۱۱ شهریور ۱۴۰۲، ۱۵:۱۱
کد خبرنگار: 2457
کد خبر: 85218256
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

تظاهرات‌کنندگان در نیجر خواهان خروج فرانسوی ها از کشورشان شدند + فیلم

تهران- ایرنا- شهر «نیامی» پایتخت نیجر هم اکنون شاهد برگزاری تظاهرات برای تاکید بر لزوم خروج سفیر فرانسه و نیروهای فرانسوی از کشورشان است.

به گزارش روز شنبه ایرنا به نقل از شبکه خبری الجزیره، نیجر اخیرا شاهد کودتای نظامی بود که در جریان آن «محمد بازوم» رئیس جمهور این کشور از قدرت خلع شد.

نیجر تا پیش از کودتا از جمله کشورهای آفریقایی تحت نفوذ فرانسه بود.

این تظاهرات مقابل پایگاه نظامیان فرانسوی های در شهر نیامی درحال برگزاری است.

شورای نظامی نیجر (کودتاچیان) جمعه شب با محکوم کردن سخنان «امانوئل مکرون» رئیس جمهوری فرانسه اعلام کرد، سخنان وی دخالت آشکار در امور داخلی کشور ما است.

کودتاچیان نیجر از اظهارات مکرون به تلاش وی برای اختلاف افکنی نژادی و قومیتی یاد کرده و افزودند که دولت پاریس جامعه اقتصادی کشورهای غرب آفریقا (اکوواس) را زیر فشار گذاشته تا نقشه استعماری خود را پیش ببرد.

در بیانیه صادره از کودتاچیان نیجر تأکید شده که هدف مکرون و امثال وی ایجاد هرج و مرج در منطقه غرب آفریقا و هراس افکنی در بین رهبران این منطقه است.

این شورا همچنین افزود: اختلاف بین دولت نیجر و فرانسه مربوط به روابط مردم دو کشور نیست، بلکه این مساله برای پایان دادن به حضور نظامی پاریس در نیامی و برقراری روابط مبتنی بر احترام و منافع مشترک مربوط می‌شود.

در میانه تنش‌ها که در چندین هفته پس از برکناری محمد بازوم رئیس جمهوری نیجر شکل گرفته، وزارت خارجه دولت نظامی نیجر هفته گذشته به سیلیوین ایت سفیر فرانسه ۴۸ ساعت فرصت داد تا خاک این کشور آفریقایی را ترک کند.

سفیر فرانسه از این اقدام سرپیچی کرده و در پست خود باقی ماند که مورد تمجید رئیس جمهوری فرانسه قرار گرفت.

در همین حال، مقامات نظامی نیجر روز پنجشنبه در نامه‌ای خطاب به وزارت خارجه فرانسه دستور اخراج سفیر فرانسه را صادر کردند.

شورای انتقالی نیجر گفت: سفیر پاریس دیگر از امتیازات و مصونیت‌های مرتبط با وضعیت خود به عنوان عضوی از کارکنان دیپلماتیک سفارت برخوردار نیست.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha