مدال نقره سومین دوره مسابقات «ایفیا» به مخترع ایرانی یخچال خورشیدی اهدا شد

تهران- ایرنا- اختراع طراحی شده توسط دو جوان نخبه ایرانی تحت عنوان"یخچال قابل حمل خورشیدی" در سومین دوره مسابقات اختراعات و نوآوری‌ها ویژه اعضای فدراسیون جهانی مخترعان (ایفیا) در ژنو سوئیس از سوی هیات داوران حائز کسب مدال نقره این مسابقات در بخش محیط زیست شد.

به گزارش خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا، یکی از نخبگان کشورمان و عضو حقیقی فدراسیون جهانی مخترعان با اختراع یخچال خورشیدی قابل حمل در سومین دوره مسابقات اختراعات و نوآوری‌ها ویژه اعضای فدراسیون جهانی مخترعان در ژنو سوئیس موفق به کسب مدال نقره این دوره از مسابقات شده است.

این اختراع ماحصل همکاری دو نخبه ایرانی به نام‌های فراز صادقی مقدم و محمد رضائی است که با سرپرستی صادقی مقدم در سومین دوره مسابقات اختراعات و نوآوری شرکت داده شد، این دو نخبه در حال حاضر در حال کار روی اختراعی دیگر هستند که در حوزه پسماندهای شهری کاربرد دارد.

این اختراع به دلیل کاربردهای فراوان در حوزه‌های مختلف و شکست انحصار چند کشور محدود جهان و سازگاری با محیط زیست و تغییرات اقلیمی، مورد استقبال داوران فدراسیون جهانی در سوئیس قرار گرفت و برای نخستین بار در جهان با اهدا مدال نقره به نام یک نخبه ایرانی ثبت شد.

مدال نقره سومین دوره مسابقات «ایفیا» به مخترع ایرانی یخچال خورشیدی اهدا شد

سومین دوره مسابقات بین المللی مخترعان و مبتکران، ویژه اعضای فدراسیون جهانی مخرعان، در تاریخ ۲۰ لغایت ۲۲ آگوست ۲۰۲۳ (۲۹ تا ۳۱ مرداد) بصورت مجازی و آنلاین برگزار شد.

فدراسیون جهانی مخترعان یکی از سازمان‌های پیشرو در حوزه اختراع و نوآوری در جهان است که یکی از مهمترین اهداف اصلی فدراسیون بسترسازی و قدردانی از جامعه مخترعان و نوآوان بوده است.

در این راستا مخترعان ایرانی حائز شرایط عضویت حقیقی در این بخش نیز مانند سایر مخترعان از سراسر جهان در ابتدا موفق به دریافت گواهی عضویت شده و همچنین حضوری پررنگ در این دوره از مسابقات داشته‌اند.

مخترعان برگزیده طبق قوانین جشنواره اقدام به تکمیل فرم ثبت نام و ارسال فیلمی کوتاه و کاربردی از نوآوری و اختراع خود کرده و سپس اعضای هیات داوران فدراسیون جهانی مخترعان در طی مدت ۳ روز به ارزیابی و بررسی طرح‌های ارسالی پرداختند.

همه اختراعات و نوآوری‌ها در ۱۳ کلاس مختلف از جمله علوم کامپیوتر، ماشین آلات، مهندسی عمران، حفاظت از محیط زیست، کشاورزی، نظامی، بهداشت و درمان دسته بندی شده است.

اختراع یخچال خورشیدی توسط مخترع جوان ایرانی و رفع انحصار از دو کشور چین و آمریکا

این مخترع کشورمان روز شنبه در گفت وگو با خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا با بیان اینکه سومین دوره این مسابقات با ۸۳۰ اختراع از ۳۶ کشور جهان برگزار شد، افزود: در این مسابقات مخترعانی از کشورهایی همچون کانادا، استرالیا، اندونزی، مراکش، ایران، قطر، بحرین، لبنان، لهستان، روسیه، هنگ کنگ، برزیل، مالزی، امارات متحده عربی و چین حضور داشتند.

فراز صادقی مقدم معیارهای اعضای هیات داوران برای انتخاب بهترین نوآوری و اختراع را شاخص‌هایی همچون توجه به جنبه‌های مختلف و مهم هر اختراع و نوآوری از جمله بررسی میزان تقاضای عمومی، اقتصادی و به مقرون به صرفه بودن و دوست دار محیط زیست نام برد.

مدال نقره سومین دوره مسابقات «ایفیا» به مخترع ایرانی یخچال خورشیدی اهدا شد


وی که با اختراعی تحت عنوان یخچال خورشیدی قابل حمل در کلاس J سومین دوره مسابقات بین المللی مخترعان و مبتکران ۲۰۲۳ شرکت داشته و موفق به کسب مدال نقره در این دوره از مسابقات شده است، یکی از مزایای اصلی اختراع خود را رفع انحصار تولید این محصول از دو کشور چین و آمریکا ذکر کرد.

این مخترع کشورمان شاخص‌هایی همچون سازگار با محیط زیست، مقرون به صرفه بودن، کم هزینه و قابلیت استفاده در سراسر جهان با توجه به تغییرات اقلیمی و روند گرم شدن کره زمین، کاربردهای فراوان از جمله در حوزه‌های پزشکی، نظامی و امداد و نجات را از دیگر ویژگی‌های این اختراع خود ذکر کرد.

وزن یخچال ۱۲ کیلوگرم و توانایی تامین دما بین ۳۰ تا ۷۰ درجه زیر صفر

این مبتکر جوان کشورمان در ادامه با اشاره به وزن ۱۲ کیلوگرمی این یخچال خورشیدی و برخورداری از توان تامین دمای بین ۳۰ تا ۷۰ درجه زیر صفر، افزود: اساس کار این اختراع بهره گیری از انرژی تجدید پذیر و ارزان قیمت خورشیدی است.

صادقی مقدم با بیان اینکه این یخچال همچنین از قابلیت خدمت رسانی به عموم جامعه بشری در حوادث غیرمترقبه همچون زلزله و سیل برخوردار است، یکی دیگر از ویژگی‌های اصلی این اختراع را سهولت در فراهم کردن ارائه خدمات رسانی به ساکنان مناطق محروم و دور افتاده کشور ذکر کرد.

مدال نقره سومین دوره مسابقات «ایفیا» به مخترع ایرانی یخچال خورشیدی اهدا شد

وی، حمل واکسن و تامین زنجیره سرما برای خدمت رسانی به مناطق دور افتاده، حمل اعضای بدن برای پیوند در شرایط سخت و بحرانی و حمل خون در مواقع اورژانس را از دیگر قابلیت‌های این اختراع خود نام برد.

یخچال خورشیدی دارای قابلیت صادرات و ارزآوری فراوان برای کشور

این مخترع کشورمان همچنین با بیان اینکه این اختراع در راستای عمل به شعار ما می‌توانیم است، تاکیدکرد: یخچال خورشیدی قابل حمل از قابلیت صادرات و ارزآوری فراوان برای کشور برخوردار است.

وی با تاکید براینکه یکی از قابلیت‌های منحصر به فرد این یخچال خورشیدی قابل حمل، جداسازی و مونتاژ توسط اپراتور است، گفت: این اختراع به دلیل نوآوری هیچ نمونه مشابه داخلی و خارجی ندارد.

مدال نقره سومین دوره مسابقات «ایفیا» به مخترع ایرانی یخچال خورشیدی اهدا شد

صادقی مقدم در ادامه با تاکید براینکه این اختراع نمونه جهانی ندارد، افزود: در این اختراع به دلیل مشکلات موجود در زمینه تحریم‌های موجود در زمینه باتری‌های لیتیومی و اتمی که دارای آمپر جریان بالا و وزن سبک با ابعاد کوچک هستند از جایگزینی بهتر یعنی پنل خورشیدی و انرژی پاک و قابل دسترس استفاده شده است.

به گفته وی، این اختراع از مرکز مالکیت فکری دانشگاه تهران تائیدیه دریافت کرده و از مرکز مالکیت معنوی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گواهی ثبت شده و گواهی اختراع اخذ کرده است.

وی همچنین در توضیح این ادعا که این اختراع برای نخستین بار است که انجام شده و فاقد مشابه خارجی است، گفت: این بدان معنی است که این محصول برای اولین بار با نوآوری خاص و متفاوت از اختراعات گذشته و با کارایی بیشتر ساخته شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha