خادم جامعه سرود هستیم/ شهری برای آحاد ملت ایران

تهران- ایرنا- مدیر مجموعه شهر سرود مرکز آوای انقلاب اسلامی با اشاره به اینکه این مجموعه خود را خادم جامعه سرود می‌داند، گفت: تولیدات و اهداف شهر سرود و مرکز آوای انقلاب اسلامی مبتنی بر سخنان رهبر معظم انقلاب و برای آحاد ملت ایران است.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، سرود نخستین هنر انقلاب اسلامی است و حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی، هنر سرود را از ظرفیت‌های اثربخش برای گسترش ارزش‌ها و فرهنگسازی در جامعه می‌دانند و در فرمایشات و پیام‌های خود در دیدار با شعرا، رویدادها، جشنواره‌ها و مناسبت‌های فرهنگی و هنری درباره‌ نقش سرود و ابعاد گوناگون آن نکات مختلفی بیان و بر آنها تاکید کردند.

ایشان ۱۴ اردیبهشت سال ۱۳۹۴، در دیدار اعضای ستاد کنگره‌ بزرگداشت ۳هزار شهید استان سمنان بیان کردند: «از هنر حدّاکثر استفاده را باید کرد... اگر بتوانید یک سرود زیبای اثرگذار خوش‌مضمون درست کنید، جوری که بچّه‌ها وقتی در کوچه راه می‌روند، از خانه به مدرسه می‌روند، زیر لبشان آن را زمزمه کنند، یک کار بسیار بزرگی کرده‌اید؛ یعنی استفاده‌ از هنر به شکل صحیح؛ این کار شما را آسان می‌کند، تسهیل می‌کند. به‌ هرحال باید تلاش کرد، باید کار کرد.»

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای نهم خردادماه سال ۱۳۹۷ نیز در بیاناتی در دیدار با جمعی از شاعران و اهالی فرهنگ و ادب اظهارداشتند؛ «در جامعه‌ ایرانی با شعر آمیخته است و این خیلی نقطه‌ قوّت بزرگی است. از این فرصت، از این تمنّای موجود و تقاضای موجود در جامعه برای شعر باید استفاده کرد و مفاهیمی را که مردم احتیاج دارند آنها را بدانند یا روش‌های عملی‌ای را که مردم احتیاج دارند با آنها آشنا بشوند، در زبان شعر به مردم منتقل کرد.»

همچنین رهبر معظم انقلاب اسلامی ۲۱ تیرماه ۱۴۰۱ در پیامی به نخستین جشنواره ملی و بین‌المللی سرود فجر بیان کردند؛ «سرود یکی از ظرفیت‌های هنری گرانبها برای گسترش ارزش‌های معرفتی و عملی است. ترکیب بدیعِ شعر و صدا و آهنگ در اجرای دست‌جمعی، راز اثرگذاری استثنائی سرودهای مذهبی و ملّی در همه جای جهان است، و بحمدالله ذوق و سلیقه و هنر ایرانی، در این بخش هم توانسته است کشور عزیز ما را در شمارِ سرآمدان قرار دهد.»

در سال‌های اخیر نیز ضمن برگزاری جشنواره‌ها و رویدادهای مختلف برای پاسداشت و ترویج هنر سرود، مرکز و دفتر تخصصی در بعضی از نهادها از جمله وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، حوزه هنری و مرکز آوای انقلاب اسلامی (مأوا) - سازمان هنری رسانه‌ای اوج به این موضوع اختصاص داده شده است.

امین صافی‌زاده مدیر مجموعه شهر سرود مرکز آوای انقلاب اسلامی و احمد ناصری پور تهیه کننده لیگ سرود با حضور در خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) درباره شکل گیری مجموعه شهر سرود، فعالیت‌های این مجموعه و برگزاری لیگ سرود توضیحاتی را ارایه دادند که در ادامه می‌آید.

چگونگی شکل گیری «شهر سرود»

مدیر مجموعه شهر سرود مرکز آوای انقلاب اسلامی درباره چگونگی شکل گیری این مجموعه اظهارداشت: مرکز مأوا سازمان هنری رسانه‌ای اوج، هفت سال گذشته بر پایه تقویت، اعتلا و ارتقای گروه‌های سرود کشور، آموزش، حمایت و تقویت آنها در زمینه‌های مختلف از جمله تولید نماهنگ و قطعه موسیقی شکل گرفت.

صافی زاده گفت: به مرور زمان که مرکز مأوا در حوزه تولید آثار موسیقایی در گونه پاپ، تصویر، نماهنگ و موزیک ویدئو و پویش‌های موسیقایی همچون «عزیزم حسین (ع)» به تجربه و توانایی رسید و حرفه‌ای‌تر شد، یکسری زیرمجموعه در آن شکل گرفت و با توجه به گستردگی طیف مخاطبانش، تصمیم گرفت یک بخش تخصصی را در حوزه سرود داشته باشد.

وی با اشاره به خلل موجود در جامعه سرودی کشور افزود: موضوع سرود در کشور متولیان بسیاری دارد و هر سازمانی حتی نهادهای غیرفرهنگی هم یک گروه سرود دارند و فعالیت‌های آنها نهایتا به اجرای سرود در یک مراسم خاص یا تولید نماهنگ ختم می‌شود و عملاً توجه آنها به خلل‌ها، کمبودها و محدویت‌های این حوزه نیست.

مدیر مجموعه شهر سرود مرکز آوای انقلاب اسلامی بیان کرد: براین اساس مرکز مأوا تصمیم گرفت که مجموعه «شهر سرود» را ایجاد کند، طبق تعاریفی که انجام شد، شهر سرودی که به معنای واقعی شهر است، شهروندان درجه، یک، ۲ و سه دارد، شهروند درجه یک اعضای گروه سرود و مربیان هستند، شهروند درجه ۲ افرادی همچون خواننده، آهنگساز، شاعر، تنظیم کننده که غیرمستقیم با سرود در ارتباط هستند و شهروند درجه سه نیز به اعضا و خانواده‌های گروه سرود اطلاق می‌شود.

صافی زاده اظهارداشت: برای هر کدام از شهروندان شهر سرود، برنامه‌ها و امتیازهایی تعریف شده، این شهر صورت فیزیکی هم پیدا خواهد کرد، رایزنی‌ها انجام شده و زمین هم مشخص شده است که ما در آینده یک مکانی به عنوان شهر سرود خواهیم داشت و متخصصان سرود و مخاطب عام می‌توانند در این مرکز حضور داشته باشند و از محتواها، امکانات و برنامه‌های آن همچون موزه، استودیو و استیج بهره‌مند شوند.

وی گفت: گیم فیکیشن و امتیازهای خاصی برای شهر سرود طراحی شده است و اعضای گروه‌های سرود می‌توانند برای مناسبت خاص به این شهر مراجعه کنند و براساس امتیازها، شعر و موسیقی و... مورد نظر خود را انتخاب کنند و در پایان با یک قطعه سرودی کامل از مرکز خارج شوند و این اثر را با اعضای گروه تمرین کنند و اثر به صورت خاص متعلق به آنان خواهد شد و تمام هزینه‌های اعتباری آن هم از طریق همین گیم فیکییشن محاسبه می‌شود.

خادم جامعه سرود هستیم/ شهری برای آحاد ملت ایران

برنامه‌های شهر سرود

مدیر مجموعه شهر سرود مرکز آوای انقلاب اسلامی درباره برنامه‌های این مجموعه بیان کرد: «همآهنگ» و «لیگ سرود» از برنامه‌های این مجموعه است، مجموعه شهر سرود برای حمایت از گروه‌ها ضمن ارائه و برگزاری دوره‌های آموزشی‌ در سه مقطع مقدماتی، متوسطه و پیشرفته با حضور اساتید بنام این حوزه، تولیدات مشترکی هم خواهد داشت.

صافی زاده با اشاره به اینکه مجموعه شهر سرود، خود را خادم جامعه سرود می‌داند، افزود: نوع فعالیت شهر سرود از نوع خدمات است، اگر تولیدی هم انجام شود، تولید در خدمت خدمات است، به عنوان مثال نماهنگ «وارث نون حلال» با حضور فرزندان شهدای مدافع حرم تولید شد، آنان تخصصی در حوزه سرود نداشتند اما به اعضای گروه آموزش دادیم و اثر شاخصی را اجرا کردند و در آینده هم بهتر خواهند شد.

وی گفت: همچنین امسال پروژه «نسل عاشورایی۲» در حسینیه اعظم زنجان و با بهره‎‌مندی از ظرفیت‌های گروه سرود این استان و گروه‌هایی از تبریز، کردستان و گیلان تولید شد که صدا و سیما هم آن را پخش کرد، تولیدات شهر سرود از نوع حمایت است، ما به دنبال این نیستیم که ابتدا یک اثر فاخر تولید شود، می‌خواهیم از گروه‌های سرود حمایت کنیم تا دیده و شناخته شوند و انگیزه پیدا کنند.

مدیر مجموعه شهر سرود مرکز آوای انقلاب اسلامی بیان کرد: برنامه‌های لیگ سرود و همآهنگ در راستای هم هستند، به اصطلاح می‌گوییم لیگ سرود، لیگ دسته یک و پایه است، بعضی از گروه‌های سرود عمرشان یک تا ۲ سال و بعضی هم صفر تا یک سال است، این گروه‌ها نیاز به حمایت دارند تا بقای بلندمدت داشته باشند، این حمایت در جهت آموزش مربی، تقویت اعضای گروه و ایجاد انگیزه از طریق مسابقه و اهدای جوایز است، برگزاری لیگ سرود برای این گروه‌ها به کار می‌آید تا ضمن حمایت، انگیزه ادامه راه را داشته باشند.

صافی زاده افزود: گروه‌هایی که وارد لیگ سرود شدند و به ارتقای کافی رسیدند، می‌توانند در لیگ برتر که همآهنگ است، شرکت کنند که برنامه استعدادیابی، مسابقه حرفه‌ای و دارای داوری، صحنه و استیج حرفه‌ای است، همچنین ضمن اهدای جوایز، در قالب برنامه‌ای به صورت منظم از صدا و سیما پخش می‌شود.

دلیل نیمه تمام ماندن فصل دوم لیگ سرود

مدیر مجموعه شهر سرود مرکز آوای انقلاب اسلامی درباره دلیل نیمه تمام ماندن فصل دوم لیگ سرود بیان کرد: با توجه به اینکه هدف اصلی این لیگ فضاسازی برای اجرای زنده گروه‌ها بود، یک مقدار فایل‌هایی که به دبیرخانه ارسال می‌شد فاصله داشت و توقع‌ها را برآورده نمی‌کرد و همزمان مدیریت مجموعه و تیم محتوای مجموعه تصمیم گرفته بود که برنامه استعدادیابی «هماهنگ» را آغاز کند که صد در صد برنامه سطح بالایی بود، از آن طرف هم اجرای زنده را هدف گذاری می‌کرد.

وی گفت: فصل دوم لیگ سرود به همین دلایل ناقص ماند و تیم شورای سیاستگذاری مرکز ماوا پس از انجام چهار مرحله مجبور شد این مرحله از فصل دوم لیگ سرود را متوقف کند و تصمیم جدید بگیرد که براساس این تصمیم به زودی داوری چهار مرحله فصل دوم انجام خواهد شد و سعی می‌کنیم تا آخر آبان ماه نهایتا تا آغاز فصل جدید، جوایز سه تیم برتری که داوری چهار مرحله آنها انجام شده است، اهدا شود و سپس مرحله سوم لیگ آغاز خواهد شد.

سومین فصل لیگ سرود

مدیر مجموعه شهر سرود مرکز آوای انقلاب اسلامی بیان کرد: فراخوان ثبت نام در سومین فصل لیگ سرود پنجم شهریورماه منتشر شده و علاقه‌مندان می‌توانند تا ۳۰ شهریورماه در این لیگ شرکت کنند.

وی با اشاربه به اینکه تاکنون مسابقه رسمی همچون لیگ سرود برای رقابت گروه‌های سرود وجود نداشته است، افزود: فصل سوم لیگ سرود در ۶ مرحله مجزا براساس مناسبت‌های خاص؛ اربعین در شهریورماه، ولادت پیامبر اکرم (ص) و ولادت امام جعفر صادق (ع) در مهرماه، روز دانش آموز در آبان ماه، شهادت حضرت زهرا (س) و ایام فاطمیه در آذرماه، سالگرد شهادت حاج قاسم سلیمانی در دی ماه و پیروزی انقلاب اسلامی و دهه فجر در بهمن ماه تدوین شده است و مراسم اختتامیه و آیین تجلیل از گروه‌های برتر فصل سوم لیگ سرود، اسفندماه امسال یا فروردین سال آینده برگزار خواهد شد.

صافی زاده درباره چگونگی شرکت در لیگ سرود گفت: این لیگ، در هر مرحله قطعه‌ای را به صورت با کلام و بی‌کلام تولید و منتشر می‌کند و در اختیار گروه‌های سرود قرار می‌دهد، گروه‌های سرود می‌توانند براساس آن ملودی، اثر را در استودیو با صدای خودشان ضبط کنند یا بر روی اثر بی‌کلام در مکان‌های عمومی اجرا و اثر را ضبط کنند.

مدیر مجموعه شهر سرود مرکز آوای انقلاب اسلامی اظهارداشت: معمولا برای شرکت گروه‌ها در جشنواره‌های سرود معیارهایی از جمله سوابق، نمونه کار و نوع مربی تعیین می‌شود اما گروه‌ها برای شرکت در لیگ سرود نیازمند هیچ سابقه و تجربه‌ای نیستند و گروه‌های سرود از نقاط مختلف کشور می‌توانند در این رویداد شرکت کنند.

وی، نخستین و مهمترین ماموریت شهر سرود را تمرکززدایی دانست و افزود: بسیاری از شهرستان‌های کشور، استعدادها و توانمندی‌های قابل توجهی در حوزه سرود دارند که به واسطه این لیگ می‌توانند شناخته شوند و مورد حمایت قرار بگیرند.

صافی زاده با اشاره به فضای پلی بک و لیپسینگ در اجرای گروه‌های سرود گفت: با توجه به این آفت، به تدریج لیگ سرود علاوه بر اهداف اصلی خود، در این دوره تغییرات قابل تاثیر و ملموسی داشته و تلاش کرد که با طرح‌ها و برنامه‌هایی در راستای اعتلا و اجرای زنده گروه‌ها اقداماتی را انجام دهد.

خادم جامعه سرود هستیم/ شهری برای آحاد ملت ایران

اعلام ۳ ویژگی برای معرفی گروه‌های برتر سرود

مدیر مجموعه شهر سرود مرکز آوای انقلاب اسلامی بیان کرد: امسال سه ویژگی برای لیگ سرود اهمیت دارد و در زمان داوری و امتیاز دادن به گروه‌ها حائز اهمیت است و اگر گروه‌ها در این سه زمینه فعالیت داشته باشند دارای رتبه و امتیاز بیشتری خواهند شد.

وی اظهارداشت: برای کسب عنوان قهرمانی، یک اجرای زنده اولویت اول است و دوم تعدد اجرا اینکه گروه‌ها آنقدر توانمند شوند و به اعتماد به نفس برسند که بتوانند در اماکن و محافل عمومی، مکان‌هایی که مردم حضور دارند، اجرا کنند، تمامی آثار ما از نوع مذهبی است، یک تعدادی از آثار هم از نوع اجتماعی است که می‌طلبد در بین مردم و از جنس مردم باشیم، سرود هم از بدنه مردم است.

صافی زاده افزود: سومین موردی که ما امسال بر روی آن تمرکز ویژه‌ای داریم اجرای نمایشی و پرفورمنس است، سرود اساسا یک اثری موسیقایی گفتمان ساز است و فقط فضای سرگرمی نیست، بیانیه دارد، یک سری رویدادها و پیام‌ها را در قالب موسیقی ارایه می‌دهد، در این بخش اجرای نمایشی در سرود کاربرد پیدا می‌کند، فضا را از فضای یکنواخت ایستایی و قدیمی با توجه به تغییر ذائقه مخاطبان، متفاوت می‌کند و اجرای پرفورمنس در این زمینه کمک می‌کند اما هدف اول اجرای پرفورمنس، این تغییر تنوع و جذابیت نیست، هدف اصلیش استفاده از زبان بدن برای تبیین و بیان مفاهیم شعری سرود است.

مدیر مجموعه شهر سرود مرکز آوای انقلاب اسلامی گفت: در مواردی لازم است وقتی گروه سرود شعری را به صورت کُرال اجرا می‌کند، با زبان بدن و رفتاری، اتفاق را دقیق‌تر بیان کند، حافظه دیداری قوی‌تر از حافظه شنیداری است و گروه سرود می‌تواند با تصویر، مفهومی را در ذهن مخاطب ماندگارتر کند.

وی اظهارداشت: در لیگ سرود، به دنبال این نیستیم که گروه‌ها را ارزیابی کنیم که در دستگاهی، اثری را اجرا کرده یا اثری را فالش اجرا کرده است، این قابل پیش بینی است، وقتی یک گروه حتی در زنده خوانی هم ضعیف باشد، در دو سه مرحله بعدی با تمرین اصلاح شده و ارتقا پیدا می‌کند، اگر گروه‌های سرود سه ویژگی ذکر شده را در اجراهای خود مدنظر قرار دهند، جزو سه گروه‌ برتر لیگ انتخاب خواهند شد.

صافی زاده درباره جوایز برگزیدگان سومین فصل لیگ سرود بیان کرد: این لیگ ۶ مرحله دارد که در هر مرحله داوری صورت می‌گیرد و سه گروه برگزیده و جوایز به آنها اهدا می‌شود که انگیزه زاست، در مرحله نهایی و مرحله ششم نیز سه گروه برتر انتخاب و معرفی می‌شوند که جوایز آنها خاص‌تر از مراحل قبلی است و هدیه‌ای است که گروه حداقل بتواند موزیک ویدئوی خوب، صوت، تصویر و کارگردان خوب را برای تولید اثر داشته باشد، همچنین سه تیم برتر می‌توانند به همآهنگ راه پیدا کنند، دقیقا مانند مسابقه‌های ورزشی که از دسته‌های پایین‌تر به دسته بالاتر راه پیدا می‌کنند.

اجرای سرود برای آحاد مردم

مدیر مجموعه شهر سرود مرکز آوای انقلاب اسلامی در پاسخ به این سوال که آیا اولویت اجرای برنامه‌های مجموعه شهر سرود در مناطق محروم است؟ بیان کرد: مستضعفان، مناطق محروم، نیاز به توجه بیشتری دارند و شاید در برنامه‌های خود، توجه مردم را به این قشر بیشتر کنیم اما رهبر معظم انقلاب، در سخنان خود کلید واژه «آحاد ملت ایران» را مطرح می‌کنند که همیشه مدنظر و سرلوحه فعالیت‌های ماست، حضرت آقا وقتی که عمومی می‌خواهند صحبت کنند نمی‌گویند که این بخش صحبت من با قشر ضعیف است، این قسمت با قشر مرفه و یا قشر فرهیخته است.

وی افزود: براین اساس تولیدات و اهداف شهر سرود و مرکز آوای انقلاب اسلامی برای آحاد ملت ایران است، به عنوان مثال اگر اثری برای امام حسین (ع) تولیدی می‌کنیم، منظورش امام حسین(ع) ملت ایران است، نه امام حسین(ع) قشر خاص.

انتقال مفاهیم دینی و اخلاقی از طریق سرود

مدیر مجموعه شهر سرود مرکز آوای انقلاب اسلامی درباره انتقال مفاهیم و موضوع‌های دینی و اخلاقی در قالب سرود به مخاطبان گفت: فلسفه وجودی ما، تولید محتواست و در این زمینه فقط می‌توانیم تولید محتوا کنیم، رسالت ما نیست که کار تربیتی و اخلاقی انجام بدهیم یا دوره خاص تربیتی برگزار کنیم، به نظرم سازمان های دیگر همچون آموزش و پرورش، رسالت وجودیشان این است که در فضای تربیتی فعالیت کنند، ما نهایتا می‌توانیم با ابزار تولید محتوا و شبکه‌های اجتماعی و پویش‌ها در مناسبت‌های مختلف مذهبی اثرگذاری‌هایی را در کودکان و نوجوانان داشته باشیم.

صافی زاده افزود: تجمعاتی که به واسطه پویش‌هایی همچون «عزیزم حسین(ع)» ایجاد می‌شود، فضاسازی و آشنایی کودک با آل الله است، یک زمانی در اعیاد و جشن است و زمانی دیگر در عزاداری سیدالشهداست، ما در حد توان و بضاعت و ظرفیتمان، آثاری را در قالب سرود، نماهنگ و موزیک ویدئو همچون «غروب آدینه» و «شب‌های دلتنگی» تولید می‌کنیم.

وی بیان کرد: تمام سعیمان را می‌کنیم که با ابزار، اتفاق، هنر و تخصصی که داریم تولید محتوایی داشته باشیم که آن محصول به عنوان ابزار در دست سازمان‌های دیگر قرار بگیرد، حالا یک زمانی آن سازمان، صدا و سیماست که بعضاً در نشست‌هایی با مدیران سازمان، مطلع می‌شویم که مثلا رویکرد اصلی، امیدآفرینی یا فضای علمی دانش‌آموزان است که در کارگروه و شورای سیاستگذاریمان همسو با آنها، ایده‌هایی را ارایه می‌دهیم و آثاری را تولید می‌کنیم.

مدیر مجموعه شهر سرود مرکز آوای انقلاب اسلامی اظهارداشت: امسال مرحله اول لیگ سرود، با بیان مفاهیمی، نوجوانان را درگیر موضوع ظهور، منجی و آخرالزمان کرده، موضوعی که غرب چندین سال است که در قالب سینما، سریال و موسیقی بر روی آن کار می‌کند و اکنون در لیگ سرود، نوجوان وقتی درگیرش می‌شود، حداقل ذهن، کلام و قدرت عاقله تصمیم گیرنده‌اش، درگیر لفاضی‌ها و کلماتی می‌شود که رنگ و بوی امام زمان و اتفاق سبز آخرالزمانی ظهور ایشان را دارد.

خادم جامعه سرود هستیم/ شهری برای آحاد ملت ایران

همکاری شهر سرود با نهادهای فرهنگی و هنری

صافی زاده با اشاره به همکاری مرکز شهر سرود با نهادهای فرهنگی و هنری همچون وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، حوزه هنری و سازمان تبلیغات اسلامی گفت: بنای ما تعامل با این نهادهاست، اصلا در فضای رقابت نیستیم و این ادبیات، در ذهن ما بیگانه است، اینکه یک اثری تولید کنیم که باعث شگفتی سازمان‌های دیگر شود، در حرفه ما نیست، شاید این کار از نظر افرادی که حرفه‌ای کار می‌کنند، غیرحرفه‌ای باشد.

مدیر مجموعه شهر سرود مرکز آوای انقلاب اسلامی افزود: ما جبهه فرهنگی انقلاب هستیم، بعضی از پروژه‌ها در تولید محتوا یا آموزش شاید بکر باشد، احساس می‌کنم که نیاز است که چندین سازمان با ما همکاری کنند، با آنها همکاری و همفکری می‌کنیم عملا وقتی ما باهم باشیم باعث سر و صدای بیشتر و شادی بیشتر دل حضرت آقا می‌شویم و باعث می‌شویم که آن طرف که می‌خواهد آسیب وارد کند، اذیت شود، اینجا هم مخاطبان ما هستند، استفاده بیشتری ببرند. کار ما رقابتی نیست، بنا بر تعامل است و در تلاش هستیم خالصانه در خدمت انقلاب باشیم.

لیگ سرود یک حرکت جریان ساز کشوری است

تهیه کننده لیگ سرود نیز درباره این برنامه اظهارداشت: لیگ سرود، با در نظر گرفتن حضور حداکثری گروه‌های سرود، یک حرکت جریان ساز کشوری است، این رویداد به صورت سازماندهی شده و در مسیر رصد، ارزشیابی و حتی ارتقای سطح کیفی اجرای سرود در کشور حرکت می‌کند.

ناصری پور گفت: فصل سوم لیگ سرود امسال با هدفگذاری بیشتری فعالیت خواهد کرد، برنامه‌های همآهنگ و لیگ سرود در مسیر هم است، در همآهنگ، خیلی نمی‌توانیم جامعه آماری قابل توجهی را مشارکت دهیم، در این برنامه با مدیوم تلویزیون فعالیت می‌کنیم که زمان مشخص دارد و نیازمند سطح اجرای خاص، تجربه اجرا، زنده خوانی، تجربه تصویری گروه‌هاست.

وی افزود: داوری و ارزشیابی در همآهنگ، حرفه‌ای‌تر و تخصصی‌تر است و مدیوم کوچکتری نسبت به لیگ سرود دارد اما در لیگ سرود، جامعه آماری به اندازه ایران است، تمام کشور چه به لحاظ مدیرتی راهبردی برای گروه‌های سرود درگیر این موضوع می‌شوند.

تهیه کننده لیگ سرود خاطرنشان کرد: گروه‌های سرودی هستند که عمر کمتری دارند که اگر کوچکترین خدمات و امکاناتی به آنها داده شود، ممکن است بقا پیدا کنند و همچنین امکانی برای حضور گروه‌های حرفه‌ای‌تر هم هست، در حال حاضر با توجه به انتشار فراخوان لیگ سرود، فینالیست‌های همآهنگ خیلی علاقه‌مند هستند که در این رقابت حضور داشته باشند.

ناصری پور بیان کرد: لیگ سرود به لحاظ فرمی، یک اجرای میدانی سرود است، با حضور مردم به صورت فیزیکی و حضور گروه سرود به صورت زنده و کاملا ساده در ارتباط هستیم، هنرمندان درجه یک سرود، آثاری را با اهداف و رویکرد خاص در ترانه و ملودی طراحی می‌کنند و به گروه‌ها ارائه می‌دهند، آنها هم، طبق ارزیابی‌های خود، در مکان‌هایی که مخاطب معقول و هدفمندی حضور دارند، اثر را اجرا می‌کنند.

وی اظهارداشت: لیگ سرود در این اجرا، ایجاد ساختار در رشد و اعتلای این هنر را مدنظر قرار می‌دهد و ما می‌خواهیم سرود کشور در نخستین گام به سمت زنده خوانی سوق پیدا کند، یعنی اجرای سرودی به صورت پلی بک نداشته باشیم، در لیگ سرود قطعه‌هایی که ما از لحاظ موزیکال، شعر و ملودی طراحی می‌کنیم و در اختیار گروه‌ها قرار می‌دهیم به این صورت است که آنها در هر سطح کیفی بتوانند آثار را اجرا کنند که هم ساده، زیبا و ریتم مناسب داشته باشد هم قابلیت اجرای تکنیکی سرودی را داشته باشد.

تهیه کننده لیگ سرود تاکید کرد: زنده خوانی جزو امتیازهای ویژه و با اهمیت این لیگ است، با توجه به اینکه سرود هنر اول انقلاب اسلامی است، رویکرد اصلی و آن نهادی که گروه‌های سرود به واسطه آن شناخته می‌شود، خود مردم است، در مساجد و محله‌ها گروه‌های سرود داریم و به لحاظ جامعه آماری فرم مردمی است، در نتیجه برای مردم عموم هم خیلی جذابیت دارد.

ناصری پور گفت: براین اساس تعدد اجرا و کنار هم قرار گرفتن زیاد توسط گروه‌های سرود و مردم است در مناسبت‌های مختلف اهمیت دارد، ما در این فصل، ۶ مرحله داریم که در مناسبت خاص سال اجرا می‌شود و این تعدد اجرا و کنار هم قرار گرفتن مردم و سرودی‌ها، باعث می‌شود که آن جریان مردمی بودن سرود، یک مقداری رشد پیدا کند و آن همذات پنداری بیشتر اتفاق بیفتد.

خادم جامعه سرود هستیم/ شهری برای آحاد ملت ایران

وی بیان کرد: سرود یک مقداری به سمت موزیک ویدئو سوق پیدا کرده است و ما هم آن را تایید می‌کنیم و از طرفی، اجرای زنده برای ما اولویت بیشتری دارد، در سرود متناسب با رشد گروه‌ها در سراسر کشور، جذابیت و اجرای پرفورمنس گروه‌های سرود، به آن امتیاز ویژه‌ای دادیم گروه‌هایی که در میان مردم اثری را اجرا می‌کنند، اگر سناریو و طراحی را اجرا کنند، امتیاز ویژه دارد، یک مقداری از مخاطب از شنیدن موسیقی متناسب با ایستایی که گروه سرود دارد به مرور یک مقداری خسته می‌شود، پرفورمنس و نمایش امتیاز ویژه‌ای به آن خواهد داد.

تهیه کننده لیگ سرود افزود: در این لیک، رده سنی خاصی را درنظر نگرفتیم، یکسری واقعیت‌ها هم وجود دارد که ما گروه‌های سرود بزرگسالمان ضعیف است، گروه‌های ما همه نوجوان و تا حدودی جوان هم هست، گروه بالای ۳۰، ۳۵ سال و دانشجویی نداریم، اینها رویکردهایی است که شهر سرود آنها را اجرایی خواهد کرد.

ناصری پور اظهارداشت: شهر سرود به صورت جدی پیگیر این موضوع است که سن گروه‌هایی سرود را افزایش بدهد، گروه‌هایی که هشت سال در حوزه سرود فعالیت می‌کنند، باید آینده‌ای برای آنها متصور بشویم، به مرور انجام شود و طی مناسبتهای خاص، رونمایی می‌شود.

وی درباره داوری آثار لیگ سرود گفت: ۴۸ ساعت بعد از اعلام مهلت ارسال آثار در لیگ سرود، داوری آثار با حضور متخصصان و اساتید سرود، آهنگساز، شاعر و هنرهای نمایشی انجام می‌شود. حضور در لیگ سرود برای حضور در شهر سرود و جامعه سرود خیلی مهم است، برنامه ریزی‌های جدی داریم برای گروه‌هایی که در لیگ شرکت می‌کنند.

تهیه کننده لیگ سرود افزود: براساس فرمایشات حضرت آقا که سرود باید ورد زبان مردم کوچه و بازار شود، هدف ما این است که یکسری آثار ساده، شیک، هدفمند، مرتب با انتشار حداکثری فیزیکی به واسطه نوجوانان اجرا شود و سینه به سینه به مردم منتقل شود، اجراها شکل و ظاهر درستی پیدا می‌کنند و مستقیما به هدفی که در جریان سازی اصلی و فرهنگی سرود داریم می‌رسیم.

ناصری پور بیان کرد: سرود مستقیما روی صحنه است و به دلیل ویژگی اجرای زنده به لحاظ ساختار فنی هنری، آموزش و خطا می‌کند، جامعه سرود را مستقیم با مخاطبش در محیط قرار می‌دهد، گروه در لحظه می‌خواند و در لحظه بازخورد می‌گیرد، اگر مخاطب شعر و ملودی را دوست داشت، با آن ارتباط برقرار می‌کند.

وی اظهارداشت: لیگ سرود یک بستر حرفه‌ای است و به لحاظ مخاطب شناسی، لحظه‌ای با مخاطب درگیر خواهد شد، گروه‌ها را برای استیج‌های بزرگتر در قالب کنسرت و تور کنسرت پرورش می‌دهد، گروه‌های سرود به واسطه لیگ می‌توانند به شهر سرود مرتبط شوند و در تعامل قرار گیرند.

تهیه کننده لیگ سرود گفت: این لیگ، ریشه‌ای در جریان سرود حضور دارد و مدام با گروه‌ها در ارتباط است و جزو بهترین راه‌های ارتباطی برای حفظ ارتباط حتی سیستم‌های مدیریتی کشور با بدنه مستقیم سرود است. ماهانه قطعه‌هایی را در اختیار گروه‌ها قرار می‌دهیم، با آنها در ارتباط هستیم، دغدغه‌هایشان را می‌شنویم، انتقادها و پیشنهادهای گروه‌ها را دریافت می‌کنیم.

ناصری پور افزود: به صورت ناخودآگاه لیگ سرود، راستی آزمایی برای برنامه همآهنگ خواهد شد و به نوعی این لیگ، جامعه سرودی را جذب خواهد کرد و هر گروهی که می‌خواهد به صورت حرفه‌ای در حوزه سرود فعالیت کند، گام اول این است که در لیگ سرود شرکت کند.

اجرای سرود اقدامی تربیتی است

تهیه کننده لیگ سرود با اشاره به ارایه آموزه‌های تربیتی و اخلاقی در جریان سرود گفت: براساس مباحث و نیاز جامعه و آثار مذهبی، رویکرد تربیتی در حوزه سرود تولید محتواهایی صورت می‌گیرد، جریان سرود کشور، ابتدا از فضای تربیتی آغاز می‌شود، یعنی یک مربی در نگاه اول، استاد تربیتی است، مجموعه‌ای از کودکان و نوجوانان را برای اجرای اثری آموزش می‌دهد، بیشتر پایگاه‌های بسیج، مساجد، کانون‌های فرهنگی و مدارس گروه‌های سرود دارند.

ناصری پور افزود: در رده‌های دوم و سوم آثاری که تولید می‌شود، محصول تربیتی است، اول یک محصول است، موزیک گوش می‌دهید اما در ادامه، رفتار و مفاهیم تربیتی را آموزش می‌دهد، مراحلی که در لیگ سرود داریم، آغازش در اربعین است، وقتی یک نوجوان یک شعر و ملودی خوب از امام حسین(ع) می‌شنود، یک رویکردی به او می‌دهد، مثلا در اثر اربعین، هدف اصلی ظهور است که خودش چندین موضوع تربیتی را بیان می‌کند و نوجوان را به تعقل وامی‌دارد.

خادم جامعه سرود هستیم/ شهری برای آحاد ملت ایران

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha