چرایی اهمیت ویژه «کریمه» برای پوتین

۲۰ شهریور ۱۴۰۲، ۸:۱۰
کد خبر: 85224815
چرایی اهمیت ویژه «کریمه» برای پوتین

تهران - ایرنا- نشریه نیوزویک در گزارشی به دلایل اهمیت بالای شبه جزیره کریمه برای ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه در جریان جنگ اوکراین پرداخت و به نقل از مقام اطلاعاتی اوکراین نوشت، کریمه برای پروژه قدرت منطقه ای روسیه نقش کلیدی ایفا می کند.

به گزارش ایرنا از نشریه آمریکایی نیوزویک، یک مقام ارشد اطلاعاتی اوکراین گفته است که پوتین و نیروهای روسیه در مناطق تصرف شده جنوب اوکراین هر کاری از دستشان بر بیاید برای حفظ کنترل شبه جزیره کریمه انجام می‌دهند. سران اوکراین نیز برغم نگرانی‌های غرب از تشدید تنش با روسیه، برنامه‌هایی را برای آزادی این شبه جزیره دارند.

وادیم اسکیبیتسکی معاون آژانس اطلاعات دفاعی اوکراین طی سخنانی در نشست «راهبرد اروپایی یالتا» در کی‌یف گفت که کریمه برای پروژه قدرت منطقه‌ای روسیه کلیدی است. آزادی این شبه جزیره توسط نیروهای اوکراین غیرقابل مذاکره است.

اسکیبیتسکی گفت که روسیه اکنون ۴۲۳ هزار نیرو در خاک اوکراین دارد که شامل دونباس، کریمه و «کریدور زمینی» جنوب اوکراین می‌شود.

وی اضافه کرد که شبه جزیره کریمه جایگاه ویژه‌ای در میان ۲۰ درصد از خاک اوکراین دارد که هنوز در تصرف نیروهای روسیه است. وی ابراز داشت: جمهوری خودمختار کریمه یک بخش و قسمتی از کشور ما است.

این مقام اطلاعاتی اوکراین اعلام کرد: از الحاق کریمه به روسیه توسط «مردان سبز کوچک» در سال ۲۰۱۴، مسکو این شبه جزیره را به یک پایگاه نظامی قوی تبدیل کرد و تمام تاسیسات نظامی شوروی سابق را به این منطقه بازگرداند.

اسکیبیتسی با اشاره به تسلط جغرافیایی کریمه در دریای سیاه و مزیت آن برای پروژه قدرت مسکو، خاطر نشان کرد: آنها هر کاری برای حفظ اراضی که اشغال کردند از جمله استان های خرسون، زاپوریژیا و همچنین حفظ کریمه انجام می دهند.

وی اضافه کرد که حضور روسها در دریای سیاه و تاسیساتشان از نقش آنها در سوریه و کشورهای آفریقایی پشتیبانی کرده که عرضه هر چیز برای آنچه آنها در خارج دارند را ممکن می‌سازد.

به نوشته نیوزویک، عملیات ضد حمله اوکراین برای این طراحی شده تا مسیر جنوب را از زاپوریژیا به سمت سواحل دریای آزوف باز کنند. اگر این عملیات موفقیت آمیز باشد، کریدور زمینی که کریمه را به غرب روسیه وصل می‌کند، قطع خواهد شد.

تصاحب این کریدور زمینی به عنوان یکی از بزرگترین دستاوردهای روسیه در مدت ۱۸ ماهه جنگ است. از دست دادن آن یک ضربه سیاسی جدی برای پوتین خواهد بود و نیروهای او در کریمه و سایر مناطق جنوبی اوکراین را به خطر می‌اندازد. اگر اوکراین پل تنگه کرچ را تخریب کند (که چندین بار به آن حمله کرده) این مشکل به صورت ویژه مورد توجه قرار می‌گیرد.

چرایی اهمیت ویژه «کریمه» برای پوتین

اسکیبیتسکی در ادامه این گفت و گو،بیان کرد: «در حال حاضر فدراسیون روسیه به صورت فعال از کریمه برای تامین واحدهایش در خرسون و زاپوریژیا استفاده می‌کند. از طریق این شبه جزیره است که خطوط تامین، مهمات و پشتیبانی پرسنل فعال است. در کریمه، روسها اخیرا ارتش هجدهم خود را تشکیل داده اند که اکنون به طور فعال در محور زاپوریژیا برای خنثی کردن ضد حمله ما (اوکراین) استفاده می شود.»

نیوزویک در ادامه نوشت: نیروهای روسیه به طرز بدی صدمه دیدند. حتی ناوگان دریای سیاه طعمه نیروهای اوکراینی شده است، درحالیکه کی‌یف هیچ نیروی دریایی متعارف معناداری ندارد. کشتی‌های جنگی روسیه به طور منظم موشک‌های کروز از آب‌های دریای سیاه به سمت شهرهای اوکراین شلیک و مراقبت می‌کنند که از برد سامانه‌های موشکی ضد کشتی دور بمانند.

مقام اطلاعاتی اوکراین اظهار داشت: تهدید برای ما از جانب ناوگان دریای سیاه، در درجه اول برای موشک‌های کروز کالیبر است. طی ماه گذشته، آنها به صورت فعال از کریمه برای حمله به تاسیسات بندری ما استفاده کرده اند. آنها همچنین تاسیسات زیرساختی که قرار است امنیت غذایی جهانی را تامین کند، هدف قرار دادند.

وی اضافه کرد: ما می‌توانیم پیش بینی کنیم که روسیه به تراکم پرسنل نظامی خود ادامه خواهد داد و ارتش خود در کریمه را تقویت خواهد کرد و هر کاری از دستش بربیاید برای کنترل دریای سیاه انجام می‌دهد.

کی‌یف مدعی شده است که قصد آزادسازی کریمه و سایر مناطق تحت تصرف روسیه را دارد. ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهوری اوکراین سال گذشته اعلام کرد: این جنگ با کریمه شروع شد؛ با کریمه هم تمام خواهد شد.

نیوزویک در پایان گزارش داد: «اما جایگاه ویژه کریمه در پروژه نئوامپریال پوتین نگرانی‌ها را افزایش داده است که یک تهدید برای حاکمیت روسیه منجر به تنش هسته‌ای خواهد شد. دکترین هسته‌ای مسکو نشان می‌دهد که در صورت وجود خطر برای کشور، می‌تواند به تسلیحات کشتار جمعی رجوع کند. اوایل سال جاری میلادی، دمیتری مدودوف نخست وزیر و رئیس جمهوری سابق روسیه که دیگر در حلقه داخلی کاخ کرملین نیست تهدید کرد که اگر کریمه تهدید شود، روسیه از تمام ابزار حفاظت از جمله آنهایی که توسط دکترین بازدارندگی هسته‌ای تامین شدند، استفاده خواهد کرد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha