۳۱ شهریور ۱۴۰۲، ۹:۱۳
کد خبرنگار: 895
کد خبر: 85235439
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

گرامیداشت هفته دفاع مقدس با اجرای ۲۳۰ برنامه در گناباد آغاز شد

گناباد-ایرنا- فرمانده ناحیه مقاومت بسیج سپاه گناباد گفت: ۲۳۰ عنوان برنامه به مناسبت هفته دفاع مقدس در بخشهای مختلف فرهنگی، اجتماعی و هنری در مناطق شهری و روستایی گناباد اجرا می‌شود.

سرهنگ علیرضا محبی روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: امسال شمار برنامه های گرامیداشت هفته دفاع مقدس شهرستان گناباد در مقایسه با پارسال ۳۰ درصد افزایش داشته است.

وی پایگاه محوری را از دیگر خصوصیات شاخص برنامه های هفته دفاع مقدس امسال در شهرستان گناباد برشمرد و بیان کرد: هر پایگاه مقاومت بسیج در مناطق شهری و روستایی این شهرستان حداقل یک برنامه در این هفته برگزار می کند.

فرمانده ناحیه مقاومت بسیج سپاه گناباد ادامه داد: برگزاری نمایشگاههای عکس و مسابقه های نقاشی با موضوع دفاع مقدس، فراخوان اعضای گردانهای بیت المقدس، تمرین تاکتیکی گردان امنیتی امام علی (ع)، شرکت گسترده بسیجیان ادارات در نماز جمعه، سرکشی از خانواده معظم شهدا و ایثارگران، برگزاری کوهپیمایی و پیاده روی خانوادگی و اردوهای جهادی بسیج از جمله برنامه های هفته دفاع مقدس در این شهرستان است.

وی اضافه کرد: دعوت از مادران شهدا برای سخنرانی با موضوع نحوه تربیت فرزند در بین مادران و دختران با عنوان زنان شاخص و الگوی انقلاب اسلامی، نمایشگاه مجازی و عکس و پوستر با موضوع دستاوردهای انقلاب اسلامی و دفاع مقدس و دیدار بسیجیان با امام جمعه گناباد از دیگر برنامه ها به شمار می رود.

سرهنگ محبی همچنین روایت گری خاص به شیوه پرده خوانی با موضوع دفاع مقدس برای کودکان و برگزاری شبی با شهدا با حضور مادران، همسران، فرزندان شهدا و ایثارگران و برپایی همایشها و نشستهای سیاسی و بصیرتی و رقابتهای مختلف ورزشی را از دیگر برنامه های هفته دفاع مقدس برشمرد.

شهرستان گناباد در جنوب استان خراسان رضوی در دوران پیروزی انقلاب اسلامی و بعد آن از جمله دوران دفاع مقدس نقش مهم و محوری داشت و با وجودی که این شهرستان تا جبهه های نبرد حق علیه باطل در جنوب ، جنوب غرب و شمال غرب کشور حدود ۲ هزار کیلومتر فاصله داشت ولی ۲۰ درصد از جمعیت گناباد با لبیک به ندای امام راحل در عملیات مختلف آن دوران حضور یافتند و به وظیفه دینی و انسانی خود عمل کردند.

بر اساس آمار از مجموع جمعیت حدود ۴۰ هزار نفری گناباد در دوران دفاع مقدس هفت هزار و ۵۰۰ نفر در این دوران در قالب نیروهای مسلح و بسیجی به وظیفه دینی و انقلابی و انسانی خود در دفاع از سرحدات میهن اسلامی عمل کردند که نتیجه آن تقدیم ۳۲۲ شهید، ۲۶ آزاده و هزار و ۲۵۰ جانباز است.

۲ هزار و ۱۷۱ نفر از بسیجیان این شهرستان که در جبهه های نبرد حق علیه باطل حضور داشتند، کمتر از ۲۰ سال سن داشته اند.

حدود ۴۰ درصد بسیجیان گنابادی ۶ ماه و بیشتر از آن در مناطق جنگی حضور داشتند و ۱۴ درصد یک سال و بیشتر از آن به جنگ رفتند و اکثر قریب به اتفاق آنان کشاورز و دانش آموز بودند.

طبق آمار موجود، سال ۱۳۶۵ مهمترین سال جنگ تحمیلی برای گناباد بوده است و رزمندگان گنابادی در عملیاتهای مختلف دفاع مقدس از جمله کربلای چهار و پنج، بدر، خیبر و والفجر هشت حضور بیشتر و تاثیرگذارتری داشتند.

مرکز شهرستان گناباد در فاصله ۲۸۷ کیلومتری جنوب مشهد و جنوب استان خراسان رضوی واقع است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha