۸ شهریور ۱۴۰۲، ۱۷:۰۰
کد خبرنگار: 5476
کد خبر: 85215935
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

شمار بازماندگان از تحصیل در زنجان کاهش یافت

زنجان- ایرنا- مدیرکل آموزش و پرورش استان زنجان گفت: در دولت سیزدهم بازماندگان از تحصیل در دوره متوسطه اول از سه هزار و ۱۸۷ نفر به یک هزار و ۹۵۲ نفر و در دوره متوسطه دوم نیز از حدود ۱۰ هزار نفر بازمانده تحصیل به تعداد هفت هزار نفر کاهش یافته است.

علی اسماعیلی روز چهارشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا افزود: خوشبختانه با تلاش‌ها و هدفگذاری‌های مناسب رتبه نخست را در ارزیابی‌های ۲۲گانه سازمان سوادآموزی کشور کسب کردیم و در حوزه معاونت متوسطه اکثر صاحب نظرانی که به دلایل مختلف کنار گذاشته شده بودند و از تخصص آنها استفاده نمی‌شد دعوت به همکاری مجدد و از نظرات آنها استفاده شد.

وی اضافه کرد: علاوه بر این وضعیت سرانه‌های دانش‌آموزی هنگام تحویل دولت نامطلوب بود و با اقدامات صورت گرفته سرانه‌های دانش‌آموزی با رشد چشمگیر در دولت سیزدهم همراه شد، به طوریکه بیش از ۲۰۰ درصد افزایش داشته است.

مدیرکل آموزش و پرورش استان زنجان اضافه کرد: همچنین در حوزه توسعه مدارس متاسفانه، ساخت مدارس و فضاهای آموزشی در سالیان گذشته به فراموشی سپرده شده بود که برای حل این مشکل، امروز با تلاش شبانه‌روزی خیرین مدرسه‌ساز و همچنین استفاده از اعتبارات دولتی و ملی در راستای مرتفع کردن بخشی از این مشکلات گام‌هایی برداشته شده و فقط در طرح اقدام ملی مسکن ساخت ۲۰ مدرسه قطعی شده است.

اسماعیلی با اشاره به اقدامات حوزه تربیت بدنی آموزش و پرورش، گفت: در شروع دولت سیزدهم سرانه فضای ورزشی دانش‌آموزان استان ۲۸ سانتی‌متر مربع بود که در کمتر از ۲ سال به ۳۸ سانتی مترمربع ارتقا یافت و تنها استخر آموزش و پرورش استان که پیشرفت عمرانی ناچیزی داشت با تلاش‌های صورت گرفته در آستانه افتتاح است.

وی سهم سرانه اردویی دانش‌آموزان هنگام تحویل دولت را ۲۸ صدم سانتی‌متر عنوان کرد و ادامه داد: با اضافه شدن چندین هکتار به فضای اردوگاهی، این سرانه به یک مترمربع افزایش پیدا کرد و جهت جلوگیری از آسیب‌های اجتماعی خانه یاریگران زندگی با اعتباری بالغ بر ۷۰۰ میلیون تومان افتتاح شد.

مدیر کل آموزش و پرورش استان زنجان بیان اینکه حوزه پرورشی در زمان تحویل دولت مورد غفلت قرار گرفته بود، از تلاش در راستای تخصیص و جذب نیروی انسانی متخصص در حوزه پرورشی خبر داد و افزود: دارالقرآن ویژه‌ای با وسعت یک هزار مترمربع برای دانش‌آموزان در نظر گرفته شده و در کنار این موضوع تقویت دارالقرآن‌ها در سطح استان مورد توجه و تاکید ویژه قرار گرفته است تا از این طریق کیفیت آموزش قرآن به دانش‌آموزان افزایش یابد.

وی اظهار کرد: در حوزه سوادآموزی هنگام تحویل دولت حق‌الزحمه و بیمه ۲ سال آموزش دهندگان پرداخت نشده بود که امروز نه تنها به طور کامل تسویه شده، بلکه پیش پرداخت بیمه‌ها نیز به حساب موسسات واریز شده است.

مدیر کل آموزش و پرورش استان زنجان اضافه کرد: در خصوص امتحانات نهایی دانش‌آموزان با پیگیری‌های جدی همکاران در مدارس متوسطه دوم میانگین نمرات با بهبود چشمگیری همراه بوده و میانگین نمرات استان از متوسط کشور بالاتر شده و رتبه استان در امتحانات نهایی از ۱۸ به رتبه ۱۰ تقلیل یافته است.

وی تلاش بر توسعه متوازن بین رشته‌ای و تمرکز زدایی از استقبال صرف از یک رشته خاص در مقطع متوسطه دوم را نیز از اقدامات معاونت متوسطه آموزش و پرورش استان در دولت سیزدهم عنوان کرد و گفت: برای بالا بردن سهم آموزش‌های مهارتی و فنی و حرفه‌ای در ایجاد ثروت با تلاش دانش‌آموزان با مهارت‌های مختلف سعی در کنترل تورم در جامعه شده است.

اسماعیلی همچنین از افزایش چشمگیر پذیرش دانشجو معلمان در تعداد و تنوع رشته‌ها در استان خبر داد و گفت: در بخش استخدام‌ نیروها از طریق آزمون استخدامی متاسفانه در گذشته ساز و کار معینی برای انتخاب نیروهای شایسته برای تربیت فرزندان این مرز و بوم وجود نداشت و گزینش محکم و سازمان یافته‌ای اتفاق نمی‌افتاد که با استقرار دولت مردمی فرایند جذب معلمان از طریق آزمون استخدام به کلی متحول و ساز و کار معین و مشخصی در زمینه گزینش معلمان طراحی و اجرا شد.

مدیر کل آموزش و پرورش استان زنجان در ارتباط با اجرای سند ۲۰۳۰ نیز گفت: اجرای این سند تعهداتی را برای آموزش و پرورش کشور ایجاد می‌کرد که در دولت سیزدهم با توجه به تبعات منفی آن نه تنها اجرایی‌سازی این سند به کلی متوقف شد بلکه در راستای تقویت باورها فرهنگی و ملی با تلاش مستمر سعی در رفع آثار سوء اجرای سند مذکور داشتیم.

وی توقف فعالیت‌های تربیتی به بهانه ۲ سال شیوع کرونا در کشور را یکی دیگر از چالش‌های مهمی که دستگاه تعلیم و تربیت با آن روبه‌رو بود، اعلام کرد و گفت: در حوزه آموزش ابتدایی شیوع ویروس کرونا و غیرحضوری شدن مدارس ضربه سنگینی به کیفیت یادگیری و آموزشی دانش‌آموزان وارد کرده بود که با اجرای طرح‌های مختلف کیفیت بخشی، خصوصاً طرح تعمیق و تثبیت یادگیری بخشی از آسیب‌های کرونا برای دانش‌آموزان ابتدایی جبران شد.

اسماعیلی توجه ویژه به سند تحول بنیادین آموزش و پرورش را یکی از مهمترین راه‌های گذر از بحران‌ها در آموزش و پرورش عنوان کرد و افزود: امروز با استقرار قرارگاه اجرایی‌سازی سند تحول بنیادین و شروع ایجاد مدارس تحولی در سطح استان به سمت اجرای برنامه‌های تحولی در مدارس پیش می‌رویم و در همین راستا معلمان با شرکت در دوره‌های حضوری و غیرحضوری رهیاران تحول آمادگی‌های لازم را برای اجرای کامل سند تحول در مدارس کسب می‌کنند.

وی با بیان اینکه با استقرار دولت سیزدهم اقدامات اقتصادی قابل توجهی در دستگاه تعلیم و تربیت شکل گرفته است، تصریح کرد: در این راستا می‌توان به بهبود معیشت فرهنگیان با اجرای طرح رتبه‌بندی معلمان اشاره کرد که باعث بهبود دریافتی معلمان شده همچنین وضعیت مدارس دولتی نیز بخاطر افزایش چشمگیر سرانه‌های دانش‌آموزی بهبود قابل توجهی یافته است.

مدیرکل آموزش و پرورش استان زنجان در پایان در خصوص برنامه‌های انجام شده در راستای تحقق شعار دولت، اظهار کرد: آموزش و پرورش به عنوان گسترده‌ترین نهاد حاضر در جامعه که ارتباط مستقیمی با اعضای جامعه دارد، در ایجاد گفتمان‌سازی و بسترهای لازم برای پرداختن به اهداف شعار دولت در سطح کلان جامعه نقش فعالی دارد که این امر در راستای یکی از اصلی‌ترین وظایف دستگاه تعلیم و تربیت که جامعه پذیری افراد است، انجام می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha