ویس‌کرمی: چه کسانی مخالف اثرگذاری معدل در کنکور هستند؟

تهران- ایرنا- عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه سه دسته مخالف اثرگذاری معدل در کنکور هستند، گفت: دانش‌آموزان سهمیه‌ای، دانش‌آموزان معدل پایین و کسانی که رشته غیر مرتبط هستند، مخالف اعمال معدل در کنکور هستند.

به گزارش خبرنگار پارلمانی ایرنا، مهرداد ویس‌کرمی در نشستی در دفاع از تاثیر قطعی معدل در کنکور گفت: شورای انقلاب فرهنگی مصوبه‌ای را گذراند که تاثیر دروس عمومی را در قالب معدل وارد کنکور می‌کند و در قالب معدل سنجیده می‌شود و دروس تخصصی هم در کنکور و در قالب آزمون نهایی سنجیده می‌شود.

نماینده مردم خرم آباد در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه یکی از دلایل اصلی مخالفت من با طرح مجلس برای حذف تاثیر معدل ، مشکلاتی بود که این طرح در آرامش روانی خانواده‌های ایجاد می‌کند، اظهار داشت: با تصویب این طرح مردم را وارد شوک روانی کردیم.

ویس‌کرمی عنوان کرد:برخی کارشناسان که از این طرح حمایت می‌کنند برخی آدم‌ها را با ماشین اشتباه گرفته‌اند. آیا کسی که می‌خواهد پزشک شود نباید به لحاظ روانی، ادبی، مراعات آداب، اجتماعی شخصیت کافی داشته باشد.

وی ادامه داد: خود من پزشک هستم و طبابت کرده‌ام، اتفاقا بسیاری مواقع شخصیت شما باید به شکلی باشد که بیمار را با حرف آرام کنید و بیمار نیاز به درمان ندارد. دوستان نظرشان این است که به عنوان مثال ما می‌خواهیم رباتی به نام مهندس برق تربیت کنم این رباط فقط باید درس فلان را بخواند و این اشکال است.

شورای عالی انقلاب فرهنگی مدل پذیرش و سنجش بسیاری از کشورهای جهان بلکه همه را بررسی کرده است

نماینده مردم خرم‌آباد و چگنی افزود: موضوع دوم اینکه نظر دادن بدون پژوهش و سند بسیار آسان است، شورای عالی انقلاب فرهنگی مدل پذیرش و سنجش بسیاری از کشورهای جهان بلکه همه را بررسی کرده و بالاخره به این نتیجه رسیده است لذا قانون جدید سنجش و پذیرش در راستای تاثیر گذاری معدل در کنکور محصول یک تحقیق چند ساله و جلسات متعدد کارشناسی است و اینگونه نیست که یک شبه شخصی بیدار شده باشد و تصمیمی گرفته باشد و ما هم یک شبه عنوان کنیم که موافق این تصمیم نیستیم و راه وسط را انتخاب کنیم.

ویس‌کرمی خاطرنشان کرد: مدافعان طرح مجلس این سوال را مطرح می‌کنند که زیرساخت‌های لازم در آموزش و پرورش برای مصوبه‌ای که شورای عالی انقلاب فرهنگی صادر کرده فراهم شده است یا خیر؟

وی یادآور شد: بسیاری از اشکالاتی که اکنون برخی‌ها در این کمپین‌ها مطرح می‌کنند و از جمله نظرسنجی‌هایی که مورد استناد قرار می‌گیرد، خود ما در مجلس مطرح کرده‌ایم. یعنی خود من بسیاری از این اشکالات در ارتباط با این مصوبه مطرح کرده‌ام اما بعدها در بسیاری از زمینه‌ها قانع شدم که این اشکالات یا قابل رفع است و یا رفع شده است.

امتحان نهایی، عادلانه‌ترین امتحان است

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با اشاره به تلاش وزارت آموزش و پرورش برای برگزاری امتحانات نهایی، گفت: امتحان نهایی اتفاقا عادلانه‌ترین امتحان است، سوالات از تهران به همه کشور ارسال می‌شود و بین دانش آموزان رقابت شکل می گیرد یعنی امتحانات فقط برای قبول شدن برگزار نمی‌شود بلکه برای این است که دانش‌آموز خود را اثبات کند و رتبه‌بندی شود.

ویس‌کرمی افزود: نکته بعدی اینکه جلسات امتحان نسبت به گذشته متفاوت شده است و امکان تقلب به‌راحتی وجود ندارد. بحث نصب دوربین و مدل طرح سوالات مهم است، سوالی که ارسال می‌شودرا تا ۵ دقیقه قبل هیچ‌کس نمی‌تواند باز کند تا ۵ دقیقه قبل از امتحان یک رمزی دارد که رمز را می‌زند و پرینت می‌گیرد و بعد پخش می‌شود. در امتحان تشریحی نیز امکان تقلب خیلی کم است.

وی با بیان اینکه در کنکور باندهای مافیایی تقلب تشکیل شده بود، اظهار داشت: همین چندهزار نفری که هنوز گاهی بموضوع تقلبشان در کنکور مطرح می‌شودف به این دلیل در تقلب موفق شدند که  در یک نصفه روز بهتر می‌توان یک تقلب سامان یافته را مدیریت کرد تا اینکه دانش آموزشی ۳۴ بار در امتحانات نهایی برتری خود را اثبات کند.

ویس‌کرمی بیان کرد: به عنوان مثال شخصی رشته فنی حرفه‌ای است و می‌خواهد پزشک شود یا شخص دیگری دکترای فیزیک دارد و می‌خواهد پزشک شود. بالاتر از این را بگویم استاد تمام دانشگاه در وزارت علوم داریم که پزشکی می‌خواند این فرد باید اثبات کند که این درس را بلد است اگر توانست این کار را انجام دهد برای وی آزمون جبران معدل گذاشته‌اند که امتحان بدهد و اثبات کند که می‌تواند نمره خوب بگیرد بعد ترازبندی می‌شود و بعد بیاید و در کنکور خود را نشان بدهد. یعنی در ۳۴ آزمون، مبارزه و رقابت یعنی ۳۰ امتحان نهایی، ۴ کنکور ثابت می‌کند که برتر است. آیا این عادلانه‌تر است یا اینکه یک نفر در یک نصفه روز بیاید؟

طرح مجلس کارشناسی نبود/ فرار از یک بن‌بست خودساخته بود

عضو کمیسیون آموزش مجلس و تحقیقات مجلس اضافه کرد: اتفاقا ابهامی در مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی وجود نداشت بلکه فرار از یک بن‌بست خودساخته بود که به اسم ابهام مطرح شد.

وی ادامه داد:پیشنهاد کمیسیون کاملا مشخص بود ابهامی هم نداشت چون مجلس نمی‌خواست به آن رای بدهد چیزی به نام ابهام در صحن مطرح کردند و آن را تصویب کردند حتی به لحاظ آیین‌نامه‌ای هم جای بحث دارد زیرا رئیس مجلس عنوان می‌کند که تشخیص با وی است. اگر براساس آیین‌نامه تشخیص با وی است که دیگر هیچ حرفی نیست.

ویس‌کرمی تصریح کرد: سوال من این است که اگر از کتاب درسی امتحان گرفته نشود پس از کجا گرفته شود؟ مخالفان مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی که بحث مناطق محروم را پیش می‌کشند،باید به این سوال پاسخ بدهند اگر ما از کتاب درسی سوال نکنیم از فضا سوال بدهیم آن وقت که مسابقه المپیاد می‌شود و باید المپیاد ریاضی و شیمی بگیریم.

وی با بیان اینکه می‌خواهیم همه رشته‌ها و داوطلبان را سطح‌بندی کنیم و هر کسی در حد استعداد خود در رشته های دانشگاهی قبول شود، اظهار داشت: در مورد عدالت تحصیلی، مغالطه‌ای که در ذهن‌ها شکل گرفته است که فلان مدرسه غیرانتفاعی در تهران با سیستان و بلوچستان مقایسه می‌شود، به هیچ عنوان اینگونه نیست.مگر الان دانش اموزان تهرانی و سیستان و بلوچستانی در کنکور با هم رقابت نمی‌کنند. دانش آموزی که در سیستان است چگونه می‌تواند در کنکور نصفه روزه بر بچه تهرانی غلبه کند اما در ۳۴ امتحان نمی‌تواند این کار را انجام دهد.

وی گفت: وزرات علوم سهمیه سه‌گانه مناطق محروم را برای رفع همین تبعیض قرار داده است، امتحانات نهایی به دلیل اینکه سوالات از کتاب درسی طرح می‌شود به عدالت نزدیکتر است. چون آموزش و پرورش  حداقل یک کتاب ارزان به نام کتاب درسی با سوبسید در اختیار بچه‌های مناطق محروم قرار می‌دهد.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس اظهار کرد: زیرساخت موضوعی نیست که صددرصد فراهم شود بلکه باید با گذشت زمان فراهم شود. ما در سال ۹۴ قرار بود کنکور را حذف کنیم مصوبه مجلس هم است .

ویس‌کرمی با بیان اینکه سه دسته با مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی مخالف هستند گفت: برخی دانش‌آموزان سهمیه‌ای اگر همه نمرات آن هم ۱۰ شود و بعد مجموع درصدهای آنها به ۱۰۰ برسد یا نرسد حتی پزشکی قبول می‌شوند الان برخی‌ها هستند که با تراز چهار هزار و ۵۰۰ پزشکی قبول می‌شوند چرا برود امتحان بدهد و درس بخواند؟ چرا امتحان تشریحی بدهد؟

وی افزود: دسته دوم افرادی هستند که در رشته‌های غیرمرتبط  درس خوانده اند، آنها هم مخالف هستند و دسته سوم دانش آموزانی هستند که معدل آنها پایین است. 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha