توسعه راه‌های روستایی استان مرکزی وعده‌ای که در دولت سیزدهم محقق شد

اراک - ایرنا - توسعه راه‌های روستایی از جمله عوامل رونق اقتصادی و ایجاد اشتغال در روستاها و مهاجرت معکوس است که در دولت سیزدهم گام‌های بلندی در این بخش در کشور و به خصوص استان مرکزی برداشته شده است.

به گزارش ایرنا، محرومیت زدایی در مناطق محروم روستاها از جمله برنامه‌های دولت سیزدهم بوده و اقدامات بسیاری را در این زمینه انجام داده که یکی از این اقدامات آسفالت، بهسازی و بازسازی راه‌های روستایی بوده‌ است.

دولت سیزدهم از همان ابتدای شروع به کارش با شعار مردم داری و محرومیت زدایی برنامه ها، خط و مشی و سیاست‌های راهبردی خود را در مناطق گوناگون کشور در حوزه های مختلف ترسیم کرد.

دولت مردمی با عملیاتی کردن برنامه‌های محرومیت زدایی خود ریل توسعه را در گردنه های پر پیچ و خم و سخت گذر بیشتر استانها به خصوص سرزمین آفتاب هموار کرد و با وجود اینکه در گذشته مسئولان وعده‌های بسیاری در خصوص ساماندهی راه‌های روستایی داده بودند، اما این مهم در دولت سیزدهم محقق شد.

معرفی روستاهای هدف گردشگری از دیگر برنامه‌های دولت برای پیشرفت و توسعه روستاها بوده که بازسازی و بهسازی راه‌های روستایی تسهیل در حضور گردشگران در این روستاها، رونق اقتصادی و مهاجرت معکوس از شهرها به روستاها را به همراه دارد.

همچنین ایجاد، حفظ و بهره‌برداری مناسب از راه‌های روستایی ضمن اینکه اثرات بسیار مثبت و آشکار بر وضعیت توسعه یافتگی آن مناطق به همراه دارد، فرصت‌های بیشتری را برای مسافرت و رساندن محصولات به بازار در اختیار روستاییان قرار می‌دهد.

ایجاد راه روستایی درآمدزایی و کاهش فقر در روستاها و رفع محرومت زدایی در این مناطق را به همراه دارد.

توسعه راه‌های روستایی استان مرکزی وعده‌ای که در دولت سیزدهم محقق شد

۱۴۰ کیلومتر راه روستایی در دولت سیزدهم در استان مرکزی ایجاد شد

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان مرکزی گفت: در راستای تحقق اهداف دولت سیزدهم در ارائه خدمات حداکثری به مردم به ویژه در مناطق روستایی و کم برخوردار، این اداره کل در چارچوب وظایف سازمانی خود با جدیت تمام نسبت به ساخت و توسعه راه‌های روستایی در استان پرداخته و در مدت ۲ سال گذشته ۱۴۰ کیلومتر راه روستایی در سطح ۱۲ شهرستان استان ساخته شده‌ است.

«مهرداد جهانی» افزود: ساخت راه مناسب برای روستاها و مناطق کم برخوردار از جمله مهم‌ترین و شاخص‌ترین عوامل توسعه پایدار در زمینه زیرساخت‌های عمرانی بوده و نتایج مطلوبی از جمله محرومیت زدایی از مناطق کم برخوردار، مهاجرت معکوس از شهر به روستا، رونق اقتصادی منطقه و توسعه زیرساخت‌های گردشگری را به همراه دارد.

وی ادامه داد: توجه ویژه‌ای در دولت سیزدهم به ساخت، توسعه و ارتقاء کیفیت راه‌ها شده که بر این اساس اعتبارات مناسبی برای تحقق این مهم به استان مرکزی و اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان ابلاغ و تخصیص یافته‌ است.

جهانی گفت: تخصیص این اعتبارات تکمیل ۶ طرح بزرگ مقیاس نیمه‌تمام و بالغ بر ۱۰ طرح نیمه‌تمام دیگر در حوزه راه‌های استان مرکزی را به همراه داشته‌ است.

توسعه راه‌های روستایی استان مرکزی وعده‌ای که در دولت سیزدهم محقق شد

۳۵ روستای استان مرکزی از نعمت راه آسفالته برخوردار شدند

معاون فنی و راه روستایی اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان مرکزی در این خصوص افزود: ۱۴۰ کیلومتر از جاده‌های روستایی استان در مدت ۲ سال فعالیت دولت سیزدهم آسفالت شد که ۲۴ کیلومتر این جاده‌ها در مدت ۶ ماه نخست امسال انجام شده‌ است.

«محمد محسنی» افزود: زیرسازی و آسفالت جاده ۳۵ روستای استان مرکزی در مدت ۲ سال گذشته انجام شده و بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده آسفالت جاده روستاهای ۲۰ خانوار استان در دستور کار اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای این استان قرار دارد.

وی ادامه داد: با آسفالت این جاده‌ها اکنون تمامی راه‌های روستایی شهرستان‌های اراک، خمین، شازند و محلات از جاده آسفالته برخوردار شدند و راه روستایی بدون آسفالت در این شهرها وجود ندارد.

معاون فنی و راه روستایی اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان مرکزی خاطرنشان کرد: ۴۵ روستای فاقد راه آسفالته در شهرستان‌های تفرش، ساوه و زرندیه وجود دارد که با آسفالت ۱۳۰ کیلومتر باقی مانده از جاده‌های روستایی این شهرها تمامی روستاهای دارای ۲۰ خانوار استان از نعمت راه آسفالته بهره‌مند می‌شوند.

محسنی گفت: پیش‌بینی می‌شود با تخصیص اعتبار، راه‌های روستایی فاقد آسفالت در مدت سه تا چهار سال آینده از نعمت جاده آسفالته برخوردار شوند.

وی هزینه آسفالت هر کیلومتر از راه‌های روستایی استان مرکزی را بین ۵۰ تا ۶۰ میلیارد ریال عنوان کرد و ادامه داد: ۹۰۰ میلیارد ریال منابع مالی امسال برای آسفالت راه‌های روستایی استان مرکزی ابلاغ شده که با تخصیص این اعتبارات قرارداد اجرای آسفالت راه‌های روستایی در این شهرستان‌ها با پیمانکاران منعقد می‌شود.

توسعه راه‌های روستایی استان مرکزی وعده‌ای که در دولت سیزدهم محقق شد

راه آسفالته تسهیل حضور گردشگران در روستاهای هدف گردشگری را به همراه دارد

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان مرکزی نیز در این خصوص گفت: ۲۵ روستای هدف گردشگری در این استان مصوب شده که با افزوده شدن روستای اناج به این روستاها، تعداد روستاهای هدف گردشگری استان به ۲۶ روستا رسیده‌ است.

«سیدحسن حسینی» افزود: جاذبه‌های تاریخی، فضاهای گردشگری همانند سراب، سدها و کوه‌ها، وجود بناهای تاریخی، حمام، شبستان و مساجد قدیمی، آب انبارهای، قنوات و حفظ بافت تاریخی روستاهای از جمله شاخصه‌ها برای معرفی روستاهای هدف گردشگری در استان مرکزی‌ است.

وی ادامه داد: انجام راه آسفالته در روستاها برای تسهیل در حضور گردشگران در روستاهای هدف گردشگری، سنتی بودن کوچه باغ‌های قدیمی از دیگر شاخصه‌های روستاهای هدف گردشگری‌ است.

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان مرکزی خاطرنشان کرد: دارابودن یک رویداد و جشنواره مختص روستاها همانند جشنواره انگور هزاوه و شلیل و آلبالوی روستای اناج از دیگر شاخصه‌های روستاهای هدف گردشگری است.

توسعه راه‌های روستایی استان مرکزی وعده‌ای که در دولت سیزدهم محقق شد

آسفالت راه‌های روستایی کاهش هدر رفت محصولات کشاورزی را به همراه دارد

رئیس شورای اسلامی روستای سقرجوق شهرستان فراهان در این خصوص گفت: آسفالت راه‌ روستایی سقرجوق موجب شده تا رانندگان وسایل نقلیه با رغبت بیشتری برای حمل بار و محصولات کشاورزی به روستاییان به روستاها سفر کنند.

«عباس فراهانی» افزود: رانندگان وسایل نقلیه برای حضور در روستاهایی فاقد راه آسفالته کرایه بیشتری را از کشاورزان طلب می کنند و آسفالت راه‌های روستایی موجب می شود تا کشاورزان کرایه کمتری را برای حمل بار خود پرداخت کنند.

وی بیشتر محصولات تولیدی در روستاهای شهرستان فراهان را گندم و جو عنوان کرد و ادامه داد: آسفالت راه‌های روستایی موجب کاهش هدر رفت محصولات کشاورزی و افزایش درآمد روستاییان را به همراه دارد.

این فعال بخش کشاورزی روستای سقرجوق فراهان گفت: همچنین آسفالت راه‌های روستایی علاوه بر تسریع در حمل محصولات کشاورزی به بازارهای استان، موجب کاهش استهلاک وسایل نقلیه روستاییان نیز می‌شود.

۶ هزار و ۴۰۰ کیلومتر انواع آزاد راه، راه اصلی و راه روستایی در استان مرکزی وجود دارد که چهار هزار کیلومتر آن را راه های روستایی تشکیل داده است.

استان مرکزی حدود یک‌هزار و ۳۰۰ روستا دارد که از این تعداد بیش از ۹۰۰ روستا از خدمات دهیاری بهره‌مند هستند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha