روایت سفر وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و اخباری امیدوارکننده برای آذربایجان‌غربی

ارومیه - ایرنا - وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، ۲ روز پایانی هفته گذشته میهمان مردم و مسوولان آذربایجان غربی بود که در این سفر، علاوه بر بررسی وضعیت استان در حوزه های زیرمجموعه، اخباری امیدوارکننده در حوزه شاخص های ارتقایافته در استان و حتی کشور داشت.

به گزارش خبرنگار ایرنا، سیدصولت مرتضوی روز چهارشنبه و پنج‌شنبه در سفری ۲ روزه به آذربایجان‌غربی ضمن شرکت در شورای اشتغال این استان از برخی کارخانه‌ها بازدید سرزده داشت و در جمع فعالان حوزه های زیرمجموعه نیز حضور یافت؛ او در شبانگاه چهارشنبه به ارومیه سفر کرده و با استقبال محمدصادق معتمدیان استاندار آذربایجان‌غربی در فرودگاه این شهر وارد ارومیه شد.

ابتدا با ادای احترام وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی به یادمان شهدای انقلاب اسلامی و دفاع مقدس در استانداری آذربایجان‌غربی به جلسه شورای اشتغال و سرمایه گذاری استان رفت.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در این جلسه که تا نزدیکی های نیمه شب ادامه یافت، وضعیت استان را در حوزه اشتغال و شاخص های مرتبط با بیکاری بررسی کرد و خبرهای خوبی نیز در این خصوص داشت.

کمترین نرخ بیکاری ۲ دهه اخیر کشور متعلق به دولت سیزدهم است

سیدصولت مرتضوی در شورای اقتصادی، اشتغال و سرمایه‌گذاری آذربایجان غربی با قدردانی از مدیران حوزه اشتغال این استان اظهار کرد: تلاش همه‌جانبه دستگاه کار و اشتغال در رسیدن به هدف ثبات اقتصاد کشور است و امروز نرخ بیکاری ۶.۷ درصدی، خبر از کاهش حدود پنج درصدی این نرخ دارد.

وی با اشاره به عنوان‌گذاری سال به‌نام رشد تولید و مهار تورم از سوی مقام معظم رهبری افزود: ثبات اقتصادی مقدمه رشد مطلوب هر ‌کشور ‌است و هر کشوری اگر با عدم ثبات اقتصادی روبرو باشد، تبدیل به اقتصاد سفته و سوداگری می‌شود.

وی با اشاره به رشد اقتصادی کشور در دولت سیزدهم گفت: ثبات، مقدمه رونق و بستر مذاکرات اقتصادی با کشورهای‌ مختلف را فراهم می‌کند.

وزیر کار ادامه داد: ثبات اقتصادی بسترساز سرمایه‌گذاری مردم و در نهایت سبب سرازیر شدن سرمایه‌های خارجی و ایرانیان خارج از کشور به ایران می‌شود.

مرتضوی با تاکید بر لزوم تلاش همه‌جانبه دولت برای رسیدن به آرمان‌های اقتصادی افزود: دهه ۱۴۰۰ دهه ثبات اقتصادی است که در صدد رسیدن به رشد اقتصادی ۲ رقمی هستیم.

وی با اشاره به اقتصاد حوزه نفت گفت: در حوزه نفت و میعانات گازی به ۱۶.۵ درصد رشد اقتصادی رسیده‌ایم.

مرتضوی با بیان اینکه در دولت سیزدهم شاهد رونق در حوزه مسکن، کشاورزی و خدمات هستیم، افزود: امروز دولت مردمی توانسته رکود مسکن را تبدیل به رونق کند و رکود کشاورزی و خدمات نیز به موازات آن در مسیر رونق قرار گرفته است.

وی نرخ بیکاری کل کشور در سال گذشته را ۹ درصد اعلام کرد و گفت: کمترین نرخ بیکاری در ۲ دهه اخیر مربوط به عملکرد دولت سیزدهم است که با این حساب، نرخ بیکاری کل کشور در بهار ۱۴۰۲ به ۸.۲ رسیده و نرخ مشارکت اقتصادی در سال ۱۴۰۲ نیز افزایشی است.

وی ادامه داد: نرخ دریافت کنندگان بیمه بیکاری، نرخ بیکاری زنان، فارغ التحصیلان و جوانان در دولت سیزدهم همواره کاهشی بوده و در ادامه آن تعدیل کارگران در کارخانجات، بیکاری نیز سیر نزولی دارد.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی یادآور شد: در این دولت ۵۴۰۰ واحد راکد احیا شده و به چرخه تولید بازگشته است.

مرتضوی با بیان اینکه بیت‌الغزل و جامعیت حوزه عمران در توسعه زیرساخت‌ها و توسعه دیپلماسی کشور در ارتباط با کشورهای همسایه است، افزود: دعوت رسمی پادشاه عربستان از جمهوری اسلامی ایران و عضویت ایران در پیمان همکاری شانگهای نشان از سیاست عزت، حکمت و مصلحت این دولت است که حاکی از نگاه متناسب سیاست خارجی است که باعث شده بسیاری از مخالفان امروزه به موافقین تبدیل شوند.

قدردانی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از استاندار آذربایجان‌غربی

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در پایان این جلسه با اهدای لوح تقدیری از موفقیت‌های استانداری آذربایجان غربی در اجرای سیاست‌های اشتغال دولت مردمی سیزدهم و کاهش مطلوب نرخ بیکاری در استان قدردانی کرد.

این لوح تقدیر در پایان جلسه شورای اشتغال و سرمایه گذاری آذربایجان غربی، توسط سید صولت مرتضوی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی به معتمدیان اهدا شد.

در بخشی از این لوح تقدیر آمده است: توسعه اشتغال کشور در گرو اهتهام جدی مسوولان با بهره‌برداری از ظرفیت‌های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور در سایه عزم ملی قابل حصول است.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در ادامه خطاب به محمدصادق معتمدیان تصریح کرده است: با توجه به موفقیت آن استانداری در اجرای سیاست های اشتغال دولت سیزدهم و کاهش مطلوب نرخ بیکاری در سطح استان در طول سال ۱۴۰۱، بدینوسیله از تلاش ارزنده جنابعالی و همکاران قدردانی می کنم.

رشد اقتصادی صنعت نفت کشور به ۱۶.۵ درصد رسیده است

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی صبح پنج‌شنبه نیز به جمع فعالان بخش تعاون، کارآفرینان و تشکل های کارگری آذربایجان‌غربی رفت و با اشاره به اقدامات موثر در راستای ارتقای شاخص‌های اقتصادی در کشور به ویژه رشد اقتصادی گفت: این شاخص در حوزه صنعت نفت کشور طبق اعلام بانک مرکزی به ۱۶.۵ درصد رسیده که رقمی بسیار قابل توجه است.

مرتضوی افزود: معدل رشد اقتصادی در کشور در حال حاضر ۶.۲ درصد است که در این خصوص نیز شاهد پیشرفت های بسیار زیادی نسبت به سال های گذشته هستیم.

وی اضافه کرد: در سال ۱۳۹۹ و نیمه اول ۱۴۰۰ دیپلماسی اخم و لبخند سبب توقف ۹۰ درصد نفتکش‌هایی که مملو از نفت در آب‌های آزاد بودند، شد و عدم وجود بازار فروش، رکود اقتصاد نفتی در کشور را رقم زد.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران از رکود عبور کرده است، اظهار کرد: دولت سیزدهم امروز با عبور از رکود اقتصادی به دنبال ثبات در کشور است.

وی در ادامه فعالان تعاون و کارآفرینان را چشمه جوشان اشتغال کشور و پشتوانه فکری و اقتصادی دولت عنوان کرد و ادامه داد: کارآفرینان و بخش تعاون جلوه عدالت گستری نظام جمهوری اسلامی ایران و چشمه جوشان اشتغال کشور هستند.

مرتضوی کارآفرینان را پشتوانه دولت دانست و گفت: با پشتکار کارآفرینان و تجربه فعالان بخش تعاون و مزیت‌های این استان امیدواریم روزی آذربایحان‌غربی پایتخت بخش تعاون باشد.

وی با بیان اینکه صاحب‌نظران بر این باور هستند که دهه ۱۴۰۰ زمان رشد اقتصادی کشور ایران خواهد بود، افزود: مزیت‌هایی که این استان دارد در کمتر استانی وجود دارد چراکه ۵.۵ میلیون تن ظرفیت برداشت محصولات زراعی از جمله مهمترین مزیت های این استان است و باید از این ظرفیت در راستای رشد اقتصادی بیشتر استفاده شود.

بیشتر ببینید:

گزارش تصویری از سفر وزیر به آذربایجان‌غربی

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه دولت باید حمایت گر و سیاست گذار باشد، اضافه کرد: دولت سیزدهم اساس را بر اقتصاد تعاونی و بخش خصوصی می‌داند و درصدد حمایت بیشتر از تعاونی‌هاست که توسعه فرهنگ تعاون را دنبال می‌کند.

مرتضوی با اشاره به کارهای تخصصی در این زمینه افزود: بانک تعاون اساس فعالیت آن برای فعالان بخش تعاون در نظر گرفته شده که دولت سیزدهم اعتبار این بانک در این خصوص را افزایش داده است.

او در این دیدار به درد ودل کارآفرینان و فعالان بخش تعاون گوش فرا داد و در صورت نیاز دستور مساعدت داد.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در جشن عاطفه‌های آذربایجان‌غربی مشارکت کرد

مرتضوی پس از این دیدار به مناسبت فعال بود غرفه‌های جشن عاطفه‌ها به یکی از این غرفه‌ها در سطح شهر رفت و با حضور در غرفه‌ نیکوکاری کمیته امداد امام خمینی(ره) آذربایجان‌غربی، در جشن عاطفه‌ها مشارکت کرد.

وی از نزدیک با روند کار دریافت کمک های مردمی برای اهدا به دانش آموزان نیازمند دراین استان آشنا شد و با قدردانی از حضور مردم نیکوکار در این کار خیر، با حمایت مالی از دانش‌آموزان نیازمند، مشارکت خود را در جشن عاطفه‌ها ثبت کرد.

مرتضوی پس از آن به سمت کارخانه‌ها رفت و مقصد اولش کارخانه پگاه در ارومیه بود.

کارخانه شیر خشک پگاه ارومیه با حضور وزیر تعاون به بهره‌برداری رسید

کارخانه شیر خشک پگاه ارومیه با ظرفیت دریافت روزانه ۲۰۰ تن شیر با حضور سیدصولت مرتضوی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، محمدصادق معتمدیان استاندار آذربایجان غربی و مسوولان استانی به بهره برداری رسید.

مرتضوی در حاشیه این آیین افتتاح گفت: به بهره برداری رسیدن این کارخانه یکی از برکات سفر اول رییس جمهور به آذربایجان غربی است و در آن سفر دستورات لازم برای تکمیل طرح صادر شده بود.

وی افزود: تولید روزانه ۲۰۰ تن پودر شیر خشک در این کارخانه در دستور کار قرار گرفته که بستر جلوگیری از وابستگی را فراهم می کند و به اشتغال نیز کمک می کند.

مرتضوی با بازدید از بخش‌های مختتلف این تولیدی اضافه کرد: علاوه بر اشتغال مستقیم در کارخانه، تولید ۲۰۰ تن شیر خام نیز به یک مجموعه بزرگ دامداری نیاز دارد که در این حوزه هم اشتغالزایی قابل توجهی می تواند صورت گیرد.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اظهار کرد: یکی از اقداماتی که در حوزه تولید شیر در کشور صورت گرفته، استفاده از توان و تخصص داخلی برای جلوگیری از تولید برخی مواد اولیه و همچنین ساخت ماشین آلات بوده که اقدامی قابل توجه به شمار می رود.

بازدید سر زده وزیر از سیگارت ارومیه

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی همچنین بازدید سرزده ای از کارخانجات سیگارت سازی ارومیه داشت و به همراه محمدصادق معتمدیان استاندار آذربایجان غربی از این کارخانه دیدن کرد و با کارگران به گفت و گو نشست.

کارگران این کارخانه با دیدن وزیر کار از مشکلات خود و موانع تولید گفتند که وزیر کار نیز قول مساعد برای حل مشکلات داد.

در پایان این بازدید سرزده وزیر تعاون به درخواست کارگران این تولید عکس یادگاری با آنها ثبت کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha