۲۱ شهریور ۱۴۰۲، ۱۸:۲۳
کد خبرنگار: 2218
کد خبر: 85227069
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

مساله تملک خانه تاریخی "گازر" مانع مرمت آن شده است

۲۱ شهریور ۱۴۰۲، ۱۸:۲۳
کد خبر: 85227069
مساله تملک خانه تاریخی "گازر" مانع مرمت آن شده است

اهواز- ایرنا- سرپرست میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شوشتر با بیان اینکه بخش‌های متعددی از خانه‌ تاریخی گازُر به مرمت و استحکام‌ بخشی نیاز دارد گفت: اگر مشکل مالکیت این بنا که در اختیار راه و شهرسازی است برطرف شود، آمادگی مرمت آن را داریم.

به‌گزارش روز سه‌شنبه ایرنا به نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خوزستان، داوود نجارآسیابانی اظهار کرد: مشکل اداره میراث فرهنگی در عدم مرمت خانه گازر، مالکیت دولتی این بناست و لازم است تا از طرف مالک نسبت به مرمت‌های لازم اقدام شود.
وی با اشاره به ماده ۹۸ برنامه پنج ساله توسعه ششم کشور خاطرنشان کرد: مالکان دولتی بناهای ارزشمند و تاریخی موظف‌اند بناهای تاریخی که در تملک دارند را با هماهنگی و نظارت اداره میراث‌فرهنگی از محل اعتبارات خود تأمین اعتبار و در زمینه حفظ و نگهداری و مرمت بنا اقدام کنند.
سرپرست میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شوشتر گفت: بخش‌های متعددی از خانه‌ تاریخی گازر شوشتر به مرمت و استحکام‌بخشی نیاز دارد و اگر مشکل مالکیت این بنا که در اختیار راه و شهرسازی است برطرف شود، آمادگی مرمت آن را داریم.
وی با اشاره به اینکه این خانه تاریخی هم‌اکنون فاقد کاربری و بهره‌برداری است، تأکید کرد: اداره میراث‌فرهنگی شوشتر در صورت واگذاری این بنا، آمادگی دارد تا از محل‌های در اختیار، اعتبار لازم را با هدف انجام فعالیت‌های مرمت اضطراری، استحکام‌بخشی و احیای این خانه‌ تاریخی به انجام برساند.
نجارآسیابانی بیان کرد: قطعاً پس از اقدامات مرمتی لازم، امکان جذب سرمایه‌گذار با هدف حفظ و احیای این بنای تاریخی و ایجاد شرایط اشتغالزایی نیز مهیا خواهد شد.

خانه تاریخی "گازر" در محله دلدل شهر شوشتر در استان خوزستان واقع شده و قدمت آن را به دوران قاجار مربوط می دانند بر اساس کتیبه ای که در آن یافتند به سال ۱۲۷۷ بر می گردد. این خانه در ابتدای ساخت به فردی که نشانی از او در دست نیست تعلق داشت، ولی پس از آن فردی به نام گازر تملک آن را به دست گرفت و دلیل نامی که برای آن انتخاب کردند نیز، همین شخص است.

این اثر ملی که در دو طبقه و طبقات بالایی روی شبستان ساخته شده دارای تزئینات معماری سنتی بسیار زیبا است و در تاریخ ۷ خرداد ۱۳۸۷ با شمارهٔ ثبت ۲۳۰۰۷ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha