به گزارش روز جمعه خبرنگار ایرنا ، بر اساس گزارش های رسمی و مطالعات صورت گرفته در سال ۲۰۱۷ مشخص شده که آب دریای خزر تا سال ۲۰۵۰ پسروی خواهد داشت و این رخداد طبق گفته کارشناسان به علت تغییرات اقلیمی بوده است که احتمال افزایش هم دارد در حالی که حدود ۵۰ درصد پسروی دریای خزر به سرعت تبخیر آب در آن بر می گردد و درصورتی این روند با این سرعت ادامه خواهد داشت که ۲۰ تا ۲۵ درصد مساحت خزر در بخش شمالی که سواحل روسیه را در بر می گیرد، کاهش خواهد داشت .
نتایج این مطالعات همچنین نشان داده فقط در سال های ۱۳۹۳ تا ۱۴۰۰ سطح آب دریای خزر با کاهش حدود ۵۰ سانتیمتری مواجه بوده که این رخداد به عقب نشینی دریا از ۱۰ متر تا ۱۰۰ متر در سواحل مختلف منجر شده است.
مطالعات و اندازه گیری دقیق زمینی که در ایستگاه های شاخص ساحلی دریای خزر انجام گرفته این مساله سبب افزایش قابل توجه محدوده ساحلی در طول بیش از ۸۵۰ کیلومتر سواحل شمالی کشور شد و کارشناسان معتقدند : با تشدید روند کاهشی آب، شاهد پسروی بیشتر دریا و خروج بخش عمده ای از بستر دریا در آینده ای نه چندان دور باشیم.
با توجه به این رخداد طبیعی به تاکید کارشناسان ضرورت دارد در گام نخست به اهمیت موضوع حفاظت از حریم و بستر دریا و گام بعدی ضرورت دارد مسوولان دست اندکار نسبت به پیامد های ناشی از این پدیده توجه جدی و برنامه ریزی اصولی و اساسی داشته باشند.
ایجاد چالش در زیرساخت ها، کاربری های اقتصادی، اجتماعی، اختلال در روند فعالیت بنادر و دریانوردی، صید و صیادی، خشک شدن ذخایر آبی وابسته به دریای خزر (تالاب ها - خلیج ها) افزایش عرصه ساحل، دخل و تصرف انسانی به حریم دریا و اثرات منفی بر آبخوان های ساحلی از جمله اثرات عقب نشینی و کاهش تراز سطح دریای خزر از جمله تبعات منفی ناشی از عقب نشینی دریای خزر است.
سعید کیاکجوری مدیرکل بنادر و دریانوردی استان مازندران روز جمعه در گفت و گو با خبرنگاران افزود : تحلیل های متفاوتی در باره کاهش تراز سطح آب دریای خزر از سوی کارشناسان گزارش و مطرح شده تحلیل نخست روایت شده از آنجایی که دریای خزر روندجریان آن حالت جزر و مد و سینوسی است در نهایت سطح تراز آن به ۴۰ سانتی متر می رسد منتهی تحلیل دیگر صاحب نظران آن است درنقاطی سطح تراز به ۱۸ متر هم خواهد رسید البته گزارش شده این روند تا پنج یا هفت سال آینده ادامه دارد و پس از آن دریا پیشروی می کند .
این مسوول بیان داشت : به هر شکل براساس دستورالعمل های سازمانی و اعتباراتی که در این بخش پیش یبنی و اختصاص داده شده طبق چارچوب سازمانی در زمینه لایروبی کارهای زیادی انجام گرفته کارهای کارشناسی و مطالعاتی و بخشی هم عملیاتی در بنادر این استان و بندر امیرآباد هم شروع شده است .
وی اظهار کرد : از زمان عهده دار شدن این مسوولیت در ۱۰ ماه گذشته تاکنون ، مهم ترین موضوعی که تردد ناوگان حمل و نقل دریایی را دچار چالش کرده بود و در دستور کار قرار گرفت ، لایروبی آبراه دسترسی به حو ضچه به منظور پهلو گیری کشتی ها در بندر نوشهر و بندر فریدونکنار بود و از آن زمان عملیات لایروبی به طور مدام در چند نقطه ساحلی بنادر شروع شد و تاحدودی هم نتیجه داد اما کافی نیست .
مدیرکل بنادر و دریانوردی استان مازندران، گفت : نتیجه این تلاش ها منجر به آن شد کشتی هایی که در گذشته با ابخور ۳.۷ دچار مشکل بودند و توان پهلوگیری به بندر را نداشتند اما امروز با آبخور ۴.۳ وارد حوضچه بنادر این استان برای تخلیه بار پهلوگیری می کنند و هرچند تهدید عقب نشینی آب دریای خزر همچنان وجود دارد اما نسبت به دوره گذشته بهتر شده است.
کیاکجوری افزود : افزون بر این اقدامات حدود ۱۵۰ میلیارد تومان هم برای انجام عملیات لایروبی به تازگی اختصاص داده شده و تشریفات اداری برای انتخاب پیمانکار هم انجام گرفته و اگرچه پیمانکار مدتی است برای شروع کار ازخود تعلل نشان می دهد اما قرار است به زودی عملیات لایروبی با صرف حدود ۱۰۰ میلیارد تومان در منطقه ویژه بندر نوشهر با حجم عملیات ۵۰۰ متر مکعب و بقیه هم در بندر فریدونکنار فعالیت داشته باشد.
به گفته این مسوول ، به طور طبیعی با انجام عملیات لایروبی در بندر نوشهر ، کشتی های با تناژ بیشتری وارد حوضچه بندر نوشهر به منظور تخلیه یا بارگیری کالا می شوند به عنوان مثال در سال های گذشته اگر یک کشتی با تناژه مقدار ۲ هزار و ۵۰۰ تن وارد حوضچه بندر نوشهر می شد هم اینک حمل بار به وزن ۲ هزار و ۷۰۰ تن وارد حوضچه بندر می شود و همین عامل در افزایش میزان تخلیه و بارگیری کالا در پنج ماه گذشته تاکنون در بندر نوشهر بسیار تاثیر گذار بوده است.
وی اظهار کرد : برابر آمار در پنج ماه نخست امسال حجم تخلیه و بارگیری کالا در بنادر فریدونکتار و نوشهر حدود ۱۰۰ درصد افزایش داشته که این آمار در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته (فروردین تا مرداد ماه) این میزان افزایش داشته است و در بخش ورود کشتیهای تجاری به بنادر نوشهر و فریدونکنار نیز عملکرد اداره کل در این پنج ماه از افزایش ۹۰ درصدی برخوردار بوده است.
کیاکجوری با بیان اینکه بنادر نوشهر و فریدونکنار از تجهیزات و امکانات مناسبی برای تخلیه و بارگیری انواع کالا برخوردارند، گفت: تجار و بازرگانان و دیگر فعالان حوزه صادرات و واردات میتوانند با استفاده از ظرفیتهای موجود در این بنادر و بهره گیری از مزایا و ویژگیهای منحصر به فرد صنعت حمل و نقل دریایی، موجبات رشد و شکوفایی اقتصادی منطقه و کشور را فراهم کنند.
وی ،محصولات کشاورزی، مواد معدنی، مواد غذایی و لوازم خانگی از مهمترین کالاهای صادراتی به کشورهای همسایه و غلات، کاغذ و مقوا، چوب و تخته از عمدهترین کالاهای وارداتی به این بنادر در این مدت معرفی کردو
مدیرکل بنادر و دریانوردی استان مازندران ، میزان اعتبار هزینه شده برای ساخت راه دسترسی مسقیم بندر به کمربندی نوشهر هم حدود ۷۰۰ میلیارد تومان اعلام کرد و گفت : با صرف این میزان اعتبار ، این طرح حدود ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است
کیاکجوری افزود : از این اعتبار حدود ۵۰۰ میلیارد تومان آن بابت تملک پلاک های مسکونی در مسیر اجرای طرح و بقیه هم بابت ساخت راه هزینه شده و برای تکمیل آن با توجه با نرخ تورم امروز حدود ۱۰۰ میلیارد تومان دیگر هم نیاز است البته در مسیر اجرای این طرح تعداد ۲ پلاک دیگر هم مانده و برابر وعده های داده شده مسوولان امر قرار است نشستی به همین منظور با مالکان برگزار تا بتوان با رضایت مندی انان به نحوی این املاک از آنان خریداری شود و این طرح به سرانجام برسد.
احداث راه دسترسی مستقیم بندر نوشهر به کمربندی به طول حدود ۲ کیلومتر مسیر رفت برگشت یکی از شاخص ترین طرح های عمرانی منطقه ویژه اقتصادی نوشهر است که با بهره برداری از این راه علاوه بر برقراری ارتباط میان بندرخشک واقع درحاشیه کمربندی با بندرنوشهر شاهد شتاب بخشی در فرآیند تخلیه و بارگیری کالا و رفع معضل ترافیک شهری با ساماندهی تریلرهای حامل بار در بندر خشک و به تبع آن رونق اقتصادی منطقه و اشتغالزایی محقق خواهد شد.
به گزارش ایرنا، در زمان حاضر اداره کل بنادر و دریانوردی استان مازندران به مرکزیت نوشهر با دارا بودن ۲ بندر تجاری (نوشهر - فریدونکنار) علاوه بر فعالیت در زمینه تخلیه و بارگیری کالاهای تجاری و نفتی، مسئولیت حاکمیتی سازمان بنادر و دریانوردی از رامسر غربی ترین خطه مازندران تا ساری در زمینه حفاظت و ایمنی دریانوردی، جستجو و نجات دریایی، برقراری ارتباطات دریایی، حفظ محیط زیست و مقابله با آلودگی دریا، ایمنی آبراه دریایی، رعایت و اعمال کنوانسیون های بین المللی در مدیریت امور بندری و دریایی، برگزاری آزمون های تخصصی، صدور گواهینامه های شایستگی برای خدمه شناورهای تجاری و صیادی و شناسنامه های دریانوردی، ثبت و بازرسی کلیه شناورها و صدور گواهینامه های مربوطه و کنترل و بازرسی فنی و ایمنی کشتی ها و شناورها بر عهده دارد.
بندر نوشهر با قدمتی حدود ۹۰ سال و مساحت حدود ۸۸ هکتار دارای ۱۱ پست اسکله تجاری و خدماتی و تجهیزات مدرن بندری و دریایی، از ظرفیت مناسبی برای تخلیه و بارگیری انواع کالا و پذیرش کشتی های تجاری با ظرفیت بالغ بر شش هزار و ۵۰۰ تن در سال را دارد.
همچنین بندر فریدونکنار حدود ۵۵ هکتار وسعت دارد و به عنوان اولین بندر خصوصی شمال کشور در پی گسترش مبادلات بازرگانی با کشورهای حاشیه دریای خزر است، این بندر از طریق محورهای هراز و فیروزکوه نزدیکترین بندر به مرکز کشور بوده و عمده فعالیت آن به عنوان بندر چند منظوره در زمینه تخلیه و بارگیری فرآورده های نفتی، غلات و کالاهای عمومی است و با ۲ پست اسکله سالانه ظرفیت بارگیری و تخلیه حدود ۷۰۰ هزار تن کالا را دارد.
نظر شما