۱۳ شهریور ۱۴۰۲، ۱۱:۴۸
کد خبرنگار: 2218
کد خبر: 85219834
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

آمادگی شرکت مناطق نفت‌خیز جنوب برای تولید حداکثری

اهواز - ایرنا - مدیر عامل شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب گفت: با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته در ۶ ماه نخست شروع به کار در این شرکت موفق شدیم  به آمادگی لازم برای تولید حداکثری در زمان پس از رفع تحریم‌های دست یابیم و این امر با انجام مانورهای مختلف تحقق یافت.

علیرضا دانشی روز دوشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا بر اهتمام شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب در فعال سازی طرح‌هایی که طی سال‌های گذشته متوقف و راکد شده بودند تاکید کرد.

به گفته مدیر عامل شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب رویکرد دولت سیزدهم با نگاه مردمی و تلاش همه‌جانبه در مسیری قرار گرفت تا وضعیت در حوزه انرژی به نفع کشور برگردد.

وی با اشاره به اقدامات صورت گرفته در حوزه نفت گفت: سال گذشته جمع‌آوری گازهای همراه نفت، برای نخستین بار پس از انقلاب اسلامی، به مزایده گذاشته شد و توانستیم آن‌ را پای مشعل به فروش برسانیم که اقدامی بسیار ارزشمند است.

تحقق آمادگی شرکت مناطق نفت‌خیز جنوب برای تولید حداکثری

راه‌اندازی میدان نفتی کبود

دانشی در ادامه گفت: در سال ۱۴۰۱ مناطق نفت خیز جنوب به عنوان بزرگترین مجموعه نفتی کشور تلاش خود را معطوف به آماده سازی، اورهال تاسیسات و آماده سازی چاه‌ها کرد که از جمله آن می‌توان به فعال سازی پروژه‌های متوقف شده و پروژه ۲۸ مخزن اشاره کرد. میدان نفتی کبود نیز یکی از آن‌ها به شمار می‌رود است که از سال ۹۷ عقد قرارداد با پدکس (پیمانکار طرح) برای مدت زمان ۲۴ ماه منعقد شده بود.

وی افزود: آن‌چیزی که دولت سیزدهم تحویل گرفت روند پیشرفت خوبی نداشت اما شرکت مناطق نفت خیز خود را مقید به فعال سازی این پروژه دانست که هم‌اکنون در حال فعالیت است.

مدیر عامل شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب بیان کرد: میدان نفتی کبود متشکل از ۲ مخزن آسماری و بنگستان است که در طرح توسعه مخزن مدنظر قرار گرفتند و اکنون پنج چاه آماده شدند و ظرفیت تولید ۶ هزار بشکه در روز را دارند.

تحقق آمادگی شرکت مناطق نفت‌خیز جنوب برای تولید حداکثری

تحقق آمادگی شرکت مناطق نفت‌خیز جنوب برای تولید حداکثری

تولید نفت با کیفیت بالا

وی نفت حاصل از مخازن آسماری و بنگستان را نفتی ارزشمندی به خاطر کیفیت بالا و سبک بودن برشمرد و گفت: این نفت در شرایط تحریم جزو بهترین نفت‌ها برای فروش است که خریدار خوب دارد.

دانشی بر توجه به توسعه مخازن کمتر توسعه یافته تاکید کرد و گفت: در حفاری‌هایی صورت گرفته برای شناسایی مخزن توجه همه جانبه صورت می‌گیرد.

وی حضور شرکت ایرانی در توسعه طرح میدان نفتی کبود و استفاده از ابزار و کالاهای داخلی را از دیگر ویژگی‌های راه اندازی میدان نفتی کبود است.

مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب ادامه داد: حدود ۷۰۰ میلیارد تومان برای این طرح هزینه شد که درآمد مناسبی برای کشور خواهد داشت.

گفتنی‌ست راه‌اندازی و تحویل پنج حلقه چاه در میدان نفتی کبود در راستای طرح نگهداشت و افزایش تولید این میدان نفتی روز گذشته به بهره‌برداری رسید. با فعال‌سازی این طرح میزان تولید نفت به بیش از ۶ هزار بشکه در روز افزایش می‌یابد. میدان نفتی کبود از میادین نفتی ایران است که در شمال استان خوزستان و در فاصله ۴۵ کیلومتری شمال غربی شهرستان اندیمشک قرار دارد؛ این میدان در سال ١٣۵٠ کشف و تولید نفت از آن در سال ۱۳۸۳ آغاز شده است.

توصیه مدیرعامل مناطق نفت خیز جنوب به مدیران دستگاه‌های دولتی

دانشی همچنین در بخش دیگر سخنان خود از مسئولان دولتی تقاضا کرد منابع مالی مربوط به مسئولیت‌های اجتماعی این شرکت در بخش زیرساخت‌ها هزینه شود و گفت: شرکت نفت تمام قامت پای کار آمده است از مسئولان دستگاه‌های اجرایی و دیگر مسئولان تقاضا دارم این اعتبار در حوزه زیرساخت‌ها و رونق اقتصادی منطقه هزینه شود.

مدیر عامل شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب اظهار کرد: نحوه هزینه‌کرد مسئولیت‌های اجتماعی باید به شکلی باشد که به ایجاد شغل و اقتصاد مولد بی‌انجامد.

به گزارش ایرنا شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب، قطب اصلی تولید نفت ایران است که توان روزانه تولید آن افزون بر ۲ میلیون و ۹۴۰ هزار بشکه است و به گفته مدیر عامل این شرکت ظرفیت‌سازی لازم برای سه میلیون بشکه در حال انجام است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha