فرماندار: بازسازی جاده‌های بین‌مزارع آسیب‌دیده از سیل مشگین‌شهر اولویت دارد

اردبیل - ایرنا - فرماندار مشگین‌شهر گفت: تسطیح و بازسازی جاده‌های بین‌مزارع مشگین‌شهر که در جریان سیل هفته گذشته تخریب شده است، اولویت اصلی و اساسی است که باید برای آن چاره‌اندیشی شود.

شهرام محمدی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا از وارد شدن خسارت یک‌هزار و ۷۰۰ میلیارد ریالی سیل هفته گذشته به بخش‌های مختلف این شهرستان خبر داد و افزود: حدود پنج هزار کیلومتر جاده‌های بین مزارع شهرستان نیازمند تسطیح و بهسازی فوری است که هم از جهت برداشت محصول باقی‌مانده کشاورزان و هم آماده‌سازی برای کشت محصول سال زراعی آینده باید چاره‌اندیشی شود.

وی اظهار کرد: قبل از سیل اخیر مجموع خسارت‌هایی که به بخش‌های مختلف شهرستان وارد شده بود پنج هزار میلیارد تومان برآورد شد، ضمن اینکه ۶۰ درصد محصولات باغی و ۳۵ درصد محصولات زراعی مشگین‌شهر به‌طور کامل از بین رفت.

فرماندار مشگین‌شهر با بیان اینکه مشگین‌شهر جزو معدود شهرستان‌های شمال غرب کشور است که همزمان در چهار بخش باغات، زراعت، شیلات، دام و طیور فعال است، گفت: علاوه بر خسارت‌های ذکر شده در فعالیت‌های جانبی هم خسارت‌های سنگینی به اقتصاد شهرستان وارد شد.

محمدی افزود: برای مثال فعالیت کارخانه‌های سبدسازی شهرستان با رکود مواجه شد و معیشت کارگرانی هم که در فصل برداشت در باغات حضور داشتند هم دچار مشکلات جدی شد، علاوه بر این کشاورزان در آماده‌سازی اراضی و تامین بذر و کود و سم برای سال زراعی آینده با چالش‌های جدی مواجه هستند.

این مقام مسئول در خصوص پرداخت خسارت کشاورزان گفت: خسارت کشاورزانی که اراضی آنها قبلا دچار مخاطرات طبیعی شده و اراضی آنها بیمه بود، پرداخت می‌شود اما در سیل اخیر ۶۵۰ هکتار شالیزارهای شهرستان در مسیر اهرچای در مرحله درو و برداشت محصول بودند دچار خسارت جدی شد و سیل محصولات کشاورزان را از بین برد.

وی اضافه کرد: با توجه به اینکه کشت برنج در استان ممنوع است، به تبع آن این اراضی زیرپوشش بیمه نبوده است. اما بر اساس اسنادی که از ۷۰ سال قبل وجود دارد، در این منطقه برنج کشت می‌شده است. درست است که الگوی کشت باید رعایت شود اما در عین حال باید پذیرفت که کشت برنج در این شهرستان یک واقعیت مسلم است و امروز هم کشاورزان خسارت دیده‌اند و باید برای آن تدبیر شود.

فرماندار مشگین‌شهر با بیان اینکه در جریان سیل اخیر ۱۸ روستای شهرستان در سه بخش مرکزی ، مرادلو و قصابه دچار خسارت شد، گفت: در جریان وقوع سیل مدیران و مسئولان شهرستان و استان در منطقه حضور داشتند و بلافاصله بعد از فروکش کردن سیل خدمات‌رسانی و رفع خرابی‌های ناشی از آن با اقدامات جهادی آغاز شد.

محمدی همچنین ادامه داد: در جریان این سیل سه واحد مسکونی تخریب شد که بعد از فروکش کردن سیل سه تخته چادر در اختیار صاحبان این منازل قرار گرفت و عملیات آواربرداری و ساخت این واحدها توسط کمیته امداد امام خمینی ، پادگان شهید بیگلری و بنیاد مسکن آغاز شد.

وی افزود: برای تقویت معیشت کشاورزانی که محصول خود را از دست دادند باید با فوریت تسهیلات بلاعوض و یا قرض‌الحسنه بلندمدت پرداخت شود که در این راستا مصوبه لازم از ستاد مدیریت بحران اخذ شده و ارزیابی‌ها از میزان خسارت‌های وارده در حال نهایی شدن است.

فرماندار مشگین‌شهر با اشاره به حضور و بازدید معاون سازمان مدیریت بحران کشور از مناطق سیل‌زده اضافه کرد: بر اساس این مصوبه وام قرض‌الحسنه چهار درصد در بازه زمانی هفت تا ۱۲ ساله در اختیار کشاورزان قرار می‌گیرد تا هم مشکلات معیشتی کشاورزان رفع شود و هم زمین‌ها برای کشت سال زراعی آینده آماده‌سازی شود.

محمدی خاطرنشان کرد: این تسهیلات علاوه بر خسارتی خواهد بود که بیمه به اراضی بیمه شده پرداخت خواهد کرد.

وی اضافه کرد: علاوه براین مقرر شده است بدهی بانکی کشاورزان سیل‌زده استمهال شده و با توجه به اینکه کشاورزان عملا درآمدی ندارند امسال از این کشاورزان مطالبه نشود.

وی یادآورشد: ایده و ابتکار دیگری که به معاون سازمان مدیریت بحران کشور ارائه شد این است که شالیزارهایی در استان اردبیل وجود دارد به رسمیت شناخته شود. در این چهارچوب و در صورت پذیرش این ایده، بر اساس فرمول‌های فنی سازمان جهاد کشاورزی، کشاورزان به ستاد مدیریت بحران معرفی می‌شوند تا سال آینده این اراضی بیمه شود.

فرماندار مشگین‌شهر خاطرنشان کرد: بیمه این اراضی اقدامی ماندگار برای کشاورزان محسوب می‌شود چون با این اقدام شالیکاران منطقه به رسمیت شناخته می‌شوند که تحت شرایط خاص می‌توانند از بیمه کشاورزی استفاده کنند و باید توجه کرد که وقتی بیمه پایه به این کشاورزان تعلق نگیرد، تسهیلات قرض‌الحسنه هم شامل کشاورزان نمی‌شود.

به گزارش ایرنا ، مشگین‌شهر بزرگترین شهرستان استان است که ۴۹ درصد جمعیت آن در ۳۰۰ روستای شهرستان سکونت دارند و نقش مهمی در اقتصاد استان دارند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha