورنینگ کانسالت" (Morning Consult)، بیش از ۸۰ درصد نسبت به وضعیت دموکراسی در آمریکا ابراز نگرانی کرده اند.

براساس نتایج این نظرسنجی، ۸۲ درصد از شرکت کنندگان گفتند که نگران دموکراسی در کشورشان هستند و در این میان ۴۰ درصد اعلام نگرانی بسیار شدید کردند. این نگرانی میان جمهوری خواهان و دموکرات ها مشهود بوده و ۸۴ درصد از رای دهندگان در هر حزب گفته اند که نگران وضعیت دموکراسی در کشور هستند.

مطابق این نظرسنجی، ۵۹ درصد از آمریکایی ها هم به احزاب سیاسی برای پیداکردن راه حل دو حزبی اعتماد ندارند. در این میان میزان بی اعتمادی جمهوری خواهان در مقایسه با دموکرات ها بالاتر بوده و رقم آن ۶۲ درصد اعلام شده است.

انتشار این نتایج در حالی است که کنگره آماده بازگشت از تعطیلات در ماه آینده می شود و از همین رو احتمال تعطیلی دولت دور از انتظار نیست. به عبارتی قانونگذاران باید بودجه فدرال را تا ۳۰ سپتامبر (۸ مهر) تصویب کنند و چنانچه با تصویب ۱۱ لایحه از ۱۲ لایحه بودجه موافقت نکنند، دولت تعطیل خواهد شد.

از سوی دیگر جمهوری خواهان مجلس نمایندگان در حال بررسی موضوع استیضاح جو بایدن هستند و کوین مک‌کارتی رئیس‌ مجلس نمایندگان نیز تحقیقات استیضاح رئیس‌جمهور به دلیل معاملات تجاری خارجی خانواده بایدن را «یک گام رو به جلو طبیعی» دانست.

وضعیت اقتصادی از دیگر پرسش هایی بود که در این نظرسنجی مطرح شد و ۸۸ درصد، تورم را به عنوان یکی از نگرانی های اصلی اعلام کردند و ۸۴ درصد هم گفتند که وضعیت جاری کشور بر نحوه زندگی و معیشت آنها اثرگذاشته است.

این نظرسنجی از میان یک هزار و ۹۵۹ شرکت کننده از تاریخ ۲۱ تا ۲۴ اوت (۳۰ مرداد تا ۲ شهریور) انجام شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha