۹ مهر ۱۴۰۲، ۱۱:۴۳
کد خبرنگار: 1336
کد خبر: 85244129
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پاکستان بیش از یک میلیون مهاجر افغان را باز می گرداند

تهران- ایرنا- پاکستان در یک اقدام سیاسی تصمیم گرفته است که تمامی پناهجویان غیرقانونی افغان را به کشور خود بازگرداند که این مساله زمینه ساز تنش میان دو کشور همسایه شده است.

به گزارش روز یکشنبه ایرنا به نقل از پایگاه خبری اکسپرس تریبیون،  منابع رسمی گفتند که کابینه موقت فدرال پاکستان، تصمیم به بازگرداندن حدود یک میلیون و یکصد هزار نفر از مهاجران غیرقانونی افغان در پاکستان را تصویب کرده است.

این در حالیست که تا کنون هیچ گزارش رسمی از سوی دولت موقت پاکستان تصویب نشده است.

همچنین سرفراز بوگتی، وزیر کشور موقت پاکستان نیز تاکنون در این خصوص واکنشی را نشان نداده است.

 این منابع می گویند که از زمان بازگشت طالبان به افغانستان در ماه اوت سال ۲۰۲۱، حدود ۴۰۰ هزار افغان به طور غیرقانونی وارد پاکستان شده اند. تاکنون  ۷۰۰ هزار افغان دیگر نیز شناسایی شده اند که در حال حاضر به طور غیرقانونی در این کشور زندگی می کنند.

بر اساس این گزارش،  کابینه موقت پاکستان به مقامات این کشور اجازه داده است تا مقدمات اعزام همه این افغان ها را به کشورشان فراهم کنند.

این منابع همچنین می گویند ۱.۱ میلیون پناهجوی افغان نه ویزا دارند و نه مدارک معتبری که به آنها اجازه اقامت در کشور را بدهد.

آنها همچنین ادعا کردند که بیشتر این پناهندگان غیرقانونی در فعالیت های ضد دولتی و جنایتکارانه شرکت داشتند، بنابراین در اولین فرصت به کشور بازگردانده خواهند شد.

 منابع همچنین گفتند که حکومت طالبان افغانستان نیز از تصمیم پاکستان مطلع شده است.

 اسلام آباد ده ها سال میزبان میلیون ها پناهنده بوده است و در مقطعی پنج میلیون مهاجر افغان در پاکستان اقامت داشتند.

برخی تخمین ها حاکی از آن است که هنوز نزدیک به چهار میلیون مهاجر افغان در پاکستان زندگی می کنند.

با این حال، تعداد افرادی که دارای کارت پناهندگی معتبر هستند، طبق سوابق رسمی، بسیار کمتر است.

 سرکوب پناهجویان غیرقانونی افغان در شرایطی صورت گرفت که تنش‌ها بین پاکستان و افغانستان بر سر گروه تحریک طالبان پاکستان

روبه افزایش گذاشته است.

 برخی از ناظران بر این باورند که کمپین تشدید شده پاکستان علیه پناهجویان غیرقانونی افغان ممکن است با بی میلی طالبان افغانستان برای سرکوب تحریک طالبان پاکستان مرتبط باشد.

 پاکستان در حال حاضر به رغم درخواست های مکرر مبنی بر اقدام طالبان افغانستان علیه گروه تحریک طالبان پاکستان، از اقدام مفید از سوی کابل در این خصوص ناامید شده است.

هفته گذشته، یک هیئت پاکستانی به رهبری آصف درانی، سفیر ویژه افغانستان در امور افغانستان، از کابل بازدید کرد تا بر حکومت طالبان فشار بیاورد تا علیه تحریک طالبان پاکستان اقدام کند..

 گفته می شود طالبان افغانستان قول داده اند که برای خنثی کردن تهدید تحریک طالبان پاکستان گام های ملموسی بردارند.

با این حال، مقامات پاکستانی در این خصوص ابراز تردید کرده اند زیرا طالبان افغانستان قبلا نیز تعهدات مشابهی را انجام داده بودند.

 اقدام پاکستان برای اخراج پناهجویان غیرقانونی افغان احتمالاً واکنشی از سوی دولت طالبان افغانستان و مهمتر از همه از سوی کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد مبنی بر مخالفت با سیاست بازگرداندن اجباری پناهجویان را به دنبال خواهد داشت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha