۲۷ شهریور ۱۴۰۲، ۱۲:۲۹
کد خبر: 85231501
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

۶ کاروانسرا در یزد جهانی شد

۲۷ شهریور ۱۴۰۲، ۱۲:۲۹
کد خبر: 85231501
۶ کاروانسرا در یزد جهانی شد

یزد- ایرنا - سرپرست میراث‌ فرهنگی اداره‌کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی یزد گفت که در چهل و پنجمین کمیته میراث جهانی سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد (یونسکو) ۶ کاروانسرای این استان در فهرست میراث جهانی به ثبت رسید.

«محمد میرشمسی» روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه این نشست در شهر ریاض عربستان برگزار شد، افزود: در این نشست کاروانسراهای سنگی انجیره اردکان، زین الدین مهریز، شاه عباسی میبد، خرانق، آجری انجیره اردکان و رشتی عقدا از این استان به ثبت جهانی رسید.

وی با بیان اینکه چهار مورد از این کارونسراها مربوط به شهرستان اردکان است اظهار کرد که پیشینه کاروانسراهای ثبت جهانی استان یزد مربوط به دوره های ایلخانی تا دوره قاجار است.

میرشمسی گفت: ۴۱ کاروانسرای استان یزد در فهرست آثار ملی کشور ثبت شده که از این تعداد ۶ اثر در فهرست میراث جهانی به ثبت رسید.

وی خاطرنشان کرد: افزون بر هفت هزار اثر ارزشمند شناسایی شده شامل خانه ها ، مساجد، حسینیه، کاروانسرا، قلعه، حمام، آب انبار سایت ها و محوطه های تاریخی ،- بافت های شهری و روستائی و غیره هستند که از این تعداد یکهزار و ۷۱۲ اثرتاریخی ، فرهنگی در حوزه غیر منقول به ثبت آثار ملی کشور رسیده است.

میرشمسی ادامه داد: همچنین پنج اثر شامل باغ دولت آباد و باغ پهلوانپور، قنات زارچ و حسن آباد و بافت تاریخی شهر یزد در فهرست جهانی به ثبت رسیده است.

استان یزد ۲ هزار و ۲۷۰ هکتار بافت تاریخی دارد و شهر یزد به عنوان نخستین شهر خشت خام و دومین شهر تاریخی جهان دارای بافت تاریخی ارزشمندی است.

یزد با عناوینی همچون شهر بادگیرها، شهر کار و کاریز و کاهگل، دارالعباده، دارالعلم و دارالعمل، حسینیه ایران، شهر دوچرخه‌ها، شیرینی، شهر قنات، قنوت و قناعت و شهر آتش و آفتاب شناخته می‌شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha