خدمت به زوار اربعین در قم همچنان ادامه دارد

قم- ایرنا- نزدیک به ۲ هفته از اربعین شهادت امام حسین(ع) و یک ماه از برپایی موکب های خدمت رسانی به زوار اربعین گذشته است اما به گفته مسئولان امر،‌خدمت رسانی به زائران اربعین هم چنان در استان قم ادامه دارد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، خدمت رسانی به زائران اربعین از اواخر مردادماه سال جاری در قم آغاز شده است و همچنان پس از یک ماه از آغاز با همان شور، اما بیشتر برای زائران غیر ایرانی همچنان ادامه دارد و شهر قم این روزها شاهد سیل عظیم زائران خارجی به خصوص زائرانی مرزهای شرقی کشور از افغانستان و پاکستان است که خدمت رسانی به آن ها عزمی جدی و برنامه مناسب می خواهد.


اسکان ۲۰ هزار نفر از زائران توسط اوقاف قم

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قم از اسکان ۲۰ هزار نفر از زائران اربعین حسینی توسط این اداره کل خبر داد و گفت: ۱۲ هزار نفر از این تعداد ایرانی و هشت هزار نفر خارجی بودند.

حجت الاسلام والمسلمین عباس اسکندری افزود: ۶۰ هزار پرس غذا در بین زائران اربعین حسینی در قم توزیع شده است که هم برای زائرین بوده و هم در موکب هایی که داخل شهر در بلوار پیامبر اعظم مستقر شد توزیع شده است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قم گفت: در ایام اربعین و دهه پایانی ماه صفر، هفت موکب به نام امامزادگان قم در سطح شهر برپا شد که اقدام به تهیه و توزیع ۴۲۵ هزار پرس غذا و دیگر نیازهای زائران کردند.

اسکندری با اشاره به برپایی هفت موکب به نام امامزادگان استان قم طی ایام اربعین در سطح استان اظهار کرد: در سه بقعه متبرکه امامزادگان جعفر(ع) زواریان، شاه جمال(ع) و ابراهیم و محمد(ع)، مواکبی برای پذیرایی از زائران برپا شد و همچنین امکان اسکان موقت و شبانه زائران هم فراهم بود.

وی افزود: به طور میانگین، دو هزار نفر به صورت همزمان طی ۲۴ ساعت از خدمات اسکان در این سه بقعه متبرکه استفاده کردند و در مجموع ۲۰ هزار نفر به صورت شبانه یا موقت در این اماکن اسکان یافتند.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قم با اشاره به برپایی چهار موکب دیگر در بلوار پیامبر اعظم(ص) خاطرنشان کرد: این مواکب به نام مطهر امامزادگان احمد بن قاسم(ع)، علی بن جعفر(ع)، شاه سید علی(ع) و چهار امامزاده(ع) برپا شدند و خدمات پذیرایی و فرهنگی به زائران ارائه کردند.

خدمت عاشقانه به زوار اربعین در قم همچنان ادامه دارد

وی ادامه داد: علاوه بر این غرفه‌های ویژه کودکان و نوجوانان با موضوعات قرآنی، هنری و سرگرمی هم در کنار این موکب‌ها دایر بودند.

اسکندری خاطرنشان کرد: به این ترتیب و در ایام اربعین و دهه پایانی ماه صفر، بیش از ۶۰ هزار پرس غذای گرم توسط مواکب هفت گانه استان قم بین زائران توزیع شد.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قم با بیان اینکه طی این مدت، ۳۰۰ هزار لیوان شربت و ۱۰ تن هندوانه هم توسط عوامل اجرایی موکب‌ها تهیه و توزیع شده است گفت: طبخ و توزیع ۲۰ هزار کاسه شله‌زرد، ۵ هزار آب معدنی، ۴۰ هزار لیوان دمنوش و چای و همچنین برنامه‌های فرهنگی، درمانی و اسکان، از دیگر خدمات این موکب‌ها به شمار می‌روند.

خدمت عاشقانه به زوار اربعین در قم همچنان ادامه دارد

خدمات ۲۴ ساعته قمی ها به زائران اربعین

معاون فرهنگی، اجتماعی و زیارت استانداری قم در گفت و گو با خبرنگار ایرنا از خدمات ۲۴ ساعته اسکان، درمان و دارو به زائران اربعین خصوصا زائران خارجی خبر داد و گفت: در اطراف حرم مطهر حضرت معصومه(س) خدمات تامینی و حمل و نقل برای زائران در نظر گرفته شده است.

ابوالقاسم مقیمی افزود:‌ روز گذشته ۱۴۰ اتوبوسی از قم برای انتقال زائران خارجی به مشهد اعزام شدند.

وی ادامه داد: شرایط برای سفر اتوبوس از قم به مقصد زاهدان در نرم افزار حمل و نقل شهری بدلیل قوانین مرتبط با سوخت رسانی و لزوم استفاده از رانندگان ساکن زاهدانی ، مهیا نیست و لذا در صدد هستیم با پیگیری استاندار قم از شبکه ریلی کشور اعزام زائران پاکستانی از قم به استان سیستان و بلوچستان را از طریق حمل و نقل ریلی پیگیری کنیم.

وی افزود: مجموعه ای از عوامل انتظامی، راهور، امنیتی، اقتصادی، زیارتی، عوامل حرم، جمکران و استانداری تمام قد پیگیر خدمات دهی به زائران پاکستانی هستند و با توجه به این که بخش عمده ای از ازئران پاکستانی که در قم حضور یافته اند در تغذیه دچار آسیب هستند از مجموعه خیران و موکب داران درخواست کمک داریم.

خدمت عاشقانه به زوار اربعین در قم همچنان ادامه دارد


خدمت رسانی به زائران اربعین تا ۱۰ ربیع الاول در قم ادامه دارد

معاون فرهنگی، اجتماعی و زیارت استانداری قم افزود: نزدیک به ۳۵ روز است خدمات ستاد اربعین قم در حال انجام است و تا ۱۰ ربیع الاول(چهارم مهرماه) که آمدن زائران پاکستانی ادامه پیدا خواهد کرد این خدمات دهی ادامه پیدا می کند.

وی هم چنین از ارائه خدمات بهداشتی به زائران اربعین حسینی از کشور پاکستان خبر داد و افزود: از طریق موقوفات اوقاف هم تامین دارو برای آن ها انجام شده است.

مقیمی بیان کرد: در مجموع از مرزهای شرقی ایران از ریندان ۵۷ هزار نفر زائر پاکستانی وارد ایران شده اند و از مرز میرجاوه نیز حدود ۴۲ هزار نفر با اتوبوس وارد شده اند از این رو نزدیک به ۱۰۰ هزار نفر از پاکستان به عراق رفته و در اربعین زیارت کرده اند و به مرور بر می گردند و بلا استثنا همه آن ها وارد قم شده و در قم خدمات می گیرند.

وی افزود: براساس برنامه ریزی صورت گرفته زائران پاکستانی بین ۴۸ تا ۷۲ ساعت در قم می مانند و ۹۰ درصد آن ها به مشهد عزیمت داشته و بقیه به زاهدان و مرزهای خروجی تردد دارند.

معاون استاندار قم ابراز داشت: دیشب حدود چهار هزار نفر در مسجد جمکران، ۲ هزار نفر در امام زاده سید جمال الدین (معروف به شاه جمال) و نزدیک به ۲ هزار نفر در مجموعه اقامتگاه های رسمی استان از زائران پاکستانی مستقر شدند.

وی تاکید کرد که طبق برآوردها روزی ۵ تا ۶ هزار نفر زائر پاکستانی وارد قم می شوند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha