۱۱ مهر ۱۴۰۲، ۹:۱۰
کد خبرنگار: 2748
کد خبر: 85242983
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

محفل گرم روستانشینان لرستانی در آغاز فصل سرد

۱۱ مهر ۱۴۰۲، ۹:۱۰
کد خبر: 85242983
محفل گرم روستانشینان لرستانی در آغاز فصل سرد

خرم آباد - ایرنا - گازرسانی به لرستان پس از پیروزی انقلاب اسلامی آغاز شد اما اکنون ضریب نفوذ این خدمت در استان ۱۱ درصد بیشتر از متوسط کشوری و به همت دولت سیزدهم، طرح نیمه کاره گازرسانی به سردترین شهر لرستان در آستانه بهره برداری است که محفل ۳۸ روستای واقع در مسیر این طرح نیز امسال گرم می شود.

به گزارش خبرنگار ایرنا، جغرافیای کوهستانی و زمستان های سرد لرستان، ضرورت گازرسانی به مناطق شهری و روستایی این منطقه را دوچندان کرده بود و در سال های گذشته خدمت نظام در این زمینه به دورترین نقاط هم رسید، اما به دلیل گستردگی و پراکندگی روستاهای استان، شرایط کوهستانی صعب العبور و بارندگی ها که در عمل فصل کار اجرایی را به حدود ۶ ماه کاهش می داد، برخی مناطق همچنان از گرمای این خدمت بی نصیب بودند.

اما اکنون با گذشت ۲ سال از فعالیت دولت سیزدهم، طرح نیمه کاره گازرسانی به شهر "شول آباد" الیگودرز به عنوان یکی از سردترین نقاط لرستان در آستانه بهره برداری است، ضریب گازرسانی در لرستان ۱۱ درصد بیشتر از متوسط کشوری، بیش از ۳۵۰ روستای جدید گازرسانی شده و لرستان، عنوان استان "سبز" را داراست.

چراکه شاخص اعلام شهر یا استان سبز از نظر گازرسانی، دستیابی به ضریب نفوذ بالای ۹۵ درصد است که لرستان ۲ سال قبل به این مهم دست یافت و تمامی شهرهای آن بجز الیگودرز و پلدختر نیز شهرستان سبز هستند.

از آنجا که لرستان یک استان صنعتی محسوب نمی شود، اولویت گازرسانی در این منطقه همواره با مشترکان خانگی بوده و طی ۲ سال گذشته نیز علاوه بر ایجاد حدود ۴۲ هزار اشتراک جدید، شهر "شول آباد" نیز به جمع محفل گرم حاصل از گازرسانی اضافه شد و زمستان امسال، شعله های آبی گاز جایگزین سوخت های فسیلی و بخاری های نفتی شهروندان خواهد شد.

ضریب ۹۷.۴۵ درصدی گازرسانی روستایی

مدیرعامل شرکت گاز لرستان گفت: ضریب نفوذ گازرسانی در این استان ۹۷ درصد است که ۱۱ درصد از متوسط ۸۶ درصد این خدمت در کشور بالاتر است.

"کرم گودرزی" تعداد مشترکان گاز روستایی در لرستان را بیش از ۱۸۰ هزار مورد برشمرد و اظهار داشت: ضریب نفوذ گازرسانی در ۲ هزار و ۴۲۹ روستای واجد شرایط گازرسانی استان، ۹۷.۴۵ درصد است که ۳۵۲ مورد از این روستاها طی ۲ سال فعالیت دولت سیزدهم گازرسانی شده اند و ضریب نفوذ این خدمت در استان از ۹۱.۷ به بیش از ۹۷ درصد رسیده است.

وی ادامه داد: شاخص اعلام شهر یا استان سبز از نظر گازرسانی، دستیابی به ضریب نفوذ بالای ۹۵ درصد است که لرستان سال ۱۴۰۰ به این مهم دست یافت و تمامی شهرهای آن بجز پلدختر و الیگودرز نیز شهرستان سبز هستند.

محفل گرم روستاهای لرستان در آغاز فصل سرد

گازرسانی به ۳۵۲ روستا طی ۲ سال گذشته

گودرزی گفت:‌ ۳۵۲ روستا و ۸۴۵ واحد تولیدی، صنعتی و کشاورزی لرستان طی فعالیت ۲ ساله دولت سیزدهم گازرسانی و ۲۳ هزار مشترک جدید روستایی نیز جذب شده است.

وی تصریح کرد: اقدامات شرکت گاز به دورترین و محروم ترین مناطق لرستان رسیده و جذب بودجه پنج هزار و ۲۳۰ میلیارد ریالی سال گذشته با تحقق ۱۰۵ درصدی، عمدتا برای ایجاد این زیرساخت ها صورت گرفته است.

مدیرعامل شرکت گاز لرستان با اشاره به تاکید و شعار دولت مبنی بر محرومیت زدایی اظهار داشت: از ابتدای امسال تاکنون گازرسانی به ۷۵ روستا و ۷۸ واحد صنعتی، تولیدی و کشاورزی با اعتبار ۸۹۰ میلیارد ریال انجام و در این راستا ۲۵۰ کیلومتر خطوط فلزی و پلی اتیلن احداث شد.

گازرسانی به سه هزار و ۸۶۵ خانوار روستایی از محل مصوبات سفر

گودرزی همچنین اضافه کرد: گازرسانی به سه هزار و ۸۶۵ خانوار ساکن در ۱۱۳ روستای استان به عنوان مصوبه سفر آذرماه ۱۴۰۰ رییس جمهور در همان سال نخست اجرایی و برای انجام آن یک هزار و ۶۹۰ میلیارد ریال هزینه شد.

وی ادامه داد: تفاهم نامه مصوبه لوله کشی گاز منازل تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی لرستان نیز به عنوان نخستین استان منعقد و ۸۳۳ خانوار جهت گازکشی منازل تعیین شد که تاکنون سازمان بهزیستی استان بیش از ۲ میلیارد و ۸۲۰ میلیون ریال پیش پرداخت دریافت کرده و کمیته امداد نیز صورت وضعیتی به مبلغ ۲۴ میلیارد و ۴۵۴ میلیون ریال ارائه کرده است.

بهره مندی ۳۸ روستای شول آباد الیگودرز با گازرسانی به شهر

مدیرعامل شرکت گاز لرستان همچنین افزود: از مجموع ۳۳ شهر لرستان ۳۱ شهر گازرسانی شده و ضریب گازرسانی شهری با بیش از ۴۲۹ هزار مشترک معادل ۹۹.۹ درصد است که این خدمت در شهر "شول آباد" الیگودرز انجام شده و آماده بهره برداری است.

گودرزی با اشاره به بهره مندی بیش از سه هزار و ۵۰۰ شهروند شول آباد از این خدمت اضافه کرد: ۳۸ روستای واقع در محور گازرسانی به این شهر نیز از شعله های آبی گاز بی نصیب نمانده اند و با افتتاح این طرح، گرمای خدمات نظام در محفل روستایی آنها نیز گُل می کند.

به گفته مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران پنج هزار و ۲۹۷ روستا توسط دولت سیزدهم گازرسانی شده و ۳۰۷ هزار خانوار از این خدمت برخوردار شده اند و طی دو سال گذشته، ۳۸.۶ هزار میلیارد ریال در پروژه‌های روستایی و شهری سرمایه گذاری شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha