۵ مهر ۱۴۰۲، ۱۳:۲۸
کد خبرنگار: 2105
کد خبر: 85240599
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

افزایش بهره‌وری در دیمزارهای کردستان با طرح جهش تولید

سنندج- ایرنا- طرح جهش تولید در دیمزارهای کردستان در حالی وارد چهارمین سال اجرا می شود که نتایج عملیات و فعالیت های این طرح در سه سال گذشته از جمله رشد بی سابقه تولید محصولات زراعی مانند گندم، امسال هویدا شده است.

به گزارش ایرنا، با توجه به اینکه افزون بر ۸۰ درصد اراضی زیرکشت محصولات زراعی کردستان، دیم است کشاورزان این استان هر سال بخشی از اراضی کشاورزی خود را به صورت آیش (عدم کشت در زمین کشاورزی در یک بازه زمانی معین) قرار می دهند تا اینگونه خاک تقویت شده و سال آینده کشت در آن عملکرد بیشتری داشته باشد.

بنابراین هر سال اینگونه قسمتی از اراضی کشاورزی بدون استفاده باقی می ماند در حالیکه با استفاده از شیوه‌های نوین و تناوب در کشت می توان خاک را تقویت کرد و از همه اراضی موجود نهایت بهره برداری را برد.

یکی از اهداف طرح جهش تولید اجرای تناوب زراعی است بدین معنا که بعد از کشت گندم بجای نکاشتن محصول در آن می‌توان اقدام به کشت محصولات دیگری هم چون نخود و عدس کرد بر اساس تحقیقات به عمل آمده با اجرای کشت تناوبی در سال بعد میزان عملکرد گندم به مراتب از لحاظ کمیت و کیفیت افزایش پیدا خواهد کرد.

اگرچه برخی کارشناسان دلیل اصلی افزایش محصولات زراعی در استان به ویژه گندم در سال جاری را میزان و پراکنش بارندگی مطلوب مطرح کردند ولی مسئولان سازمان جهاد کشاورزی این افزایش عملکرد را نتیجه انجام مجموعه فعالیت هایی همچون اجرای طرح جهش تولید، ارائه مشاوره و آموزش‌های فنی توسط کارشناسان، تغذیه خاک و گیاه و استفاده از ارقام و تجهیزات مناسب می دانند.

افزون بر ۳۰۰ نفر از کارشناسان بخش کشاورزی استان از جمله ۲۰۳ عضو سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی برای اجرای طرح جهش تولید به کارگیری شدند به منظور هماهنگی و بازآموزی این افراد و ارائه گزارش عملکردی از اجرای طرح جهش تولید، امروز چهارشنبه همایش آموزشی توجیهی طرح جهش تولید در دیمزارهای استان در مجتمع فرهنگی هنری فجر سنندج برگزار شد.

چهار سال جهش تولید در دیمزارهای کردستان

تزریق ۱۷۰ هزار میلیارد ریال به اقتصاد کردستان

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان در این همایش با اشاره به اینکه یک میلیون و ۳۰۰ هزار تن گندم در سال زراعی ۱۴۰۲-۱۴۰۱ در استان تولید شد، اظهار کرد: با خرید تضمینی بیش از یک میلیون و ۱۰۰ هزار تن از این محصول، ۱۷۰ هزار میلیارد ریال پول به اقتصاد استان تزریق خواهد شد.

پیمان اسکندری با اشاره به اینکه کردستان رتبه نخست زراعت دیم را در کشور دارد، افزود: توقعاتی نسبت به استان در سطح کشور ایجاد شده است و از امروز باید برای استمرار موفقیت در تولید در دیمزارهای استان برنامه ریزی کنیم.

وی ادامه داد: افزایش عملکرد محصولات زراعی استان باید در سال های آینده هم تکرار شود تا همگان بیشتر به تاثیر بکارگیری دانش کشاورزی و بهره مندی از توان و تخصص کارشناسان این بخش پی ببرند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان با اشاره به اهمیت امنیت غذایی در جامعه گفت: خودکفایی در تولید محصولات کشاورزی در اولویت برنامه های دولت سیزدهم است و در این راستا طرح های مهمی هم چون الگوی کشت به اجرا درآمد.

اسکندری یادآور شد: اگر در سال های گذشته حوزه کشاورزی و دامپروری از لحاظ اقتصادی زیاد توجیه پذیر نبود امروزه شرایط به گونه ای تغییر کرده که فعالیت در این بخش بسیار درآمدزا شده است.

وی اعلام کرد: سال گذشته ۵۹۱ هزار هکتار از اراضی دیم استان زیرپوشش طرح جهش تولید قرار گرفت و امسال هم قرار شده است این میزان به ۶۵۰ هزار هکتار افزایش یابد.

چهار سال جهش تولید در دیمزارهای کردستان

اختصاص هزار و ۲۲۰ میلیارد ریال تسهیلات برای خرید ادوات کشاورزی

مدیرکل ستاد اجرایی فرمان امام خمینی(ره) استان کردستان هم در این همایش اظهار کرد: ستاد فرمان امام(ره) به عنوان ستاد پیشرفت و نوآوری در بخش های مختلف استان در حال فعالیت است.

مهدی طالبی با اشاره به اینکه فعالیت های بخش کشاورزی توسط شرکت گسترش توسعه پردیس که زیرمجموعه این ستاد است، انجام می شود، افزود: سهمیه امسال استان اختصاص یک هزار و ۲۲۰ میلیارد ریال تسهیلات بانکی چهار درصد برای خرید تجهیزات و ادوات کشاورزی برای اراضی زیرپوشش طرح جهش تولید است.

وی ادامه داد: سال گذشته ۱۰۰ درصد اعتبارات اختصاص داده شده به خرید اداوات کشاورزی در استان جذب نشد ولی امید می رود امسال این مهم تحقق پیدا کند.

سال زراعی جاری، چهارمین سال اجرای طرح جهش تولید در دیمزارهای استان کردستان است که قرار شده است ۶۵۰ هزار هکتار از اراضی استان زیرپوشش این طرح قرار گیرد.

محصولات زراعی که در این اراضی کشت می شود شامل گندم، جو، نخود، عدس، ماش، نخود علوفه ای، گلرنگ، کاملینا و گیاهان دارویی است که بیشترین سهم هم مربوط به محصول استراتژیک گندم است.

در سالی که مزین به رشد تولید و مهار تورم است، رشد تولید در بخش کشاورزی کردستان محقق شده است به گونه ای که در تولید گندم موفق به کسب رتبه دوم کشوری شد و به عبارتی ۱۲ درصد گندم مورد نیاز کشور توسط این استان تامین شده است.

با توجه به موفقیت حاصل شده که بخشی از آن در نتیجه اجرای طرح هایی همچون جهش تولید در دیمزارهای استان است روز گذشته استاندار کردستان در مراسم آغاز سال زراعی جاری که با حضور وزیر جهاد کشاورزی برگزار شد، اظهار کرد: میزان تولید گندم امسال در استان طی ۳۰ ساله اخیر بی سابقه بوده است.

اسماعیل زارعی کوشا گندم خریداری شده در سال گذشته را ۶۲۰ هزار تن عنوان کرد و افزود: امسال یک میلیون و ۱۵۰ هزار تن گندم مازاد بر نیاز در استان خریداری شده است.

حال امید می رود با واریز باقی مانده بهای خرید تضمینی گندم به حساب کشاورزان، شیرینی این موفقیت دوچندان شود و کشاورزان با خیال آسوده و عزمی راسخ به کشت در سال زراعی جدید بپردازند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha