روایتی متفاوت از پیشرفت‌های علمی کشور در حوزه دفاع مقدس

تهران- ایرنا- رییس دانشگاه شاهد که خود از رزمندگان هشت سال جنگ تحمیلی و دفاع مقدس است و دوران اسارت را هم تجربه کرده است، روایتی متفاوت از ورود دانشگاه‌ها به عرصه ساخت تجهیزات مورد نیاز جبهه‌ها و پیشرفت‌های علمی کشور در این عرصه ارائه کرد.

احمد چلداوی که از ۱۴ سالگی دوران جنگ، التهاب و سختی های آن زمان را به خوبی درک کرده است، خاطراتی شنیدنی از آن دوران دارد؛ در زمانی که در کنار حضور در جبهه ها، از کسب علم و دانش باز نماند و حتی پس از اسارت نیز عزم خود را جزم کرد تا اینکه اکنون با مدرک دکتری، ریاست دانشگاه شاهد را بر عهده دارد.

او نیز در کنار دیگر همرزمانش پس از فراغت از جنگ و تحصیل اینک تلاش دارد تا با بهره گیری از دانشجویان جوان و کارآمد در قالب اردوی راهیان پیشرفت که خود آن را معادل راهیان نور تعریف می کند، نیازها و مسائل کشور را در عرصه های مختلف احصاء کرده تا در نهایت به راهکارهای مناسبی برای رفع مشکلات منجر شود.

این مطلب پای صحبت‌های چلداوی می نشینیم؛ او در کنار مرور خاطراتش از پیشرفت های علمی کشور می‌گوید:

رییس دانشگاه شاهد در گفت و گو با خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا ضمن گرامیداشت هشت سال دفاع مقدس اظهار داشت: این هفته یادآور ارزش هایی است که به خاطر آن جوانان ما تمامی وجود، هستی و سرمایه های خود را فدا کردند که مقدمه این ارزش ها آماده سازی جهان برای ظهور منجی عالم بشریت است.

احمد چلواری با بیان اینکه دشمنان بیشتر از ما به این رسالت آخرزمانی انقلاب واقف هستند، افزود: به همین دلیل آنها از همان ابتدا سعی کردند این نظام را در نطفه خفه کنند از این رو جنگ تحمیلی را به راه انداختند.

وی درباره حضورش در جبهه های جنگ حق علیه باطل توضیح داد: بنده اهوازی هستم و در واقع بنده به جنگ نرفتم بلکه جنگ نزد ما آمد، در خانه نشسته بودیم که هواپیماهای جنگنده از بالای سر ما رد شدند و به قدری پایین حرکت می کردند که خلبانان آنها دیده می شد و چند محله را در شهر بمباران کردند.

روایتی متفاوت از پیشرفت‌های علمی کشور در حوزه دفاع مقدس

نمی دانستیم بمب، ترکش هم دارد

وی افزود: ما آن زمان حتی نمی دانستیم بمبی که به زمین می خورد ترکش دارد و فکر می کردیم که بمب باید در سرمان بخورد تا کشته شویم. هواپیماها که از بالای سر ما رد می شدند، مسیر حرکتش را نگاه می کردیم و نمی دانستیم جنگ، توپ و خمپاره چیست؟

رییس دانشگاه شاهد بیان داشت: در آن زمان من ۱۴ ساله بودم و برای رفتن به کلاس اول دبیرستان آماده می شدم که رادیو اعلام کرد مدارس تعطیل است پس از آن در خیابان ها شهید و مجروح جمع آوری می کردم و در ادامه با حضور در مساجد بسیجی شدم و اینگونه بود که با جنگ آشنا شدم.

چلداوی با اشاره به اینکه ما با جنگ درس خواندیم و با جنگ بزرگ شدیم، اضافه کرد: جنگ با تمام ابعاد زندگی مردم به ویژه مردم خوزستان عجین شده بود.

وی ادامه داد: جبهه بودم که برادر برای شرکت در کنکور به دنبالم آمد اما من اصرار داشتم که در حال حاضر ما در جنگ هستیم و نیازی به درس خواندن نیست اما به اجبار برادر در کنکور سال ۱۳۶۳ شرکت کردم و بدون سهمیه در دانشگاه علم و صنعت قبول شدم.

روایتی متفاوت از پیشرفت‌های علمی کشور در حوزه دفاع مقدس

۴ سال اسارت و ادامه تحصیل

رییس دانشگاه شاهد با اشاره به اینکه در زمان تحصیل و حین درس خواندن در جبهه هم حضور پیدا می کرده است، گفت: در سال ۱۳۶۵ با حضور در عملیات کربلای ۵ در جزیره مینوی آبادان و پس از عبور از اروند زخمی شدم و با اصابت تیر به ریه ام بیهوش شدم. وقتی به هوش آمدم اسیر شده بودم و بعد از بهبودی به مدت چهار سال در اردوگاه تکریت ۱۱ عراق اسیر بودم.

چلداوی افزود: سال ۱۳۶۹ هم بعد از اینکه به ایران آمدم درس را ادامه دادم البته با این که سال سوم دانشگاه بودم، دوباره از ابتدا شروع کردم و سال ۱۳۷۱ موفق به اخذ مدرک کارشناسی شدم و همان سال با شرکت در آزمون کارشناسی ارشد در رسته مخابرات دانشگاه تهران قبول و در سال ۱۳۷۳ موفق به دریافت مدرک کارشناسی ارشد شدم و در همان سال در مقطع دکتری شرکت کردم و رتبه اول دانشگاه تهران را کسب کردم.

وی یادآور شد: در ادامه عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت شدم و سال ۸۴ دانشیار و در سال ۸۸ استاد تمام دانشگاه شدم و اکنون هم که رییس دانشگاه شاهد هستم.

چلداوی با بیان اینکه جنگ یکی از الطاف خفیه الهی بود که نصیب کشور ما شد، گفت: در سایه این الطاف، بزرگان و عارفانی چون دکتر مصطفی چمران و سردار حاج سلیمانی تربیت شدند و در واقع جوانانی به منصه ظهور رسیدند که بار بزرگ این انقلاب را بردوش دارند و آیت الله رئیسی رییس جمهور هم یکی از همان رزمندگانی بود که در دوران دفاع مقدس در جبهه ها تربیت شد.

وی در ادامه به فعالیت ها و اهداف دانشگاه شاهد اشاره کرد و گفت: این دانشگاه هم در راستای حفظ آرمان انقلاب و دفاع مقدس با دو شعار تراز انقلاب اسلامی و دانشگاه جبهه مقاومت وظایفی را برای خود تعریف کرده است، چرا که ما نقطه امید مردم ارزشی و ولایی ابتدا ایران و بعد کشورهای همسایه هستیم، مردمی که می خواهند در یک محیط ارزشی و پاک، فرزندانشان علوم نوین را فرابگیرند.

روایتی متفاوت از پیشرفت‌های علمی کشور در حوزه دفاع مقدس

دانشگاه‌ها وارد عرصه رفع نیاز جبهه‌ها شدند

رییس دانشگاه شاهد با بیان اینکه دو شهید گمنام در این دانشگاه آرمیده اند، گفت: رهبر معظم انقلاب فرمودند که دانشگاه شاهد خود گلخانه عطرآگین است. که این برای ما خیلی پیام دارد و مسئولیت آفرین است یعنی هم باید خودمان گل باشیم و هم باید عطر ارزش ها، ایمان، ایثار و دفاع مقدس را در کشور و جهان پراکنده کنیم.

چلداوی افزود: برای اینکه به رسالت خود در راستای فرمایشات رهبر معظم عمل کنیم امسال برای سفر اربعین به هریک از دانشجویان متقاضی ۲ میلیون تومان تسهیلات پرداخت کردیم و برای شرکت دانشجویان در اردوهای راهیان نور هم محدودیتی قائل نشدیم که بر این اساس سال گذشته ۱۰ اتوبوس از دانشگاه شاهد اعم از دانشجویان، اساتید و کارمندان دانشگاه در اردوی راهیان نور شرکت کردند.

وی ادامه داد: در کنار آن هرسال دانشجویان دانشگاه توسط تشکل های دانشجویی و انجمن اسلامی و بسیج دانشجویی به شهر مقدس مشهد می روند و دانشگاه با حمایت از این سفرها تمامی هزینه ها را تقبل می کند.

چلداوی درباره نقش دانشجویان و اساتید دانشگاه ها در دفاع مقدس نیز گفت: در زمان جنگ یکی از سرداران سپاه به دانشگاه آمد و جمله ای گفت که خیلی انگیزشی بود. وی به این مطلب اشاره کرد که غربی هایی که اکنون روبروی ما در حال جنگ هستند و نماینده آنها صدام است با اینکه کافر و فاسد هستند همه نوع تجهیزاتی دارند و شماهایی که نماز شب و دعای کمیل می خوانید، امکانات چندانی ندارید. همانجا تصمیم گرفته شد که دانشجویان و اساتید در گروه های چند نفره به جبهه اعزام شوند و نیازها را احصا کنند و به دانشگاه ها ارایه دهند و دانشجویان و اساتید شروع به حل مشکلات کنند که این اولین قدم ها بود.

روایتی متفاوت از پیشرفت‌های علمی کشور در حوزه دفاع مقدس

رزمندگان از ناحیه پیشانی هدف قرار می‌گرفتند/ساخت دوربین‌های خرگوشی

وی افزود: در اوایل جنگ در جبهه اکثر رزمندگان از پیشانی مورد اصابت گلوله قرار می گرفتند و شهید می شدند که این مساله باعث اختراع دوربین خرگوشی شد تا دیگر نیاز نباشد رزمندگان سرشان را بالا بیاورند و مورد اصابت گلوله قرار بگیرند. یا سنگرسازان بی سنگر که با لودر و بلدوزر سنگر می ساختند آنها هم از ناحیه پیشانی مورد اصابت گلوله مستقیم قرار می گرفتند بنابراین لودر و بلدوزرهای کنترل از راه دور راه اندازی کردیم. آن زمان در دبیرستان توپ ها و خمپاره اندازهای غنیمت گرفته شده را شبیه سازی می کردند و آرام آرام دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی وارد این گونه کارها شدند.

رییس دانشگاه شاهد با بیان اینکه آن زمان برای ساخت بدنه یک خمپاره با مشکل روبرو بودیم، گفت: اما اکنون این پیشرفت ها نتیجه تلاش و برکت خون شهدا در این کشور است چراکه گروه های علمی به مناطق جنگی رفته و ضمن احصاء نیازها، پروژه هایی را برای حل مشکلات تعغریف می کردند و آنها تحت نظر سپاه و صنایع دفاع کشورمان به صنایع کوچک داخلی تبدیل می شدند.

چلداوی با بیان اینکه همچنین در زمان جنگ کانون های علمی بوجود آمد و دانشجویان هسته های اول علمی که در سپاه و صنایع دفاع و ارتش بوجود آمد را تشکیل دادند، افزود: نسل جوان آرمان های انقلاب را دنبال می کند که این مساله را می توان از اردوهای جهادی دریافت در آن زمان اردوهای جهادی ما جبهه بود اما اینک ردوهای جهادی و سازندگی توسط دانشجویان در نقاط مختلف کشور راه اندازی شده است.

وی اضافه کرد: اکنون دانشجویان انجمن های علمی دارند که شبیه همان کانون های دوران جنگ است و این انجمن ها با صنایع در ارتباط هستند و مشکلات را دریافت کرده و برای رفع آنها راهکار پیدا می کنند.

روایتی متفاوت از پیشرفت‌های علمی کشور در حوزه دفاع مقدس

راه‌اندازی اردوهای راهیان پیشرفت

چلداوی با اشاره به اینکه همچنین اردوهای راهیان پیشرفت را معادل راهیان نور تعریف کردیم به این نحو که با حضور در صنایع و وزارتخانه ها، ضمن مشاهده پیشرفت ها، نیازهای آنها را احصاء می کنند، گفت: وزارت علوم باید طوری عمل کند که این گونه کارها مکانیزه و قانونمند شود و بودجه ای برای آنها در نظر گرفته شود.

وی با بیان این نکته که در بحث فیلم و کتاب اکنون رسالتی به عهده افرادی است که در جنگ هشت سال دفاع مقدس حضور داشته اند، تصریح کرد: باید بازماندگان جنگ خاطرات خود را ثبت کنند و ارتباط با نسل قبلی نباید منقطع شود نسل قبلی نسل ارزشی است و نسل اول و دوم باید این ارتباط را از طریق ارتباطات فرهنگی، اجتماعی و صنعتی حفظ کند تا از این طریق بسیاری از مشکلات کشور حل شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha