هفت ایستگاه شتاب‌نگار زلزله در استان اردبیل راه‌اندازی شد

اردبیل - ایرنا - هفت ایستگاه نسل جدید مجهز به دستگاه‌های شتاب نگار زلزله در استان اردبیل راه‌اندازی شد.

به گزارش ایرنا، این ایستگاه‌ها در شهرهای سرعین ، لاهرود ، آبی بیگلو ، موران ، قصابه ، محل استانداری اردبیل و ستاد علوم پزشکی اردبیل با حضور کارشناسان مرکز تحقیقات وزارت راه و شهرسازی نصب شد.

محبوب حیدری ، مدیرکل راه و شهرسازی استان اردبیل روز یکشنبه در این مراسم اظهار کرد: برای خرید هر دستگاه شتاب نگار ۱۵ میلیارد ریال هزینه شده است.

وی ادامه داد: با نصب این هفت دستگاه جدید تعداد دستگاه‌های شتاب‌نگار زلزله در استان به ۴۳ دستگاه رسید.

دستگاه‌های شتاب‌نگار زلزله گسل‌ها را شناسایی می‌کند

محمد هادی احمدی ، کارشناس شبکه ملی شتاب نگاری زلزله مرکز تحقیقات وزارت راه و شهرسازی نیز در این مراسم درباره مزیت اجرای دستگاه‌های شتاب نگار زلزله گفت: این دستگاه‌ها در مرحله اول زمانی که امواج به دستگاه شتاب نگار می‌رسد اقدام به ثبت شتاب کرده و گسل‌ها را نیز شناسایی و سنجش می‌کند.

وی افزود: دستگاه‌های جدید دارای امکانات و حساسیت بیشتری نسبت به دستگاه‌های نسل قبل بوده و قابلیت نرم‌افزاری و سخت‌افزاری پیشرفته ای دارند که می‌توانند در تشخیص میزان خسارت و هم چنین مدیریت بحران پس از وقوع زلزله کمک کنند.

کارشناس شبکه ملی شتاب نگاری زلزله مرکز تحقیقات وزارت راه و شهرسازی اظهار کرد: ۲ نوع دستگاه نسل ۲ و چهار در قسمت جنوب و مرکز استان اردبیل نصب و فعال شده است و در قسمت‌های شرقی و غربی هنوز موفق به اجرا و نصب دستگاه‌های شتاب نگار زلزله نشده‌ایم.

احمدی ادامه داد: در این مکان‌ها نیز بخاطر خطرپذیری و پهنه‌بندی استان، توسعه نصب شتاب نگارها و افزایش این دستگاه‌ها را برای استان در برنامه قرار می‌دهیم.

به گزارش ایرنا ، استان اردبیل جزو ۱۰ استان کشور در زمینه فراوانی وقوع حوادث طبیعی به شمار می‌رود و هر از گاهی بروز حوادثی مانند زمین لرزه ، رانش زمین ، سیل، خشکسالی، صاعقه، طوفان، سرمازدگی، برف سنگین، سرما و یخبندان شدید خسارت‌ها و تلفات‌های بر جای می‌گذارد.

هفت ایستگاه شتاب‌نگار زلزله در استان اردبیل راه‌اندازی شد
زلزله سال ۱۳۷۵ سرعین 

بسیاری از ساکنان اردبیل که بالای ۳۵ سال از سنشان سپری می‌شود زمین لرزه دهم اسفند سال ۱۳۷۵ سرعین در استان اردبیل را به یاد دارند، ساعت ۱۶ و ۲۸ دقیقه جمعه دهم اسفندماه ۱۳۷۵ ساکنان اردبیل و نقاط همجوار با فعال شدن یکی از گسل‌های دامنه سبلان زمین لرزه‌ای با بزرگی ۵/۵ ریشتر را تجربه کردند.

این زلزله هرچند از لحاظ بزرگی در مقایسه با سایر زلزله‌های شدید ۶ ریشتر به بالا که در ایران روی می‌دهند اهمیت زیادی نداشت ولی به لحاظ وضعیت ناهمواری‌های منطقه و وجود خانه‌های سست و اماکن روستایی ساخته شده از کاه و گل روی گسل و یا در نزدیکی آن، خسارات و تلفات فراوانی به بار آورد که در آن زمان باعث شگفتی بسیاری از کارشناسان و حتی مردم عادی کشورمان از بالا بودن میزان خرابی‌ها و تلفات انسانی و دامی شد.

در آن روز زمین دامنه‌های کوه ۴۸۱۱ متری سبلان در غرب اردبیل غرش‌کنان کینه چندین صد ساله خود را بیرون ریخت و با وقوع زمین لرزه، ساکنان بسیاری از منازل و دیگر اماکن روستاها در زیر خروارها کلوخ ، سنگ و الوار مدفون شدند.

این زمین لرزه علاوه بر تخریب منازل و تاسیسات زیربنایی تعداد ۱۳۶ روستا به ۱۳۷ روستا هم در شهرستان‌های اردبیل، گرمی مغان، مشگین شهر، سرعین و نیر زیان‌هایی وارد کرد.

این زمین لرزه با ۷۶۰ نفر کشته ، صدها نفر مصدوم، ویرانی ۲۳ هزار واحد مسکونی و تلف شدن ده‌ها هزار راس از احشام به همراه میلیاردها تومان خسارت به تاسیسات زیربنایی به عنوان یکی از سهمناک‌ترین حوادث طبیعی استان اردبیل در تاریخ ثبت شد.

زمین لرزه هنگامی روی داد که برخلاف قرار داشتن در آخرین ماه زمستان اکثر روستاییان به لحاظ مطلوب بودن وضعیت جوی در بیرون از خانه‌ها مشغول کارهای مربوط به کشاورزی بودند و فقط جمعی از کودکان و زنان در منازل حضور داشتند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha