برداشت«به» از باغ‌های استان اردبیل آغاز شد

اردبیل-ایرنا- سرپرست سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل از آغاز برداشت میوه «به» در باغات این استان خبر داد و گفت: پیش بینی می‌شود امسال در مجموع پنج هزار و ۵۰۰ تن به از باغ‌های استان اردبیل برداشت شود.

نوبخت اژدری روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: سطح باغات محصول به استان، ۵۵۰ هکتار بارور و حدود ۲۷۰ هکتار نهال غیر بارور است و از هر هکتار باغات استان ۱۲ تن محصول برداشت می‌شود.

وی با بیان اینکه برداشت محصول «به» از اوایل مهر آغاز شده و تا پایان آبان ماه ادامه خواهد داشت، گفت: به طور عمده ارقام حاجی آقا کیشی، اصفهانی و بومی در باغات استان کشت شده است اما طی سال‌های اخیر با ورود رقم جدید به، که متحمل به آتشک است شاهد افزایش روزافزون کمیت و کیفیت این محصول هستیم.

برداشت«به» از باغ‌های استان اردبیل آغاز شد

سرپرست سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل خاطرنشان کرد: عمده محصول "به" در شهرهای گرمی، کوثر، خلخال مشگین شهر تولید و برداشت می‌شود که در این بین شهرستان کوثر در جنوب استان اردبیل به دلیل شرایط جوی و اقلیمی، تغذیه مناسب و عملیات به باغی و مدیریت اصولی باغات به قطب تولید محصول میوه «به» تبدیل شده است به طوری که تولیدات این شهرستان با کیفیت‌ترین و مرغوب‌ترین به تولیدی در استان بوده که علاوه بر مصرف اهالی به شهرهای همجوار و مرکز استان و دیگر استان‌ها هم ارسال می‌شود.

اژدری گفت: درخت «به» محصولی نسبتاً مقاوم در برابر آفات و کم آب بر است و میوه آن علاوه بر خوش‌طعمی سوددهی مناسبی نیز برای کشاورزان دارد.

به گفته سرپرست سازمان جهاد کشاورزی اردبیل، میوه به، میوه‌ای خوش طعم و معطر است و اگر چه به صورت خام خوردنی است، ولی اغلب پخته آن را به صورت مربا یا در غذاهای مختلف مصرف می‌کنند.

وی یادآورشد: محصول به در درمان بسیاری از بیماری‌های عفونی موثر است و در مصارف داخلی به صورت مربا و محصولات فرآوری شده آن به شکل خشکبار و محصول (به دانه) به صورت گیاهان دارویی استفاده می‌شود.

برداشت«به» از باغ‌های استان اردبیل آغاز شد

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha