۱۲ شهریور ۱۴۰۲، ۲۳:۱۰
کد خبرنگار: 5418
کد خبر: 85219517
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

اوکراین: تاکنون ۱۰۰ میلیارد دلار کمک نظامی از غرب دریافت کرده‌ایم

تهران-ایرنا- الکسی رزنیکوف، وزیر دفاع اوکراین در مصاحبه‌ای که در سوم سپتامبر منتشر شد، اعلام کرد که کی یف از زمان "حمله" روسیه، حدود ۱۰۰ میلیارد دلار کمک نظامی از حامیان غربی دریافت کرده است.

به گزارش یکشنبه شب ایرنا از "پولیتیکو", وزیر دفاع اوکراین افزود که از این مجموع بیش از ۵۰ میلیارد دلار از سوی آمریکا کمک شده است.

وی در مصاحبه با رسانه "یوکرینفورم" افزود که تمرکز اصلاحات در وزارت دفاع اوکراین باید با در نظر گرفتن اروپا و ناتو انجام شود.

رزنیکوف توضیح داد: «عضویت احتمالی اوکراین در ناتو گامی بسیار جدی در جهت ایجاد ساختار امنیتی جدید ما و در واقع تضمینی برای امنیت در برابر حمله و تهاجم آینده روسیه خواهد بود.»

به گزارش ایرنا, کشورهای عضو سازمان ناتو پیشتر در نشست خود در شهر ویلنیوس پایتخت لیتوانی توافق کردند که در آینده اوکراین یکی از اعضای این سازمان شود ولی از ارائه جدول زمانی برای این الحاق خودداری کردند.

در بیانیه‌ای که در این نشست مورد توافق رهبران قرار گرفت، با تاکید بر اینکه آینده اوکراین در ناتو است، خاطرنشان شده است: ما در موقعیتی خواهیم بود که در صورت توافق متحدان و برآورده شدن شرایط، از اوکراین برای پیوستن به ناتو دعوت کنیم.

بر اساس این بیانیه در حالی که اعضای ناتو هیچ اشاره‌ای به شرایط لازم برای عضویت اوکراین نکردند، اعلام کردند که ناتو به اوکراین کمک خواهد کرد تا قابلیت‌های نظامی و امنیتی خود را بهبود بخشد.

در مجموع، کمک‌های نظامی ایالات متحده به اوکراین تا کنون بیش از ۵۰ میلیارد دلار ارزش دارد و آمریکا بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار برای دفاع از اوکراین اختصاص داده است.

یک سال قبل روزنامه وال استریت ژورنال درباره کمک‌های ایالات متحده به اوکراین و تخلیه ذخایر نظامی هشدار داده بود. بر اساس این گزارش در ۲۹ اوت ۲۰۲۲ (هفتم شهریور ۱۴۰۱) ، یک مقام دفاعی آگاه گفت: تعداد توپ‌های جنگی ۱۵۵ میلی‌متری در انبارهای نظامی ایالات متحده به طرز ناخوشایندی پایین آمده است.

این مقام آمریکایی اضافه کرد: این تعداد آن قدر قابل توجه نیستند چرا که ایالات متحده درگیر هیچ درگیری نظامی بزرگی نیست اما در سطحی نیست که ما بخواهیم وارد جنگ شویم.

امریکن کانسروتیو در ادامه نوشت: این کمبودها در توانایی ایالات متحده برای مقابله با تهاجم احتمالی چین به تایوان اختلال ایجاد می‌کند. یک گزارش مرکز نوسازی آمریکا (CRA) ادعا می‌کند که «بسیاری از سامانه‌های تسلیحاتی که ایالات متحده به اوکراین ارائه می‌کند نیز توسط تایوان برای جلوگیری از تهاجم احتمالی چین مورد نیاز است.

بر اساس این گزارش، در حال حاضر، حدود ۱۹ میلیارد دلار سفارش عقب افتاده تسلیحاتی برای تایوان وجود دارد که بخشی از آن به دلیل اولویت دادن آمریکا به تامین تسلیحات برای اوکراین اتفاق افتاده است. بسیاری از سامانه‌های تسلیحاتی مشابهی که به اوکراین عرضه می‌شوند (موشک‌هایی همچون هارپون و HIMARS) نیز مورد نیاز تایوان و دیگر شرکای آسیای شرقی هستند که باعث ایجاد موازنه واقعی در توانایی ایالات متحده برای بازدارندگی مقابل تهاجم چین می‌شود

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha