۴ مهر ۱۴۰۲، ۱۰:۱۶
کد خبرنگار: 965
کد خبر: 85238974
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

محفل انس با قرآن به یاد فرماندهان شهید جبهه مقاومت در دزفول برگزار شد

دزفول – ایرنا – محفل انس با قرآن کریم به یاد فرماندهان شهید جبهه مقاومت با حضور قاریانی از کشور عراق و جمهوری اسلامی ایران در حرم حضرت سبزقبا(ع) برگزار شد.

مدیر مرکز افق حرم حضرت سبزقبا(ع) روز سه شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهارکرد: این محفل قرآنی به پیشنهاد موسسه اتحاد الوطنی عراق با همکاری جامعه القرآن شهرستان دزفول، شورای فرهنگ عمومی و مرکز افق حرم حضرت سبزقبا(ع) با حضور قاریان بین الملی از کشور عراق و ایران برگزارشد.

حجت الاسلام و المسلمین مهدی زارع افزود: دزفول پایتخت مقاومت ایران اسلامی است و حرم حضرت سبزقبا(ع) ملجاء و پناهگاه رزمندگان در دوران دفاع مقدس بود به همین دلیل همزمان با هفته دفاع مقدس این محفل قرآنی به یاد فرماندهان شهید جبهه مقاومت در این آستان مقدس برگزار شد.

وی با بیان اینکه حرم حضرت سبزقبا(ع) به محور فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی در خوزستان تبدیل می‌شود، گفت: دزفول دارای ظرفیت‌های متنوع فرهنگی است و حرم حضرت سبزقبا(ع) به محوریت این فعالیت‌ها در سطح شهرستان تبدیل می‌شود.

مدیر مرکز افق حرم حضرت سبزقبا(ع) ادامه داد: حمایت از فعالیت‌های فرهنگی و قرآنی، برگزاری محفل‌های انس با قرآن، معرفی ظرفیت‌های قرآنی شهرستان و همچنین رشد و ارتقای جامعه قرآنی دزفول به عنوان اولویت در دستور کار مرکز افق حرم حضرت سبزقبا(ع) قرار دارد.

به گزارش ایرنا، در حاشیه این محفل قرآنی که با حضور استاد احمد عامر النصیری و مصطفی عبدالساده از عراق و سید جاسم موسوی از جمهوری اسلامی از قاریان ممتاز بین المللی برگزار شد، نمایشگاهی از ظرفیت‌های موسسه‌های قرآنی دزفول برپا شد.

مرکز افق آستان حضرت سبزقبا(ع) با هدف توسعه فعالیت‌های فرهنگی، اجتماعی و قرآنی ذیل حرم مطهر حضرت محمد بن موسی الکاظم سبزقبا(ع) به تازگی تاسیس شده است.

محمد بن موسی کاظم (ع) ملقب به سبزقبا از فرزندان امام هفتم شیعیان و برادر اعیانی علی بن موسی الرضا (ع) امام هشتم شیعیان است.

سید محمد سبزقبا(ع) از اولاد امام موسی‌ ابن ‌جعفر(ع)، سیدی جلیل‌القدر و با کرامت است که بر اثر ظلم و ستم خاندان پلید عباسی و به قصد تبلیغ افکار پدر و ترویج امامت برادرش از مدینه خارج شد و پس از عبور از بیابان‌ شبه جزیره عربستان از بصره به خرمشهر و از آنجا به اهواز و سپس وارد شهر دزفول شد و چون اکثر اوقات مانند دیگر علویان لباس سبز بر تن می‌کرد او را سبزقبا می‌گفتند.

حرم حضرت محمد بن موسی الکاظم سبزقبا(ع) یکی از بقعه‌های شاخص کشور است و در خیابان امام خمینی(ره) شمالی دزفول قرار دارد.

حکم اعضای هیات امنای حضرت محمد بن موسی الکاظم(ع) طی نشستی در محل دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی و توسط حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمهدی خاموشی رییس سازمان اوقاف و امور خیریه کشور در خردادماه امسال اعطا شد. پس از آغاز فعالیت هیات امنای حرم سبزقبا(ع) تبدیل این آستان مقدس به قطب فرهنگی جنوب غرب کشور و چهارمین حرم اهل بیت(ع) در ایران هدف گذاری شده است.

به گواه آمار، دزفول تنها شهر اشغال نشده‌ای است که مورد شدیدترین حملات موشکی و بمباران هوایی و زمینی قرار گرفت اما هرگز تسلیم نشد؛ رژیم بعث عراق در مدت هشت سال جنگ، ۱۷۶ موشک غول پیکر «فراگ هفت و اسکاد» به شهر دزفول شلیک کرد.

هواپیماهای دشمن ۴۸۹ بمب و راکت بر سر مردم بی‌دفاع شهر فرو ریختند و آتش بارهای عراق با شلیک پنج هزار و ۸۲۱ گلوله توپ نقاط مختلف شهر را هدف قرار دادند اما با این همه خسارت، مردم دزفول با تقدیم ۲ هزار و ۶۰۰ شهید، چهار هزار جانباز، ۴۵۲ آزاده سرافراز و ۱۴۷ مفقود و جاویدالاثر حماسه مقاومت و پایداری را در تاریخ درخشان انقلاب اسلامی ایران جاودان ساختند.

به پاس این پایداری در هفتمین سال جنگ تحمیلی به پیشنهاد دولت وقت، دزفول به عنوان شهر نمونه مقاومت کشور معرفی و در چهارم خرداد ۱۳۶۶ لوح زرینی به مردم دزفول اعطا شد؛ همچنین چهارم خرداد به نام روز مقاومت و پایداری مردم دزفول در تقویم جمهوری اسلامی نامگذاری شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha