۸ مهر ۱۴۰۲، ۱۳:۵۶
کد خبرنگار: 2330
کد خبر: 85243425
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

حمایت آلمان از همکاری اروپا با منطقه آسیای میانه

تهران-ایرنا- تارنمای یورو نیوز نوشت: آلمان و کشورهای آسیای میانه از همکاری نزدیک‌تر بین این منطقه و اروپا از طریق مسیر موسوم به «کریدور میانی» حمایت کردند.

به گزارش روز شنبه ایرنا، یورونیوز افزود: مقاماتی از کشورهای قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان و ازبکستان در اجلاسی که اولاف شولتس صدر اعظم آلمان میزبان آن بود، درباره تقویت همکاری منطقه ای و اقتصادی گفت و گو کردند.

شولتس همزمان با تلاش اعضای اتحادیه اروپا برای ایجاد ائتلافات ژئوپلتیکی در منطقه آسیای میانه، از سران پنج کشور این منطقه در اولین اجلاس خود استقبال کرد.

مقامات این پنج کشور در اجلاس روز جمعه در برلین، علاوه بر تقویت همکاری منطقه ای و اقتصادی درباره توسعه مسیر موسوم به «کریدور میانی» که آسیای میانه را به اروپا وصل می کند، گفت و گو کردند.

در بیانیه مشترک این کشورها آمده است: سران این کشورها بر علاقه خود برای توسعه مسیر کریدور میانی و جذب منابع مالی برای پروژه های زیرساختی تحت عنوان « ابتکار دروازه جهانی» تاکید کردند.

کاترینا کلاس مولهایزر (Claas-Mühlhäuser) رئیس کمیته روابط اقتصادی اروپای شرقی با «تاریخی» خواندن این اجلاس، پنج اولویت آن را همکاری در حوزه های انرژی، مواد خام، کشاورزی، حمل و نقل و آموزش حرفه ای توصیف کرد.

کشورهای شرکت کننده همچنین در بیانیه مشترک خود مدعی شدند که احترام به سازوکار تحریمی روسیه ،حائز اهمیت است.

یورونیوز نوشت: کشورهای آسیای میانه اغلب به دور زدن تحریم های روسیه به دلیل جنگ اوکراین متهم می شوند.

قاسم جومارت توکایف (Kassym-Jomart Tokayev) رئیس جمهور قزاقستان، روز پنجشنبه گفت که کشورش به روسیه برای دور زدن تحریم های غرب کمک نمی کند.

وی با بیان این که طرف آلمانی نباید نگران اقدامات احتمالی با هدف دور زدن سازوکار تحریم ها باشد، وعده داد محموله های نفتی بیشتری را در آینده تحویل آلمان خواهد داد که به دنبال جایگزین برای واردات نفت روسیه است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha