به گزارش گروه علم و آموزش ایرنا از روابط عمومی جهاددانشگاهی، حسن مسلمی نائینی روز شنبه در حاشیه دهمین نمایشگاه بین المللی حمل و نقل ریلی و صنایع وابسته، با بیان اینکه یکی از موضوعات اصلی کشور، حملونقل و بهخصوص حملونقل ریلی است، بیان کرد: با توجه به معضلاتی که در حوزه حملونقل هوایی و جادهای وجود دارد، در تمام دنیا هم روش حملونقل ایمن و ارزان، چه در حوزه برونشهری و چه درونشهری حملونقل ریلی است، از این رو جهاددانشگاهی از سال ۱۳۸۳ در کنار فعالیت در حوزههای نفت و گاز و معدن، به حوزه حملونقل نیز وارد شد.
با وجود دستیابی جهاد دانشگاه به فناوری حوزه ریلی، همچنان وارد کننده هستیم
وی با بیان اینکه حوزه حملونقل ریلی دو بخش درونشهری و برونشهری دارد، تصریح کرد: حملونقل ریلی درون شهری شامل خط و ناوگان و ایستگاه ها میشود که ناوگان مجموعه واگنها و خط موضوع ریل و سیگنالینگ و تجهیزات برقی و پست های RS را در بر میگیرد. در حوزه ناوگان علیرغم اینکه در کشور شرکتهای واگنسازی داریم، اما متأسفانه طراحی و ساخت کامل واگن تاکنون در جمهوری اسلامی ایران انجام نشده است و سیستم رانش که قسمت اصلی واگن و مغز و سیستم اعصاب آن محسوب می شود و تمامی ذی نفعان نیز اطلاع دارند که دانش و فناوری این بخش در اختیار جهادگران جهاددانشگاهی قرار دارد و قسمت اعظم هزینههای ارزی ما آنجا مصرف شده، اما همچنان از خارج وارد میشود.
رییس جهاد دانشگاهی ادامه داد: بازار کشور در اختیار شرکتهای اروپایی مانند زیمنس آلمان واگن و بعد از تحریمها علیه جمهوری اسلامی ایران شرکت های چینی است و حتی شریک واگن سازی تهران هم یک شرکت از این کشور است. واگن سازیهای دیگر مانند واگن سازی پارس، پلور سبز و ایریکو هم هستند که جهاددانشگاهی با همه آنها مذاکره کرده است و نیاز کشور که بالای ۴ هزار واگن است میتواند توسط شرکتهای واگن ساز داخلی و با مشارکت جهاددانشگاهی تأمین شود و متولی آن سازمان حملونقل وزارت کشور است که انتظار می رود در این رابطه همکاری و مساعدت لازم را در این مسیر داشته باشد.
توانایی رقابت در حوزه الکترونیک با شرکت های اروپایی را داریم
مسلمی نائینی با بیان اینکه جهاددانشگاهی در حوزه الکترونیک، قدرت توان رقابت با شرکتهای اروپایی را دارد، تصریح کرد: سیستمهای رانش که سیستم اصلی واگن است و حدود ۳۰ تا ۳۵ درصد قیمت یک واگن را در بر می گیرد و مغز و اعصاب اصلی واگن محسوب میشود و یک کار دانشی است و از خارج وارد میشده که اکنون توسط جهادگران فناور واحد علم و صنعت جهاددانشگاهی در کشور طراحی شده است.
وی افزود: در سال ۱۳۸۳ جهاد دانشگاهی با معاونت علمی ریاست جمهوری تفاهم کرد که آنها منبعی را قرار دهند و این نهاد انقلابی این سیستم را با کمک معاونت علمی بومی کرد و جهاد دانشگاهی توانسته ۱۰۰ درصد فناوری سیستم رانش قطار را بومی کند.
مسلمی نائینی با اشاره به قرارداد جهاددانشگاهی برای ساخت سیستم رانش قطار هفت واگنه ملی برای مترو تهران، بیان کرد: با وجود این، در آن زمان وزارت کشور پیگیر بود که از طریق فاینانس چینی، ۲ هزار واگن از این کشور خریداری کند. جهاددانشگاهی معتقد بود این کار ایجاد یک بازار بزرگ برای این کشور است و با خرید ۲ هزار واگن در فاز یک و ۴ هزار واگن در فاز دو، این فرصت از جهادگران متخصص جهاددانشگاهی و کشورمان که پیشرفتهای بسیاری در این حوزه داشتهاند گرفته میشود. با توجه به اینکه در کشور شرکتهای دانش بنیان بسیاری وجود دارد که جوانان پرتوان و مسلح به علم و فناوری روز در آنها فعال هستند و شعار ایجاد اشتغال برای جوانان و رشد تولید و اقتصاد دانش بنیان سرلوحه شعار سال مقام معظم رهبری قرار گرفته است و با استفاده از توانمندی جوانان پرتلاش کشورمان خواهیم توانست از خروج ارز و مهاجرت نخبگان جلوگیری کنیم.
موفقیت متخصصان جهاددانشگاهی در بومی سازی فناوری رانش قطار
سلمی نائینی ادامه داد: با وجود این موفق نشدیم مانع وزارت کشور وقت شویم، چراکه حرف آنها این بود که این وزارتخانه مسئول توسعه تکنولوژی و اشتغال نیست، بلکه مسئول تامین واگن کشور است. در نهایت جهاددانشگاهی با معاونت علمی ریاست جمهوری و شهرداری توافق کرد یک رام قطار هفت واگنه ملی با همکاری واگن سازی تهران ساخته شود.
مسلمی نائینی در ادامه بیان کرد: این کار شروع شد و شرکت مپنا هم بهعنوان واگن ساز بومی ورود کرد، همچنین واگن سازی تهران و جهاد دانشگاهی و چند شرکت دیگر که با جهاددانشگاهی کار کردند وارد این طرح شدند. در یک بازه ۱۸ ماهه باید یک رام قطار ۷ واگنه را تحویل میدادیم و از نظر منابع مالی هم قرار بود ۲ میلیون یورو برای سیستم رانش جهاددانشگاهی بدهند.
وی با بیان اینکه این کار در کمتر از ۱۸ ماه انجام شد، اظهار کرد: قسمت رانش که سختترین بخش در حرکت قطار است توسط جهاددانشگاهی بومی سازی شده و قطار تمام آزمون هایش را به خوبی پس داده و حتی آزمایش سرد و گرم و با مسافر فرضی نیز انجام شد. در حال حاضر هم آماده مسافرگیری اصلی است، اما با توجه به اینکه همه تأییدیههای آن دریافت شده است، هنوز این قطار را به بخش مسافرگیری واقعی وارد نکردند.
قطار ساخته شده توسط متخصصان جهاددانشگاهی همچنان در انتظار تصمیم گیری مسئولان
رییس جهاددانشگاهی گفت: به ما وعده دادند اگر قطارمان تأیید شود، قرارداد ۱۱۳ واگنه با ما میبندند. همچنین از جهاد دانشگاهی پیشنهاد قرارداد ۱۱۳ واگنه شامل ۱۵ رام هفت واگنه و یک رام ۸ واگنه برای خط چهار را گرفتند. در بحث قیمت هم همه چیز را ریالی در نظر گرفتند، در حالی که خیلی از خریدها ارزی است. علیرغم اینکه این قطار را بهعنوان قطار ملی از جهاد دانشگاهی تحویل گرفتند و آزمایش ها را انجام دادند و قطار هم آماده مسافرگیری است و باید به خط برود، اما تاکنون قرارداد منعقد نشده است و حتی اکنون نزدیک به یک میلیون یورو به ما بدهکارند.
مسلمی نائینی با بیان اینکه رهبری شعار امسال را به عنوان «مهار تورم و رشد تولید» نام گذاری کرده اند، تاکید کرد: اکنون خطوط مترو به دلیل نداشتن واگن با ترافیک مسافر مواجه است، با وجود این همچنان دنبال خرید از چین هستند و با اینکه قرارداد ۲ هزار واگنه به جایی نرسید، میخواهند قراردادی برای خرید ۶۳۰ واگن را با این کشور پیش ببرند که البته هنوز هم نهایی نشده است. این شرکت هم یک تفاهمنامه فرستاده اما بهدنبال این است که کار فناورانه را خودش انجام دهد و کار سخت را به جهاد دانشگاهی بسپرد، در حالی که مقام معظم رهبری بر اعتماد به جوانان تأکید دارند و جوانان جهادگر و متکی به دانش روز این نهاد انقلابی، بخش رانش قطار را در کشور بومی سازی کردهاند. دانشی که با تلاش دانش بنیان جوانان ایرانی میتواند برای آنها اشتغال ایجاد کند و دیگر نیازی نباشد تا تجهیزات از خارج از کشور تأمین شود.
وی با بیان اینکه باوجود اینکه توان داخلی برای طراحی و ساخت واگن مترو در قرارداد تعلّل شده است، عنوان کرد: آنها سختترین آزمایش ها حتی حرکت در انحنای ۶۰ درجه به بالا و با سرعتهای بالای ۸۵ کیلومتر را روی قطار ساخته شده توسط کنسرسیوم جهاددانشگاهی و شرکتهای همکار انجام داده اند، در حالی که قطار در آن قوسها باید با سرعت ۴۰ کیلومتر حرکت کند و هر آزمایشی که با شرکت خارجی انجام ندادند با قطار ساخته شده توسط کنسرسیوم جهاددانشگاهی انجام داده اند که تأییدیه آن را دریافت کرده است، اما همچنان با این نهاد قرارداد نبسته اند.
ایجاد انگیزه برای جوانان متخصص و جلوگیری از خروج نخبگان
رییس جهاد دانشگاهی گفت: در این نهاد انقلابی دانشی ایجاد و آن را بومی سازی کردیم و در آن از توانمندی متخصصان جوان ایرانی بهره بردیم، کسانی که شرکتهای خارجی خواهان جذب آنها هستند و با این روند اگر جهاد دانشگاهی نتواند قرارداد ببندد، نخواهد توانست این جوانان متخصص و متعهد را در کشور نگه دارد، چراکه باید شرایط خوب و انگیزه برایشان ایجاد کنیم تا از مهاجرت نخبگان به خارج از کشور جلوگیری کنیم.
وی ادامه داد: با توجه به اینکه در حوزه ناوگان حمل و نقل ریلی به دانش طراحی و ساخت واگن داخلی دست یافته ایم، لذا انتظار داریم وزارت کشور به عنوان متولّی و شهرداری ها به خصوص شهرداری تهران از ما حمایت بیشتری داشته باشند تا کسب و کار راه بیفتد و برای جوانان پرتلاش و متخصص کشور اشتغال ایجاد شود و همچنین واگن ساخت متخصصین ایرانی در خطوط ریلی کشور سیر کند که قطعاً این امر موجب افزایش اقتدار ملی خواهد شد.
مسلمی نائینی با اشاره به حوزه ساخت خط ریلی توسط متخصصین جهاد دانشگاهی نیز بیان کرد: این نهاد در حوزه تامین UPS بهعنوان منابع تغذیه، سیستم برق خطها از سیگنالینگ تا پله برقی و پستهای RS کاملا آمادگی دارد تا متروهای کشور تجهیزات ساخته شده توسط جوانان متخصص و جهادگر جهاددانشگاهی را خریداری و استفاده کنند. در گذشته پستهای RS را از شرکت سشرون خریداری میکردند که پس از تحریمها، متخصصین جهاد دانشگاهی دانش آن را بومی کردند که بهتر است متولیان امر از دستاوردهای دانش بنیان متخصصان جهاد دانشگاهی بهره برداری کنند.
تضمین ساخت کالا با کیفیت بهترین شرکت های خارجی
وی در ادامه تأکید کرد: خواسته ما در جهاد دانشگاهی این است که وزارت کشور که متولّی حملونقل در حوزه درونشهری است به این موضوع ورود کرده و از دانش و کسبوکار ایرانی حمایت کند. در این نهاد انقلابی تضمین میکنیم کالا را با کیفیت بهترین شرکت های سازنده خارجی و قیمت رقابتی در زمان مناسب تحویل دهیم و خدمات پس از فروش نیز ارائه کنیم.
رییس جهاددانشگاهی با بیان اینکه بر اساس فناوری بومی در حوزه ناوگان و خط، بحث قطار پرسرعت بین شهری را نیز مطرح کرده ایم، اظهار داشت: امروز مسیر ۱۴ ساعته تهران- مشهد را در دنیا سه ساعته طی می کنند. جهاد دانشگاهی نیز از سالها قبل به این حوزه ورود کرده و این موضوع را با راهآهن مطرح کرده است. برای اینکه قطار پرسرعت داشته باشیم باید خط و ناوگان برای قطار پرسرعت طراحی و ساخته شود که متأسفانه در این زمینه تعلّل وجود دارد. خطوط ریلی موجود کشور اکنون تا سرعت حدود نزدیک به ۱۸۰ کیلومتر را نیز جواب میدهد، اما قطارهای کشورمان اکنون این مسیر را به صورت ۷۰ کیلومتر طی میکند که در جهاد دانشگاهی با دانش بومی سازی شده توسط متخصصان این نهاد انقلابی میتوانیم کمتر از یک سال قطار پرسرعت را طراحی کنیم و با کمک واگنسازها تحویل دهیم، اما راهآهن با جهاد دانشگاهی خیلی همکاری نمیکند و مذاکره همچنان با خارجیها ادامه دارد.
مسلمی نائینی با بیان اینکه در جهاد دانشگاهی میتوانیم با طراحی و ساخت واگن های پرسرعت سفر مردم را اقتصادی و ایمن کنیم، افزود: سالانه تعداد بسیاری از مردم در سفرهای جادهای جان خود را از دست میدهند و اگر حمایت متولّیان امر را دلشته باشیم، می توانیم سفرها را در کشور به سمت حمل و نقل ریلی پیش ببریم. همچنین در حوزه حمل بار بیشتر از حملونقل ریلی استفاده کنیم که با این روش از حوادث جاده ای کاسته خواهد شد. البته این موضوع به حمایت وزارت راه و شهرسازی و راهآهن نیاز دارد. در این راستا معاونت علمی ریاست جمهوری و جهاد دانشگاهی اعلام آمادگی کرده اند، اما شرکت راهآهن نیز میتواند با این نهاد قراردادی در این رابطه ببندد تا جهاد دانشگاهی یک رام قطار پرسرعت بسازد و در کنار آن برنامهریزی برای ساخت ریل پرسرعت و بعد برقی کردن خطوط را داشته باشیم.
نگاه مسئولان به داخل کشور معطوف شود
وی با بیان اینکه در حوزه حملونقل از دنیا عقب هستیم و حملونقل بین شهری معضل همه ماست و باید بتوانیم سفر را برای مردم راحت کنیم، گفت: متولی صنعت ریلی کشور راهآهن است که انتظار داریم با جهاددانشگاهی بیشتر همکاری کند. ما نیز بهعنوان نهاد جهاددانشگاهی، دانش و فناوری این حوزه را در دست داریم و میتوانیم واگن و قطار تحویل دهیم، اما آنها هم سعی کنند نگاهشان را از خارج به داخل کشور معطوف کنند و از دانش و توانمندی فرزندان متخصص و فناور جمهوری اسلامی ایران استفاد کنند تا از این طریق اشتغال ایجاد شده و از خروج نخبگان کشورمان جلوگیری کنیم، چراکه با شعار نمیتوان جلوی خروج نخبگان را گرفت.
رییس جهاد دانشگاهی با بیان اینکه با وجود دستیابی به فناوری انتظار داریم از شرکتهای داخلی بیشتر حمایت شود، گفت: ما در جهاد دانشگاهی دانش برقی کردن اتوبوس، موتورسیکلت و خودرو، ایستگاههای برقی و حتی سیستم کشتیرانی را هم داریم، زیرا پایه این دانش یکی است و انتظار می رود وزارت راه و شهرسازی بهعنوان متولی حملونقل با ما همکاری کند. همچنین متولّیان امور با تخصیص بودجه مناسب می توانند بیشتر کمک کنند تا از تنگناهای تکنولوژی نترسیم و اشتغال ایجاد کنیم و وابستگی به خارج از کشور را کاهش دهیم.
مسلمی نائینی در پایان با تشکر از دولت انقلابی که از جهاددانشگاهی حمایت میکند خواستار شد تا مأموریت طراحی و ساخت قطار پرسرعت به این نهاد سپرده شود و همچنین طراحی و ساخت ۲ هزار واگن مترو مورد نیاز کشور به کنسرسیوم جهاددانشگاهی و شرکتهای واگن ساز داخلی واگذار شود تا ضمن رفع نیاز کشور و ایجاد اشتغال مناسب، اقتدار ملی نیز تقویت شود.
نظر شما