تاکید اسلام‌آباد بر مقابله با اسلام‌هراسی/استقبال از عادی سازی روابط تهران-ریاض

اسلام‌آباد- ایرنا- نخست وزیر پاکستان طی سخنانی در مجمع عمومی سازمان ملل با استقبال از عادی سازی روابط جمهوری اسلامی ایران و عربستان و تلاش‌ها برای حل بحران سوریه و یمن، گفت: اسلام‌آباد بر مقابله جمعی با اسلام‌هراسی و اقدامات موهن علیه مقدسات تاکید دارد.

به گزارش جمعه شب ایرنا از تلویزیون ملی پاکستان، «انوار الحق کاکر» طی سخنرانی در هفتاد و هشتمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک، گفت: این اجلاس در برهه‌ای حساس در تاریخ برگزار می‌شود. درگیری‌ها در اوکراین و ۵۰ نقطه دیگر در سراسر جهان شدت گرفته و تنش‌ها بین قدرت‌های جهانی همچنان تشدید شده است.

وی با بیان اینکه ما شاهد ظهور بلوک‌های جدید و قدیمی نظامی و سیاسی هستیم، افزود: زمانی که وضعیت ژئواکونومیک باید در جهان اولویت داشته باشد، اوضاع ژئوپلیتیک دوباره در حال رشد است. چالش‌های بسیار بزرگتری در برابر نوع بشر وجود دارد که نیازمند همکاری جهانی و اقدام جمعی است.

انوار الحق در ادامه با تاکید بر اهمیت حل مناقشه فلسطین، گفت: پاکستان از پیشرفت‌های حاصل شده در راستای پایان دادن به درگیری‌ها در سوریه و یمن به ویژه از عادی سازی روابط ایران و عربستان به گرمی استقبال می‌کند.

وی افزود: متأسفانه تراژدی فلسطین با حملات رژیم اسرائیل، حملات هوایی، گسترش شهرک‌ها و اخراج فلسطینیان ادامه دارد. صلح پایدار در سرزمین‌های اشغالی فلسطین تنها از طریق راه حل ایجاد یک کشور فلسطینی و پیوسته مطابق با مرزهای قبل از ۱۹۶۷ به پایتختی قدس شریف امکان پذیر است.

نخست وزیر پاکستان همچنین با سرزنش اقدامات موهن علیه مقدسات اسلامی در اروپا به ویژه حوادث اخیر بی حرمتی به قرآن کریم، گفت: ما بر مقابله جمعی با پدیده اسلام‌هراسی تاکید داریم و از اقدامات سازمان ملل و سازمان همکاری اسلامی برای برداشتن گام‌های عملی در جلوگیری از اقدامات افراطی و موهن استقبال می‌کنیم.

وی توسعه را در گرو صلح دانست و افزود: پاکستان معتقد است که جهان در کنار هم به سمت توسعه حرکت می‌کند، بنابراین پاکستان خواهان روابط صلح آمیز و سازنده با همه همسایگان خود از جمله هند است.

انوار الحق در ادامه حل مناقشه کشمیر را کلید صلح بین پاکستان و هند عنوان کرد و گفت: دهلی‌نو از حل مناقشه کشمیر مطابق با قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل طفره می‌رود با این حال پاکستان متعهد به همکاری در این زمینه است.

نخست وزیر موقت پاکستان درباره وضعیت افغانستان نیز افزود: صلح در افغانستان یک ضرورت استراتژیک برای پاکستان است. ما نگرانی‌های مشترکی با جامعه بین الملل در مورد افغانستان به ویژه حقوق زنان و دختران داریم با این حال ما از ادامه کمک‌های بشردوستانه به جمعیت فقیر افغانستان که در آن دختران و زنان افغان آسیب پذیرترین هستند، حمایت می‌کنیم.

وی گفت: اولویت اول پاکستان جلوگیری و مقابله با تروریسم از داخل افغانستان است. پاکستان حملات تروریستی فرامرزی علیه خود توسط گروه تروریستی تحریک طالبان پاکستان، داعش و سایر گروه‌های فعال از افغانستان را محکوم می‌کند. ما برای جلوگیری از این حملات خواهان همکاری و حمایت کابل هستیم.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha