۳۰ شهریور ۱۴۰۲، ۸:۱۹
کد خبرنگار: 1452
کد خبر: 85233717
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

مینی فوتبال؛ دروازه‌ای برای جهانی شدن بانوان فوتبالیست

همدان- ایرنا- نخستین دوره مسابقات مینی فوتبال بانوان (جام ایرانیان) در حالی به میزبانی همدان جریان دارد که این رقابت‌ها فرصتی را فراهم کرده تا ورزشکاران ایرانی شاغل در این رشته بتوانند برای اولین بار راهی جام جهانی شوند.

به گزارش ایرنا، با وجود استعداد بالای بانوان ایرانی در فوتبال و رشته های مرتبط با آن تاکنون تیم‌های ملی فوتبال، فوتسال و فوتبال ساحلی بانوان کشورمان موفق به راهیابی به مسابقات جهانی نشده‌اند.

این فرصت بواسطه جایگاه خوب مینی فوتبال ایران در کرسی‌های آسیایی و جهانی ایجاد شده است تا بتوانند برای نخستین بار رویدادی فراتر از قاره کهن را تجربه کنند.

رویدادی که هر چند با رویکرد آماتوری توسط فدراسیون ورزش‌های همگانی کشور با نام نویسی بیش از ۴۰ هزار تیم ایجاد شد اما با ورود چهره‌های سرشناس فوتبال و فوتسال به ویژه ملی پوشان در مراحل بالاتر جنبه حرفه‌ای پیدا کرد.

تجربه برگزاری نخستین دوره مسابقات مینی فوتبال بانوان بهانه‌ای شد تا با ناهید جباری نائب رئیس انجمن مینی فوتبال کشور و مدیر فنی مسابقات گفت وگوی اختصاصی داشته باشیم.

ایرنا: تجربه نخستین دوره مینی فوتبال بانوان را چطور ارزیابی می‌کنید؟

کیفیت نخستین دوره مسابقات مینی فوتبال بانوان جام ایرانیان به میزبانی همدان فراتر از سطح آماتور در حال برگزاری است و حضور بازیکنان مطرح و ملی پوش باعث شده تا این رقابت‌ها جایگاه حرفه‌ای داشته باشد.

ایرنا: تصور نمی‌کردید مسابقات با این کیفیت برگزار شود؟
دیدگاه انجمن مینی فوتبال کشور در برگزاری این رقابت‌ها به خصوص در بخش بانوان، در چارچوب ورزش آماتوری بود اما استقبال خودجوش بازیکنان مطرح و حتی ملی پوش باعث شد تا کیفیت بازی‌ها در سطح حرفه‌ای باشد.

ایرنا: در واقع این تعداد شرکت کننده قابل پیش بینی نبود؟
در سال‌های گذشته فوتبال، فوتسال و فوتبال ساحلی در بخش بانوان دارای مسابقات کشوری و تیم ملی و اعزام‌های برون مرزی بود اما به هیچ عنوان تصور این را نداشتیم که مینی فوتبال بتواند با این حجم از استقبال بانوان مواجه شود به طوری که به یکی از مهم ترین رویدادهای ملی ورزشی تبدیل شده است.

ایرنا: ویژگی این مسابقات نسبت به سایر رشته‌های توپی را چگونه می‌دانید؟
ویژگی مهم این رویداد در این است که ورزش قهرمانی و همگانی را در کنار هم تلفیق داده است و باعث شده تا در هر ۲ عرصه بتوانیم فعالیت چشمگیر بانوان محلات مختلف شهری را در قالب مینی فوتبال جذب و فعال کنیم.

مینی فوتبال؛ دروازه‌ای برای جهانی شدن بانوان فوتبالیست

مهم تر اینکه در این سال‌ها هیچ گاه تیم‌های فوتبال، فوتسال و فوتبال ساحلی بانوان ما نتوانسته‌اند به جام جهانی راه یابند اما این فرصت در مینی فوتبال بواسطه جایگاه خوبی که داریم، مهیا شده است.

در این سال‌ها هیچ گاه تیم‌های فوتبال، فوتسال و فوتبال ساحلی بانوان ما نتوانسته‌اند به جام جهانی راه یابند اما این فرصت در مینی فوتبال بواسطه جایگاه خوبی که داریم، مهیا است.

ایرنا:یعنی تیم ملی تشکیل و به عازم جام جهانی می‌شود؟

همه این امتیازها در صورت جذب اسپانسر است که البته فدراسیون همگانی و انجمن مینی فوتبال کشور در تلاش برای تامین منابع مالی از طریق جذب اسپانسر هستند، زمستان مسابقات جام جهانی در بخش بانوان را در پیش داریم که با جذب اسپانسر اقدام به تشکیل اردوهای تیم ملی برای حضور در این رقابت ها خواهیم کرد.

ایرنا: ملاک انتخاب نفرات برای تیم ملی چیست؟

باید منتظر شکل گیری تیم با جذب و تامین اسپانسر مالی باشیم. برای ما اولویت اخلاق و منش پهلوانی و جوانمردی بازیکن است. تخصص و مسایل فنی به مرور زمان در فرد تقویت می‌یابد اما ابتدا باید اخلاق ورزشکار مطلوب باشد.
به طور قطع اولویت با بازیکنان مطرح و کارنامه دار است اما این دلیل نمی‌شود از استعدادها غافل شویم. نگاه عادلانه در همه تیم‌ها داریم اما طبیعی است که تیم‌های برتر بازیکنان با کیفیت‌تری داشته باشند.

ایرنا: چه دستاوردی را از برگزاری مسابقات مینی فوتبال برداشت کرده‌اید؟
رویداد مینی فوتبال بانوان کشور در سه مرحله شهرستانی، استانی و کشوری با این حجم از شرکت کنندگان بی‌نظیر است و معتقدم یکی از دستاوردهای مهم توسعه ورزش همگانی در مسیر قهرمانی را تجربه کردیم.

ایرنا:به جز تیم ملی، چه امتیازی برای تیم‌ها در نظر گرفته‌اید؟
علاوه بر اینکه بهترین‌ها به اردوی تیم ملی جهت اعزام به مسابقات جام جهانی انتخاب می‌شوند، تیم‌های اول تا هشتم مسابقات لیگ برتر مینی فوتبال کشور را تشکیل می‌دهند و هشت تیم بعدی نیز راهی لیگ دسته اول می‌شوند.

مینی فوتبال؛ دروازه‌ای برای جهانی شدن بانوان فوتبالیست

همچنین مجوز باشگاه داری برای این شانزده تیم صادر می‌شود که می‌امتیاز بسیار خوبی برای استان‌های برتر است و حتی می‌توانند در راستای کسب درآمد نقل و انتقالات باشگاهی داشته باشند و معتقدم باید از این فرصت به نحو احسن استفاده کنند.

ایرنا: مینی فوتبال با عمرکوتاه در کشور، موفق بوده است.
سه سال از فعالیت رسمی مینی فوتبال در کشورمان سپری می‌شود. این رشته سال ۲۰۰۸ در جهان فعال شد و کشورمان در این سه سال اخیر توانسته رشد قابل توجهی در جذب ورزشکار داشته باشد.
قدردان حمایت فدراسیون ورزش‌های همگانی کشور از این رشته هستیم و باعث شده تا یکی از بی‌نظیرترین رویدادهای ورزشی را در سطح بسیار مطلوب برگزار کنیم.

ایرنا: برنامه انجمن برای ارتقا سطح مربیان و داوران چگونه است؟
برگزاری دوره‌های آموزشی و مربیگری مینی فوتبال از اولویت‌ها است و متقاضیان زیادی را برای حضور در دوره‌ها داریم که نشان می‌دهد تا چه‌اندازه اثرگذار بوده است.

ایرنا: میزبانی همدان را چطور ارزیابی می‌کنید:

تیم تخصصی در میزبانی همدان از مینی فوتبال بانوان شکل گرفته و به خوبی مدیریت کرده‌اند. دانشگاه آزاد اسلامی همدان نیز بهترین امکانات را برای میزبانی داشت و کمتر استانی این ویژگی را دارد.
معتقدم اولین استان کشور بوده که با این حجم از ورزشکار میزبانی داشته است و به خوبی توانست از تیم‌ها میهمانوازی کند.
هیات ورزش‌های همگانی همدان با تیمی تخصصی برای میزبانی این رویداد اعلام آمادگی کرد و کارنامه درخشانی به ثبت رساند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha