به گزارش ایرنا، از حدود ۲ هفته قبل زوار امام حسین (ع) برای شرکت در مراسم پیادهروی اربعین وزیارت راهی کشور عراق شدند. در عصری که زیرساختهای فناورانه به مثابه هر نیاز اولیه وزیرساختی دیگری برای افراد حائز اهمیت است، وزارت ارتباطات از چند ماه قبل از آغاز مراسم اربعین، بررسیهای میدانی خود را برای رفع مشکلات موجود و احتمالی که در این سفر پیش خواهند آمد آغاز کرد تا با رفع آنها، شیرینی این سفر را چندبرابر کند.
نگاهی به پستهای شبکههای اجتماعی خارجی و ایرانی نشان میدهد زائران اربعین، امسال بیش از سالهای دیگر سهولت در دریافت خدمات فناورانه را لمس کردهاند. افزایش سرعت و کاهش هزینه اینترنت، استفاده از پیامرسانهای بومی برای تماسهای صوتی و تصویری و امکان اشتراکگذاری محل بدون نیاز به اینترنت از جمله مهمترین مسائلی است که زوار به آن اشاره کردهاند.
مهیا کردن چنین شرایطی نیاز به زیرساختهایی داشت که ماهها پیش از آغاز اربعین توسط سازمانهای مختلف وزارت ارتباطات، اپراتورها، مدیران پیامرسانها و شرکت ملی پست انجام شد.
رکوردزنی در توزیع گذرنامه زیارتی توسط شرکت ملی پست، تخفیف ۷۵ درصدی برای ارسال گذرنامه، بررسی مشکلات احتمالی شبکه ارتباطی کشور و بهبود آن در برخی پارامترهای فنی، احداث سایتهای مخابراتی، استفاده از آخرین تکنولوژی بالن ایرانی پژوهشگاه فضایی برای ارائه اینترنت wifi رایگان، رفع چالشهای مربوط به شرکتهای پرداختیاری، کاهش تعرفه رومینگ، مستقر کردن تیمهای فنی در مرزهای منتهی به اربعین و همکاری اپراتورها و شرکتهایی فناورانه پیامرسانها سرفصل برخی اقداماتی است که وزارت ارتباطات قبل از آغاز اربعین انجام داد تا زوار حسینی در این روزها بتوانند بدون مشکل ارتباطی راهی سفر معنوی خود شوند. آنها خدمات حوزه ارتباطات را پیش ازهر سال دیگری مثبت ارزیابی کردند.
اقدامات پیشینی برای بهبود ارتباطات
ماههای قبل از آغاز اربعین حسینی، بخشهای مختلف وزارت ارتباطات برای رفع مشکلات احتمالیارتباطی در عراق وارد میدان شدند. شرکت ملی پست جمهوری اسلامی ایران با شرکت پست دولتی عراق مذاکراتی انجام داد تا ارسال مرسولات زورا از عراق به ایران در ایام اربعین از طریق دفاترپست معرفی شده در شهرهای کربلا، کاظمین و نجف با نرخ تخفیفی امکانپذیر شود تا اگر زائران بار و توشهای دارند بتوانند از این طریق آن را به کشور ارسال کنند.
مساله بعدی اعزام تیمهای فنی برای رصد وضعیت باندهای فرکانسی و سایتهای اپراتورها درمسیر پیادهروی اربعین بود. نمایندگانی از سازمان تنظیم مقررات راهی کشور عراق شدند تا باانجام مذاکرات متعدد هزینه ارتباطات را کاهش و کیفیت آن را افزایش دهند.
«امیر لاجوردی» رییس رگولاتوری همراه با نمایندگان اپراتورهای همراه اول، ایرانسل و رایتل پیشاز آغاز ایام اربعین، راهی عراق شدند و به مدت سه روز به دیدار و انجام مذاکرات فشرده با طرف عراقی پرداختند.
از دستاورد این سفر میتوان به کاهش ۵۰ درصدی هزینههای رومینگ نسبت به سال قبل، ایجاد لینک مستقیم بین تهران و بغداد و کاهش تاخیر ارتباطی از ۲۰۰ میلیثانیه به ۲۰ میلی ثانیه وتسهیل در ارائه خدمات سرویس «پست یافته» توسط پست جمهوری اسلامی ایران در مسیر نجف بهکربلا و ارائه خدمات پستی ویژه به زوار با هزینه اندک، توافق برای افزایش نقاط ارائه اینترنت wifi رایگان در شهرهای نجف، کربلا، مسیر پیادهروی و نیز نقاط ابتدایی مرز عراق اشاره کرد.
شرکت ملی پست، رکورد زد
پس از رایزنیهای انجام شده در حوزه زیرساختی، شرکت پست ایران گام بعدی را برداشت. این شرکت برای اینکه گذرنامههای زیارتی با سهولت به دست مردم برسند اقداماتی را انجام داد و نتیجه این شد که توانست در یک روز (۲۸ مرداد) به رکورد دریافت و توزیع ۱۰۶ هزار گذرنامه برسد و درروزهای منتهی به آغاز اربعین این روند را طی کند. موزعین پستی با شیفتهای طولانی توانستند به این مهم جامع عمل بپوشانند.
این تعداد گذرنامه در دو شیفت صبح و عصر، تجزیه، ثبت و به ۱۲۴ نقطه کشور ارسال شد. یکی از تمهیداتی که «عیسی زارعپور» وزیر ارتباطات از سال گذشته انجام داد و نتیجه آن امسال مشخص شد، عدم تعطیلی ستاد اربعین بود. این ستاد از سال گذشته به صورت مردمی تشکیل شد و تاامروز بدون تعطیلی به کار خود ادامه داد. امسال اما دیگر این کار یک اقدام مردمی و داوطلبانه نبود، تکلیفی بود که از سوی وزارت ارتباطات برای شرکت ملی پست مشخص شد تا خدمات بیشتر و با کیفیتتری را به زائران ارائه کند.
به این واسطه ۱۴۰ نیروی پستی با استفاده از مرخصی استحقاقی خود داوطلب شدند تا در اینمسیر همراه باشند. سازماندهی و آموزش خادمین اربعین وزارت ارتباطات نیز به ستاد اربعینشرکت ملی پست واگذار شد.
گذرنامههایی که از فراجا تحویل پست شد، از لحظه تحویل در مراکز استانها ۴۸ ساعته و در سایر شهرستانها حداکثر ۷۲ ساعته به دست متقاضیان رسید. نذورات مردمی اعم از خوراکی و دارویی نیز از اقصی نقاط کشور به سمت موکبهای داخل مرز به صورت رایگان ارسال شد.
خدمت «پست یافته» این امکان را به زوار حسینی داد تا مدارکی که در مسیر یافتند را به۱۴ پایگاه برپا شده در نجف و کربلا تحویل دهند تا در همان مسیر به دست صاحبانش برسد. در تمام این مدت نیز دبیر ستاد اربعین برای نظارت بر روند کار در مقر اصلی پایگاه شرکت ملی پست در نجف مستقر بود.
بررسی چالشهای شرکتهای پرداختیاری
سازمان فناوری اطلاعات برای قبل از آغاز اربعین در راستای تسهیل ارائه خدمت با استفاه از ابزارهای فناورانه به زائران، چالشهای مربوط به شرکتهای پرداختیاری را با حضور نماینده بانک مرکزی و شرکتها و پلتفرمهای حوزه پرداخت و تبادل ارز بررسی کرد.
بررسی باندهای فرکانسی پایانههای مرزی
سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی اکیپهای تخصصی را برای پایش ویژه رادیویی و ارتباطی باندهای فرکانسی در پایانههای مرزی مستقر کرد تا شبکه ارتباطی بدون اختلال ارائه خدمت کنند. این اکیپ تا آخرین روز اربعین در محل مستقر بودند.
در این رابطه «همایون علی حسینی» معاون توسعه و مدیریت سازمان رگولاتوری همراه چند مدیر ارشد این سازمان به استان خوزستان سفر کرد. مذاکرات این سازمان برای نظارت بر عملکرداپراتورها و بهبود وضعیت ارتباطی در زمان برگزاری پیادهروی اربعین از ابتدای سال آغاز شد و تا پایان سفر معنوی اربعین نیز ادامه داشت.
بررسی و نظارت بر فروش سیمکارتهای داخلی و خارجی در پایانهها و مبادی مرزی، بازدید از مرکز جامع ارائه خدمات ارتباطی به زوار در پایانه شلمچه و سایتهای پرتاب اپراتورهای همراه اول و ایرانسل و موکبهای مستقر آنها از اقدامات مهمی است که در این حوزه انجام شد.
افزایش ۱۶۴ سایت مخابراتی در پایانههای مرزی
نصب و راهاندازی ۱۶۴ سایت همراه اول و ثابت در پایانههای مرزی ششگانه شلمچه، چذابه، مهران، خسروی، باشماق و تمرچین از دیگر اقدامات رگولاتوری در منطقه جنوب غرب کشور بود. این سایتها برای افزایش کیفیت ارتباطات به زوار حسینی در مدت زمان کوتاهی نصب و راهاندازی شدند.
کمک فناوری به فراجا
«عیسی زارعپور» وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در بازدید از قرارگاه مرکزی اربعین فراجا به مجموعه اقدامات فناورانه کمنظیری اشاره کرد که برای تسهیل سفر زوار انجام شده است.
تقویت زیرساختهای ارتباطی و نرمافزاری در مرزهای هفتگانه برای کنترل گذرنامه در کمترین زمان ممکن، لینک شدن سامانههای فراجا با پلیس عراق برای اینکه کنترل فقط در سمت ایران انجام و اطلاعات به صورت برخط برای سیستمهای پلیس عراق ارسال شود تا تردد زوار از گیتهای ۲ کشور بدون تشکیل صفهای طولانی انجام شود. این زیرساخت که با کمک فناوری مهیا شده کاری کرد تا این سفر معنوی برای زوار تسهیل شود.
بالن بومی برای اینترنت با کیفیت
یکی دیگر از اقدامات پیشدستانه وزارت ارتباطات برای جلوگیری از بروز اختلالات احتمالی در این سفر، استفاده از بالن مخابراتی است که توسط پژوهشگاه فضایی ساخته شده است.
به گفته زارعپور امسال نیز طبق روال هر سال نمونه جدید بالن مخابراتی که توسط متخصصین کشور ساخته شده است، در مرز مهران مستقر شده تا به زوار اینترنت رایگان ارائه کند. این بالن دارای فناوری بومی و جدید هدایت و کنترل است که پیش از این در حوادث غیرمترقبه که ارتباطات دچار اختلال میشود به خدمتدهی مشغول است.
برای تسهیل سفر اربعین، تمام بخشهای کشور بسیج شدند تا همه موارد تسهیل شود. بیش از هرچیز اما زوار حسینی امسال در اربعین با استفاده از خدمات فناورانه، شیرینی این سفر را درک کردند.
نظر شما