اینجا مهر مهربانی می‌آورد و مدرسه درس جدید زندگی
عکس تزئینی است

شهرکرد- ایرنا- تازه کلاس اول دبستان می‌رود با این وجود دو سه بیتی شاهنامه‌خوانی را از پدر بزرگش یاد گرفته است، از او درباره فوتبال مُی‌پرسم؛ نه علاقه به حرف‌زدن درباره "رونالدو " دارد و نه طرفدار آبی و قرمز است، بلکه برای او نشستن روی نیمکت کلاس درس خیلی مهمتر از نشستن آن بازیکن میلیارد بگیر روی نیمکت لیگ برتری است.

به گزارش ایرنا، مدرسه‌ها از ابتدای مهر دوباره بر روی دانش‌آموزان خود آغوش گشوده‌اند، اما اینجا نه خبری از ترافیک است و نه خبری از صف کشیدن خودروهای تعداد کمی از والدین در جلوی درب مدارس، که راه‌بندان ایجاد کند.

والدین برخی از این دانش‌آموزان روز جمعه ۳۱ شهریورماه راهی گرمسیر شده‌اند تا مسیر کوچ پاییزه را فراهم کنند و آنها نیز از نیمه آبانماه راهی خوزستان شوند.

بیشتر بچه‌های کلاس با هم فامیل هستند، یعنی از یک طایفه‌اند، به گفته برادر بزرگتر یکی از این دانش‌آموزان، آنها در تابستان داغ هم کنار خانواده‌شان در کارهای مربوط به زندگی عشایری و زراعت به پدران و مادرانشان کمک کرده‌اند.

با آغاز فصل درس و تحصیل و مهرماه، دانش‌آموزان عشایری مانند سایر دانش‌آموزان چهارمحال و بختیاری راهی مدرسه شده‌اند، مدارسی متفاوت از مدارس شهرهای بزرگ، اینجا دانش‌آموزان ابتدا درس زندگی را مَشق می‌کنند.

در حالی که آیین مالکنون عشایر چهارمحال و بختیاری در هنگام آغاز کوچ آغاز شده است اما این هنوز دانش آموزان در مناطق ییلاقی هستند تا بعد همراه کوچرو تحصیل هم داشته باشند.

به عقیده کارشناسان مردم‌نگار، سبک زندگی عشایر از جمله کوچ بزرگ آن‌ها و آیین‌های آن از یک منطقه به منطقه دیگر و تحصیل دانش‌آموزان عشایر کوچرو می‌تواند به عنوان میراث ماندگار و میراث ناملموس ایران در سازمان یونسکو به ثبت جهانی برسد.

اینجا مهر مهربانی می‌آورد و مدرسه درس زندگی

دانش‌آموزان مستعد عشایری

مدیر مجتمع آموزشی دانش‌آموزان عشایر کوچرو شهید شاهمرادی چهارمحال و بختیاری می‌گوید: دانش‌آموزان عشایر کوچرو این استان دارای استعدادی خوبی در امر تحصیل هستند و ارزشیابی تحصیلی دانش‌آموزان عشایری به صورت ماهانه انجام می‌شود.

داریوش یوسفی روز شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: روز اول مهر همزمان با دانش‌آموزان سراسر کشور دانش‌آموزان عشایر کوچرو نیز فعالیت تحصیلی خود را آغاز کردند و دانش‌آموزان تا زمانی که با خانواده‌های خود در استان هستند در چهارمحال و بختیاری درس می‌خواند و سپس در مسیر کوچ نیز با معلمان کوچرو مشغول تحصیل هستند.

اینجا مهر مهربانی می‌آورد و مدرسه درس زندگی

نیازمند حضور خیرین در بخش دانش آموزان عشایری

مدیر مجتمع آموزشی دانش‌آموزان عشایر کوچرو شهید شاهمرادی چهارمحال و بختیاری می‌گوید: یکی از نیازهای این بخش حضور خیرین است و در این مسیر امید است خیرین نگاه ویژه ای به دانش‌آموزان عشایر کوچرو داشته باشند.

یوسفی اظهار داشت: حضور خیرین در بخش مدارس عشایر کوچرو بسیار تاثیرگذار خواهد بود و می‌تواند زمینه‌ساز بروز استعدادهای دانش‌آموزان در امر تحصیل باشد.

اینجا مهر مهربانی می‌آورد و مدرسه درس زندگی

صدای زنگ مهر در ۱۵۱ مدرسه عشایری در چهارمحال و بختیاری

مدیر آموزش و پرورش عشایری چهارمحال و بختیاری گفت: ۱۶ مدرسه کوچرو برای آموزش دانش‌آموزان عشایر کوچرو دایر است که در قالب چادر است و از اواخر آبان‌ماه با خانواده‌های خود به مناطق گرمسیر کوچ می‌کنند و معلمان نیز آموزش دانش‌آموزان در زمان کوچ را انجام می‌دهند.

زادعلی بویری روز شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: در استان ۱۵۱ مدرسه عشایری در شهرستان‌های کوهرنگ، لردگان و کیار فعال است و در سال تحصیلی جدید ۶ هزار و ۶۰۰ دانش‌آموز بدون احتساب نونهالان پیش‌دبستانی مشغول تحصیل خواهند شد.

به گفته وی، از این تعداد مدرسه در چهارمحال و بختیاری هم‌اکنون ۱۰ درصد مدارس عشایری استان نیاز به نوسازی و بهسازی دارد و ۱۵ مدرسه عشایری استان نیاز به نوسازی دارد.

مدیر آموزش و پرورش عشایری چهارمحال و بختیاری گفت: هم‌اکنون ۶ باب مدرسه کار و دانش و چهار مدرسه شبانه‌روزی که یک مدرسه پسرانه و سه مدرسه دخترانه در این مناطق فعال است.

بویری با اشاره به اینکه ۱۰۵ مدرسه این اداره در مقطع ابتدایی است، افزود: بازمانده از تحصیل در مقطع ابتدایی در مناطق عشایری بسیار پایین است.

وی به کمبود معلم در مدارس عشایری استان اشاره کرد و گفت: برای سال تحصیلی جدید ۷۰ معلم برای رفع کمبود معلم در قالب ماده ۲۸ و استخدامی‌ها جدیدی جذب خواهد شد.

مدیر آموزش و پرورش عشایری چهارمحال و بختیاری گفت: سال‌گذشته سیستم گرمایشی و سرمایشی ۹۰ درصد مدارس عشایری استان استانداردسازی شد و ۶ دستگاه کولر به مدارس عشایری استان اختصاص داده شد.

وی از اختصاص نیمکت‌، موکت‌ و موتورخانه‌های سه خوابگاه شبانه‌روزی دانش‌آموزان عشایری استان با کمک اداره توسعه، نوسازی و تجهیز مدارس با اعتباری بیش از ۲ میلیارد ریال در سال تحصیلی گذشته خبر داد و گفت: در آستانه سال تحصیلی جدید نیز به چمن مصنوعی در مدارس عشایری استان نصب و عملیات ساخت یک سالن ورزشی آغاز شد.

بویری افزود: با توجه به فعالیت‌های عمرانی، نوسازی مدارس و تجهیزات در مدارس عشایری استان در سال تحصیلی گذشته، امسال آموزش و پرورش عشایری استان جز ادارات آموزش و پرورش عشایری برتر در کشور معرفی شد.

مدیر آموزش و پرورش عشایری چهارمحال و بختیاری گفت: کمبود خودرو و نبود سرویس مدرسه برای دانش‌آموزان دختر یکی از مهمترین مشکلات دانش‌آموزان دختر در مناطق عشایری است ودر سال تحصیلی گذشته هزینه ایاب و ذهاب و سرویس مدارس این دانش‌آموزان از طریق اداره پرداخت شد اما امسال با توجه به کمبود خودرو وسیله نقلیه عمومی این مشکل ادامه‌دار است.

اینجا مهر مهربانی می‌آورد و مدرسه درس زندگی

آغاز کوچ عشایر به مناطق گرمسیری

همزمان با فرارسیدن پاییز و ماه مهر، کوچ عشایر چهارمحال و بختیاری نیز آغاز شده است و برخی از خانواده‌های عشایر رهسپار استان خوزستان شده‌اند.‌

مدیرکل امور عشایر چهارمحال و بختیاری در این زمینه روز شنبه اول مهر در گفت و گو با ایرنا افزود: عشایر استان ۳۱ شهریورماه آخرین فرصت برای کوچ آنها بوده است و در این زمینه بیشتر عشایر به سمت مناطق گرمسیری کوچ کرده‌اند.

محمد محمودی در گفت و گو با ایرنا افزود: با توجه به بارش‌های پیش‌بینی شده، در مسیر کوچ عشایر امکاناتی را برای تسریع در کوچ آنها در نظر گرفته شده است.

وی در خصوص کمک به آموزش و پرورش عشایری نیز گفت: در این زمینه برای حمایت از معلمان کوچرو تعدادی پنل خورشیدی به صورت امانی در اختیار آنها قرار داده می‌شود.

به گفته وی، دانش‌آموزان عشایر از استعدادهای بالایی در امر تحصیل برخوردارند و تعدادی از این دانش‌آموزان از نظر تحصیل جزو نخبگان دانش‌آموزی هستند و برای برخی از فرزندان عشایری نیز مهارت‌های فنی حرفه‌ای آموزش داده می‌شود.

به گزارش ایرنا، اکنون ۲۵ هزار و ۱۱۰ خانوار عشایری با جمعیتی بیش از۱۲۶ هزار و ۱۷۳ نفر جمعیت در استان مستقر هستند که در فصل پاییز به خوزستان و در فصل بهار از خوزستان به چهارمحال و بختیاری کوچ می‌کنند و یکی از استان مهم عشایرنشین کشور است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha