۱۳ شهریور ۱۴۰۲، ۱۲:۱۷
کد خبرنگار: 2082
کد خبر: 85219713
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

میراث وزیر دفاع برکنار شده اوکراین برای جانشینش

۱۳ شهریور ۱۴۰۲، ۱۲:۱۷
کد خبر: 85219713
میراث وزیر دفاع برکنار شده اوکراین برای جانشینش

تهران- ایرنا- اتهام‌های فساد مالی در وزارت دفاع اوکراین و به درازا کشیده شدن جنگ مقابل روسیه از عواملی هستند که منجر به برکناری وزیر دفاع این کشور شده و آینده‌ای نامشخص را پیش روی کی‌یف برای مقابله با مسکو قرار داده است.

به گزارش ایرنا، ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهوری اوکراین تصمیم گرفته تا اولکسی رزنیکوف وزیر دفاع خود را پس از گذشت ۵۵۷ روز از شروع جنگ اوکراین برکنار کند. زلنسکی در پیامرسان تلگرام با اعلام این تصمیم نوشت که پس از رزنیکوف رهبری جدید برای وزارت دفاع اوکراین لازم است.

رئیس جمهور اوکراین پس از آن در سخنرانی شبانه خود گفت که این وزارتخانه نیاز به رویکردهای جدید و اشکال مختلف تعامل با ارتش و همچنین با جامعه دارد.

برکناری رزنیکوف درحالی است که فشار رسانه‌های داخلی اوکراین از ماه ژانویه بر روی وزیر دفاع آغاز شد؛در آن زمان وزارت دفاع متهم شد که اقلام غذایی مورد نیاز برای نیروهای اوکراینی را به قیمت‌های ساختگی خریداری کرده است.

اگرچه گفته می‌شود که رزنیکوف به صورت شخصی در قراردادهای خرید اقلام غذایی دخالت نداشته اما برخی از مفسران اوکراینی معتقدند که وی می‌بایست مسئولیت آنچه اتفاق افتاده را بپذیرد.

بااینحال بحث فساد در وزارت دفاع اوکراین به همین جا ختم نشد و ماه گذشته میلادی یک رسانه اوکراینی این وزارتخانه را متهم به فساد در خرید یونیفورم‌های زمستانی برای ارتش کرد. هرچند رزنیکوف این اتهام‌ها را رد می‌کند و مدعی است که هدف یک کارزار اتهام پراکنی قرار گرفته است.

در ماه اوت خبرنگاران تحقیقی اوکراین گزارش دادند که اجناسی به قیمت سه برابر بالاتر از حد معمول خریداری شده و اینکه به جای ژاکت‌های زمستانه، یونیفورم‌های تابستانه سفارش داده شده است. در اسناد گمرکی قیمت ژاکت‌ها ۲۹ دلار به ازای هر کدام بوده اما وزارت دفاع اوکراین ۸۶ دلار برای هر کدام از آنها پرداخت کرده است.

علاوه بر اتهام فساد مالی در وزارت دفاع اوکراین، شکست‌های کی‌یف در تقابل با مسکو و ناکامی در عملیات ضد حمله علیه نیروهای روسیه می‌تواند از دیگر عوامل برکناری رزنیکوف باشد. پیش از اینکه زلنسکی تصمیمش را مبنی بر برکناری وزیر دفاع اعلام کند، حمله پهپادی گسترده به مدت سه ساعت و نیم به یک بندر در منطقه اودسا صورت گرفت و دو نفر به شدت زخمی شدند.

اگرچه برخی اعتقاد دارند که رزنیکوف تلاش زیادی برای تضمین دریافت میلیاردها دلار کمک نظامی در جنگ مقابل روسیه کرد، اما طرح اتهام‌های فساد مالی و شکست‌های پی در پی در جبهه‌های جنگ با مسکو خود نشان از عملکرد ضعیف وزارت دفاع اوکراین دارد.

به گزارش یکی از رسانه های غربی، برکناری وزیر دفاع اوکراین به دلیل طولانی شدن درگیری با روسیه رخ داده است. نیویورک تایمز در این باره نوشت: تغییر سازمانی به دلیل عوامل متعددی صورت می‌گیرد. یکی از آن ها درک این موضوع است که در قالب یک درگیری طولانی، اوکراین به رهبری جدید نیاز دارد.

یک دیپلمات ارشد غربی در مورد عملیات ضد حمله اوکراین به سی‌ان‌ان گفت: آنها (اوکراینی‌ها) هنوز هم برای دو هفته آینده خواهند دید که آیا شانسی برای پیشرفت وجود دارد یا خیر. اما برای آنها واقعا پیشرفتی که توازن این درگیری را تغییر دهد، به نظر بسیار بعید است.

مایک کوئیگلی نماینده دموکرات ایالت ایلینوی که به تازگی از دیدار با فرماندهان آمریکایی آموزش دهنده نیروهای مسلح اوکراین در اروپا بازگشته، اظهار کرد: جلسات توجیهی ما نگران کننده است. ما چالش‌هایی را که آنها با آن روبرو هستند، یادآوری می‌کنیم. این سخت ترین زمان جنگ است.

چالش اولیه نیروهای کی‌یف دشواری در شکستن خطوط دفاعی چند لایه روسیه در مناطق جنوبی و شرقی اوکراین است که ده‌ها هزار مین در آنجا کار گذاشته شده است. نیروهای اوکراینی در آن مناطق تلفات زیادی دادند و منجر به این شد که فرماندهان برخی از واحدهای خود را بمنظور تجدید قوا و کاهش تلفات، عقب بکشند. یک دیپلمات غربی به سی‌ان‌ان گفت: روس‌ها تعداد زیادی خطوط دفاعی دارند و آنها (نیروهای اوکراین) واقعا به اولین خط هم نفوذ نکرده است.

پس از تمام چالش‌هایی که رزنیکوف به خاطر آنها برکنار شده، اکنون رستم اومروف ۴۱ ساله قانونگذار سابق و از تاتارهای کریمه جای او را خواهد گرفت. وی از سپتامبر ۲۰۲۲ در جریان جنگ بین اوکراین و روسیه ریاست صندوق دارایی‌های دولتی کی‌یف را بر عهده گرفت و یک نقش مهم در مذاکرات حساس زمان جنگ از جمله توافق غلات دریای سیاه داشته است.

حال باید دید که گزینه جدید برای رهبری وزارت دفاع اوکراین چگونه می‌تواند چالش‌های ارتش این کشور در جبهه جنگ با روسیه را برطرف کند و بی اعتمادی که از سوی کشورهای غربی نسبت به ارتش کی‌یف به علت فساد و شکست در ضد حمله به وجود آمده را جبران نماید.

یک عضو پارلمان اوکراین مدعی شده است که رزنیکوف که از نوامبر ۲۰۲۱ وزیر دفاع بوده، پس از برکناری به عنوان سفیر اوکراین در لندن مستقر خواهد شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha