جنگ اوکراین در بطن دعوای تصویب بودجه در آمریکا

تهران- ایرنا- نشریه "فارن پالسی" با اشاره به اینکه حمایت از اوکراین به دعوای تصویب بودجه بین دولت و مجلس نمایندگان آمریکا راه یافته است، به مشکلات ناشی از شرایط حاکم بر تصویب بودجه در ایالات متحده پرداخت و نوشت: ناکارآمدی بودجه هزینه‌های ژئوپلیتیکی برای آمریکا در پی دارد.

به گزارش ایرنا، این نشریه آمریکایی در گزارشی به قلم دنیل بائر آورد: اکنون معمای راهبرد ژئوپلیتیکی آمریکا این است که چطور کاهش نسبی قدرت نظامی و اقتصادی خود را مدیریت کند درحالیکه جایگاه راهبری و نفوذ واشنگتن برای نگهداری از رفاه و امنیت کشورش حفظ شود و از خطاهای بی‌دلیل که قدرت آمریکا را کاهش می‌دهد، خودداری نماید.

نویسنده با اشاره به درگیری دولت با مجلس نمایندگان آمریکا بر سر تصوب بودجه نوشت: افزایش درگیری بر سر بودجه و نزدیک شدن به شرایط تعطیلی دولت در واشنگتن، یکی از خطاهای خود به خودی است که آمریکا را به سمت کاهش نفوذ جهانی سوق می‌دهد. این روند هیچ منفعتی برای کشور ندارد و قدرتش را کاهش می‌دهد. جنگ بر سر بودجه (در این مرحله جنگ بین جناح‌های رادیکال و جریان اصلی حزب جمهوریخواه در کنگره است که کوین مک کارتی رئیس مجلس نمایندگان آمریکا قادر به کنترل آن نیست) یک انحراف است که خطرش در هفته‌های آینده تشدید می‌شود.

این گزارش می‌افزاید: این مساله انرژی کنگره و کاخ سفید را می‌گیرد؛ درحالیکه همزمان آمریکا با یک جنگ بزرگ در اروپا، تنش‌ها با چین، خطرات مرتبط با پیشرفت‌های قابل توجه هوش مصنوعی و تلاش‌های مداوم برای مقابله با مشکلات اقتصادی جهان روبرو است. زمانیکه قانونگذاران یک بازی سیاسی غیرضروری انجام می‌دهند، آنها و کاخ سفید از رسیدگی به مسائل بین‌المللی و ملی منحرف می‌شوند.

بر اساس گزارش این نویسنده، تکرار ناتوانی کنگره آمریکا برای تصویب بودجه فدرال نه تنها یک مساله انحرافی است بلکه منجر به هزینه غیر موثر می‌شود؛ به جای اختصاص هزینه کرد به صورت راهبردی، اقدام‌های موقت فقط اتلاف منابع مالی را بیشتر می‌کند و باعث شکست در تعیین اولویت‌های بودجه جدید می‌شود.

فارن پالیسی با انتقاد شدید از اینکه دعوا بر سر بودجه یک کار «بچگانه» است، ادامه داد: «رسانه‌های خبری در سراسر جهان در این مورد گزارش می‌کنند که کل دولت آمریکا ممکن است تعطیل شود زیرا سران آن نمی‌توانند فرایند قانونی پایه آن را مدیریت کنند. اگر حزب کمونیست چین متقاعد شود که آمریکا وارد یک دوره از افول ناگزیر شده، سیرک بودجه یکی از شواهد است که این فرضیه را تقویت می‌کند.»

این گزارش اضافه می‌کند: «سفر هفته گذشته ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهوری اوکراین به واشنگتن تا حدودی برای حمایت از مقاومت کی‌یف در برابر روسیه لازم بود به این علت که این مساله وارد جنگ بودجه بین دولت و مجلس نمایندگان شده است. مک‌کارتی درخواست زلنسکی برای سخنرانی در کنگره را رد کرد و پیش از دیدار با رئیس جمهور اوکراین، ابهام‌هایی را درباره ادامه حمایت از کی‌یف مطرح کرد. به نظر می‌رسد که رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به طور مکرر به افراد مردد در حزب جمهوریخواه که حمایت از اوکراین را به جنگ بودجه وارد کردند، جوابگو بوده است.»

به اعتقاد نویسنده گزارش، این نمونه غم انگیزی از گروه کوچکی از قانونگذاران است که اولویت فوری سیاست خارجی مورد حمایت گسترده دوحزب را به گروگان گرفته‌اند تا دستور کاری (تعطیلی دولت) که بین «محافظه کاری مالی» و «نیهیلیسم مخالف اصول» در نوسان است، پیگیری کنند.

در ادامه این گزارش آمده است: چاک شومر و میچ مک‌کانل رهبران اکثریت و اقلیت در سنا میزبان زلنسکی در این مجلس بودند. مک کانل در بیانیه‌ای تاکید کرد که حمایت آمریکا از اوکراین صدقه نیست. این یک سرمایه‌گذاری در منافع مستقیم خودمان است؛ چرا که کاهش قدرت نظامی روسیه به بازدارندگی دشمن راهبردی اول ما، چین کمک می‌کند.

فارن پالیسی با اشاره به اینکه مشکلات مالی و بودجه فقط در حوزه مسائل داخلی نیستند، افزود: ابتکارها و رفتارهای نادرست در سیاست‌های آمریکا نه تنها مشروعیت دموکراتیک را خدشه‌دار می‌کند بلکه کارکرد دولت را به روش‌های مختلف که نفوذ و جایگاه جهانی ایالات متحده را تضعیف می‌کند، مختل می‌نماید. خواه بودجه دفاعی ایالات متحده با واقعیت‌ها و فناوری‌های جدید ژئوپلیتیکی، پاسخ به تغییرات آب و هوایی، یا تامین امنیت زنجیره‌های تامینی که کارگران آمریکایی به آن وابسته هستند، منطبق شود یا خیر واشنگتن به رویکردی منسجم و متمرکز نیاز دارد که دچار انحراف نشود.

این نشریه در پایان هشدار داد که اگر سران آمریکا ندانند که یک جهان پیچیده و تهدید کننده وجود دارد، کشورشان قدرت جهانی کوچکتری نسبت به گذشته می‌شود و این تصور که واشنگتن قدرتمندترین کشور باقی خواهد ماند آنها را دچار کوری راهبردی می‌کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha