آموزش و پرورش یکی از پایه‌های توسعه کشور است/ مشکلات با «آمایش سرزمین» کاهش می‌یابد

تهران- ایرنا- فعال و تحلیلگر مسائل سیاسی گفت: یکی از مسائل کشور ما، آمایش سرزمین است. ما متناسب با مواهب طبیعی و شرایط اقلیمی و فرهنگ‌ها، امکانات را به درستی تقسیم نکرده ایم. وقتی آمایش سرزمین و عدالت برقرار شود، مشکلات کاهش می‌یابد. 

حسین کنعانی‌مقدم فعال و تحلیلگر مسائل سیاسی در گفت‌وگو با خبرنگار احزاب ایرنا، با اشاره به تاکید رئیس‌جمهور بر پویش مهر در راستای تعلیم و تربیت و پروش اظهار کرد: یکی از پایه‌های مهم توسعه و پیشرفت در هر کشور، نوجوانان و جوانان آن کشور هستند که نقش پیشگام و پیشتاز را به عهده دارند. البته نوجوانان و جوانان باید با استفاده از تجربه بزرگان و صاحبان فن اعم از جمله معلمان و اساتید، در محور توسعه قرار بگیرند.

وی با بیان اینکه استفاده از ظرفیت بزرگان و صاحبان فن، از آینده کشور در نسل‌های مختلف پاسداری می‌کند اظهار کرد: توسعه باید همه‌جانبه و پایدار باشد. نکته‌ای که رهبر معظم انقلاب و رئیس جمهور در زمینه تعلیم و تربیت و پرورش فرزندان بیان کردند، نشان می‌دهد که آموزش و پرورش یکی از پایه‌های اساسی توسعه کشور است و باید با برنامه‌ریزی دقیق، به این موضوع توجه ویژه داشت. نباید کارهای ما در زمینه توسعه، به ویژه توسعه آموزشی در حد تبلیغ بماند و باید کارهای ما نتیجه عملی بدهند.

کنعانی‌مقدم در تکمیل این بخش از اظهارات خود ژاپن را به عنوان نمونه مورد توجه قرار داد و تصریح کرد: ژاپن، بعد از جهانی دوم همه نخبگان را گرد هم آورد و از ظرفیت آن‌ها در بازسازی کشور استفاده کرد. آن‌ها به این نتیجه رسیدند که آنچه که می‌تواند ژاپن را بازسازی کند، سرمایه‌گذاری در آموزش و پرورش است.

وی با بیان اینکه ژاپن جدید در سطح بالاترین رده های علمی و اقتصادی قرار دارد افزود: اگر همین موضوع را به عنوان راهبرد توسعه در نظر بگیریم و در کنار آن، به نقش معلمان و دانش‌آموزان و جوانان و کسانی که دارای تجربه هستند، توجه کنیم، می‌توان موتور محرکه توسعه را شتاب داد.

فعال و تحلیلگر مسائل سیاسی در پاسخ به این سوال که چگونه می‌توان انگیزه متولدین دهه‌های هشتاد و نود را برای پیشرفت ایران بسیج کرد گفت: ما در بسیاری از زمینه‌ها توانسته‌ایم مبانی توسعه و خودکفایی کشور را دنبال کنیم و در زمینه‌های علمی و فناوری، به پیشرفت‌های خیره‌کننده دست یابیم.

کنعانی مقدم در ادامه با بیان اینکه ایران در حوزه‌های نانو تکنولوژی، بایو تکنولوژی، سلول‌های بنیادی، صنایع هسته‌ای و دفاعی در جمع برترین‌های دنیا قرار دارد گفت: مساله این است که باید در جوانان کشور این باور ایجاد و نهادینه شود که اگر خوشان را به این ابزارها مجهز و در مسیر توسعه استفاده کنند، آینده خوبی برای ایران رقم زده خواهد شد. وی اضافه کرد: در کنار تحصیل، باید به مساله اشتغال هم توجه داشت به طوری که جوانان برای آینده خود، شغل مناسبی انتخاب کنند.

فعال و تحلیلگر مسائل سیاسی در ادامه با اشاره به مساله آمایش سرزمین، تاکید کرد: یکی از مسائل کشور ما، آمایش سرزمین است. ما متناسب با مواهب طبیعی، استعدادها، شرایط اقلیمی، فرهنگ‌ها و توانمندی‌های ژنتیکی، امکانات را به درستی تقسیم نکرده ایم. وقتی آمایش سرزمین و عدالت برقرار شود، مشکلات کاهش می‌یابد.

کنعانی مقدم گفت: ما نیاز به آمایش سرزمینی نوین بر اساس نقشه راه توسعه آینده کشور داریم. همچنین باید از سنین مهدکودک، استعدادیابی اصولی صورت بگیرد و متناسب با آن، فرزندان پرورش یابند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha