گلخانه‌های آذربایجان‌غربی تامین‌کننده ۱۱ هزار تن صیفی و سبزی در سال هستند

ارومیه - ایرنا - معاون بهبود تولیدات گیاهی جهادکشاورزی آذربایجان‌غربی گفت: سالانه ۱۱ هزار تن سبزی و صیفی در کنار میوه های درختی، گیاهان دارویی و سایر محصولات در گلخانه‌های استان تولید می‌شود.

علی دیانتی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در حال حاضر بیش از ۷۲ هکتار گلخانه در قالب ۲۴۲ واحد در آذربایجان‌غربی فعال است.

وی با اشاره به اینکه سالانه علاوه برصیفی و سبزیجات تولیدی در گلخانه‌ها محصولاتی مانند گیاهان زینتی گلدانی، نهال، توت فرنگی، خیار، گوجه و شاخه گل رز تولید می‌شود، اضافه کرد: سالانه ۲.۸ میلیون اصله نهال، ۲.۱ میلیون شاخه گل بریده، سه میلیون گل و گیاه گلدانی، ۲۸ تن گیاه دارویی، ۲۵۸ تن توت فرنگی و انواع نشای سبزی و صیفی به میزان ۲ میلیون بوته در این مراکز تولید و عرضه می‌شود.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهادکشاورزی آذربایجان غربی با بیان اینکه هدف‌گذاری استان برای رسیدن به مساحت ۲ هزار هکتاری در ایجاد شهرک‌های کشاورزی و گلخانه‌هاست، اظهار کرد: ایجاد و توسعه ۱۰ شهرک گلخانه‌ای با مساحت ۵۴۴ هکتاری در سطح استان از جمله مهمترین برنامه‌های این حوزه است.

به گفته معاون بهبود تولیدات گیاهی جهادکشاورزی آذربایجان غربی کل شهرکهای کشاورزی استان ۱۱ شهرک است که حدود ۵۷۵ هکتار مساحت دارد.

دیانتی با بیان اینکه از سال ۱۳۹۵ تا کنون صدور پروانه‌های گلخانه‌ای در استان آغاز شده‌، ادامه داد: توسعه گلخانه ها، اصلاح و نوسازی این محیط ها و انتقال کشت سبزی و صیفی از فضای باز به فضای گلخانه‌ای از جمله برنامه‌های در دست پیگیری است.

به گزارش ایرنا کشت گلخانه‌ای یکی از انواع زراعت های مدرن است که در فضای بسته و سرپوشیده انجام می‌شود و با توجه به بالا رفتن راندمان آ ب در گلخانه ها میزان تولید ۱۰ برابر فضای باز است.

آذربایجان غربی دارای بیش از یک میلیون اراضی قابل کشت و ۸۰۰ هزار هکتار اراضی زیر کشت است، ۲۳۵ هزار بهره‌بردار در این اراضی مشغول به کشاورزی هستند که فعالیت آنان منجر به تولید ۶ میلیون تن انواع محصول زراعی و باغی می‌شود.

براساس اظهارات کارشناسان ۹۰ درصد منابع آبی استان در بخش کشاورزی به علت سنتی بودن روش‌های کاشت، داشت و برداشت مصرف می‌شود که با بکارگیری روش های نوین آبیاری و طرح‌های جدید در بخش زراعت و باغبانی این میزان آب مصرفی، به‌شدت قابل کاهش است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha