تحصیل ۲۵ دانش آموز کم شنوای عمیق کهگیلویه و بویراحمدی در مدارس عادی

یاسوج - ایرنا -معاون توانبخشی بهزیستی کهگیلویه و بویراحمد گفت:۲۵ دانش آموز کم شنوای عمیق استان پس از چهار سال تلاش و برنامه ریزی آماده تحصیل در مدارس عادی شدند.

کریم رهیده روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این دانش آموزان پس از کاشت حلزون و انجام آموزش های توانمندسازی در مرکز خانواده و کودک کم شنوا اکنون بدون لکنت زبان سخن می گویند و هیچ مشکلی برای تحصیل در مدارس عادی ندارند.

وی با اشاره به اینکه تحصیل دانش آموزان در مدارس عادی گام نخست زندگی عادی برای آنان است بیان کرد:تلاش برای توانمندسازی و به حداقل رساندن مشکلات جسمی معلولان از برنامه های دولت سیزدهم در کهگیلویه و بویراحمد است.

معاون توانبخشی بهزیستی کهگیلویه و بویراحمد با یادآوری اینکه بهترین سن آموزش و توانمندسازی کودکان ناشنوا و کم شنوا زیر سه سال است از خانواده های دارای کودکان کم شنوا و ناشنوا خواست تا زمان طلایی توانمندسازی فرزندان خود را از دست ندهند.

رهیده تاکید کرد: کودکانی که از مراکز خانواده و کودکان کم شنوا و ناشنوا آنچنان توانمند می شوند که شناسایی آن از فرد عادی سخت است.

وی تصریح کرد: اکنون ۲ مرکز خانواده و کودک کم شنوا و ناشنوا در شهرستان های گچساران و بویراحمد فعالیت می کنند و راه اندازی و یک مرکز دیگر استان در دست پیگیری است.

رهیده افزود:کاشت حلزون شنوایی برای کمک به زندگی نرمال و رفاه حال این قشر آسیب پذیر به صورت رایگان انجام و مراقبت های پس از کاشت ادامه می یابد.

وی با اشاره به هزینه های بالای قطعات سمعک بیان کرد: امسال سه میلیارد ریال اعتبار برای تعمیر سمعک های ناشنوایان و کم شنوایان استان هزینه شده است.

معاون توانبخشی بهزیستی کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: دولت به منظور تعمیر هر دستگاه سمعک سالیانه براساس قیمت قطعات آن ۸۰ تا ۱۹۰ میلیون ریال کمک هزینه به مددجویان مذکور در استان پرداخت می کند.

رهیده تاکید کرد:۲۷ هزار و ۷۰۰ نفر شهروند دارای معلولیت در استان شناسایی و زیرپوشش خدمات هستند که از این تعداد ۲ هزار و۹۶۹نفر ناشنوا یا کم شنوا هستند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha