۱۵ شهریور ۱۴۰۲، ۲۰:۲۹
کد خبرنگار: 5368
کد خبر: 85222015
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

المقداد: امنیت ملی کشورهای عربی غیرقابل تقسیم است

۱۵ شهریور ۱۴۰۲، ۲۰:۲۹
کد خبر: 85222015
المقداد: امنیت ملی کشورهای عربی غیرقابل تقسیم است

تهران- ایرنا- وزیر امور خارجه سوریه با بیان اینکه غرب می‌خواهد قوانین خود را به سایر مردم جهان تحمیل کند، تاکید کرد: امنیت ملی کشورهای عربی به هم پیوسته و غیرقابل تقسیم و مقابله با تهدید آن، مستلزم اقدام مشترک عربی است.

به گزارش ایرنا از خبرگزاری سانا، «فیصل المقداد» در جریان یکصد و شصتمین نشست شورای اتحادیه عرب در سطح وزرای خارجه کشورهای عضو که روز چهارشنبه در قاهره برگزار شد، اظهار داشت: کاهش چالش‌های پیش روی بسیاری از کشورهای عربی از جمله دخالت در امور داخلی، حملات نظامی، اشغال بخش‌هایی از سرزمین‌ هایشان توسط خارجی ها، گسترش تروریسم و فقر، کاهش شاخص‌های توسعه و تهدید امنیتی، مستلزم تقویت اقدامات مشترک عربی و تلاش‌های هماهنگ برای پایان دادن به چالش ها است.

وی گفت: امروز ما در برهه‌ای هستیم که جهان همچنان با چالش‌ها و بحران های پیچیده‌ای روبروست و این روند کشورها را تهدید می کند.

المقداد اضافه کرد: این امر باعث توسل به رویکردهای یک جانبه در مدیریت روابط بین‌الملل در سال‌های گذشته شد که ناقض حاکمیت کشورها و مداخله در امور داخلی آنها است و نهادهای ملی وحدت و تمامیت ارضی کشورها را در خدمت برنامه‌های مداخله جویانه و ترویج شده توسط برخی کشورهای غربی قرار داد.

وزیر امور خارجه روسیه افزود: غرب که امروز مفهوم جهان مبتنی بر قوانین را مطرح می‌کند، می‌خواهد قوانین خود را بر سایر مردم جهان تحمیل کند.

وی خاطرنشان کرد: این واقعیت ما را بر آن می‌دارد تا بر لزوم تقویت اقدامات مشترک عربی در پرداختن به موضوعات اصلی تاکید کنیم. بشار اسد رئیس جمهوری سوریه تعدادی ایده برای اصلاح سازوکارهای کار مشترک ما ارائه کرده است.

المقداد گفت: سوریه بر اساس تعهد کامل به حاکمیت، استقلال، وحدت، تمامیت ارضی و مداخله نکردن در امور داخلی خود، با کمیته ارتباط عربی همکاری می‌کند.

وی ادامه داد: سوریه بر اهمیت نقش برادرانه عربی در حمایت از ملتش برای غلبه بر تمام پیامدهای جنگ و رویارویی با چالش‌های پیش روی سوری‌ها به ویژه پایان دادن به اشغال سرزمین‌هایش تاکید دارد.

المقداد افزود: ما لغو اقدامات اجباری یکجانبه تحمیل شده بر ملت سوریه و همچنین فراهم کردن شرایط لازم برای بازگشت آوارگان سوری در داخل و خارج از این کشور را خواستاریم.

وزیر امور خارجه سوریه خاطرنشان کرد: بیانیه پایانی که در نشست قاهره صادر شد، چارچوب ایده‌آلی را برای اقدام و همکاری با کشورهای عربی در مرحله کنونی به دور از تلاش‌های آمریکا و غرب برای سردرگمی و مانع تراشی در این مسیر فراهم می‌کند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha