۵ مهر ۱۴۰۲، ۱۰:۴۷
کد خبرنگار: 2330
کد خبر: 85240341
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

گرجستان: تحولات اخیر قره‌باغ سرنوشت منطقه قفقاز را تغییر می‌دهد

تهران- ایرنا- رئیس جمهوری گرجستان گفت: اتفاقاتی که در هفته گذشته در قره باغ رخ داد، آینده کل منطقه قفقاز را دستخوش تغییر خواهد کرد.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا، تارنمای ERR استونی به نقل از سالومه زورابیشویلی (Salome Zourabichvili) نوشت: در حالی که توانایی روسیه برای نفوذ در رویدادهای قفقاز به دلیل جنگ اوکراین کاهش یافته است، این کشور هنوز دست از تلاش هایش برنداشته است.

زورابیشویلی که این هفته به استونی سفر کرده است، درباره آغاز دوره تازه خشونت در قره باغ از هفته گذشته تاکنون، در مصاحبه با این رسانه اظهار داشت: این یک حادثه تلخ انسانی است و ما امیدواریم کمک های بشردوستانه به ساکنان این منطقه برسد؛ هر چند که بسیاری از آنها در حال ترک آن هستند.

وی همچنین گفت که فکر می کند اتفاقات قره باغ به طور کامل سرنوشت منطقه را تغییر دهد زیرا آنچه که در این درگیری و در مرحله نخست آن رخ داده به این معنا است که ارمنی ها دیگر به حمایت روسیه اتکایی ندارند و از این رو، تنها چشم اندازی که وجود دارد بازگشت آنها به غرب است.

به دنبال درگیری قره باغ، مقامات این منطقه و جمهوری آذربایجان اعلام کردند درباره آتش بسی که با میانجی گری روسیه صورت گرفت، توافق کرده اند.

در این توافق آمده است: نیروهای نظامی قره باغ به طور کامل خلع سلاح و منحل خواهند شد. هزاران نفر از اهالی قره باغ اکنون راهی ارمنستان شده اند.

تارنمای استونی در گزارش خود آورده است: قدرت های منطقه شامل ترکیه و روسیه طی سالها در این درگیری مداخله جدی داشته اند. ترکیه از جمهوری آذربایجان حمایت می کند و روسیه ضمانت های امنیتی را به ارمنستان ارائه داده است.

ژانویه گذشته (دی/ بهمن)، واهاگن خاچاطوریان (Vahagn Khachaturyan) رئیس جمهوری ارمنستان در سفر به تالین پایتخت استونی، به خبرنگاران گفت: ضمانت های امنیتی روسیه در دور اخیر درگیری ها کارامد نبود.

وی روز دوشنبه نیز سفری یک روزه به تالین داشت. گرجستان با ارمنستان و آذریجان هم مرز است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha