مرکزی برای تحقیقات پیشرفته غشایی بدون حمایت دولت تاسیس کردیم/ آیات قرآن الهام‌بخش من بود

اصفهان- ایرنا- پروفسور «احمد فوزی اسماعیل» برگزیده پنجمین دوره جایزه مصطفی(ص) گفت: مرکز تحقیقات پیشرفته فناوری غشایی را بدون حمایت دولتی و با قرارداد با صنایع و جذب منابع خارجی در مالزی تاسیس کردیم.

به گزارش خبرنگار اعزامی گروه علم و آموزش ایرنا به اصفهان، احمد فوزی اسماعیل امروز (یکشنبه) در نشست نهمین دوره از نشست تبادل تجربیات علم و فناوری (استپ)، تجربیات بیش از ۲۵ ساله خود را به عنوان محققی در زمینه فناوری غشایی و نانوساختارها با دانشجویان حاضر در این نشست در محل دانشکده فنی و مهندسی دانشگاه اصفهان در میان گذاشت.

وی اظهار داشت: بعد از پایان تحصیلات به عنوان یک دستیار پژوهشی و مربی جوان، کار خود را آغاز کردم و می توانم بگویم از پایین ترین سطح وارد روند تحقیقات شدم.

برگزیده پنجمین دوره جایزه مصطفی(ص) در ادامه به دانشجویان توصیه کرد: اصولی را برای تحقیقات در نظر بگیرند، باید با افراد مرتبط و مسوول در حوزه خود ارتباط بگیرید و از هر فرصتی برای برقراری این ارتباط استفاده کنید.

رییس دانشگاه فناوری مالزی افزود: برای ارتباط گرفتن با دانشمندان خجالت نکشید، همیشه در دسترس و محقق و استاد خوبی باشید به همه افراد کمک کنید.
احمد فوزی اسماعیل گفت: دانشجویان و معاون من هر زمان بخواهند می توانند بدون قرار قبلی با من ملاقات کنند.

فوزی اسماعیل در ادامه سخنانش به حوزه تحقیقاتی خود اشاره کرد و یادآور شد: من در حوزه تحقیقاتی فناوری غشایی و جداسازی و مواد نانوساختار کار می کنم.

وی یادآور شد: چند آیه قرآن الهام بخش من برای توسعه فناوری غشایی بود. یکی آیه ۵۳ سوره فرقان و ایات ۱۹ و ۲۰ سوره الرحمن. خداوند در آیه ۵۳ سوره فرقان می فرماید: 《دو دریا را به هم درآمیخت که این آب گوارا و شیرین و آن دیگر شور و تلخ است، و بین این دو آب (در عین به هم آمیختن) واسطه و حایلی قرار داد》.

وی تاکید کرد: بنابراین آیات قرآن مجید الهام‌بخش من برای توسعه فناوری غشایی بود و وقتی این آیات را می‌خواندم متوجه شدم منظور جداسازی فیزیکی نیست و جداسازی ناشی از دما، غلظت و شوری منظور است.

تاسیس مرکز تحقیقات پیشرفته فناوری غشایی بدون حمایت دولت

برگزیده جایزه مصطفی (ص) در ادامه به نتیجه تحقیقات خود از سال ۱۹۹۹ تا ۲۰۲۱ پرداخت و گفت: یک مرکز تحقیقاتی به نام مرکز تحقیقات پیشرفته غشایی را در مالزی تاسیس کردیم که طی ۱۰ سال از زمان تاسیس این مرکز حتی ۱ دلار از سوی دانشگاه برای مدیریت این مرکز به ما داده نشده است. در این مرکز ۱۰۰ دانشجوی دکتری داریم، بیش از ۱۰۰ مقاله هر سال چاپ می کنیم و بودجه مرکز را از طریق صنایع و منابع مالی خارح از کشور به دست می آوریم. همچنین در این مرکز ۲۰ محصول تولید کرده ایم که برخی تاکنون تجاری سازی شده است و برخی آماده تجاری سازی است.

فوزی اسماعیل ادامه داد: باید شبکه های ملی و بین المللی را تشکیل دهیم و شبکه سازی را باید با کمتری تعداد انجام دهیم. از فرصت دیدار های مقامات سیاسی در نشست های مختلف یا دیدارها استفاده کنیم که شبکه سازی آینده ما را می سازد.

وی خطاب به دانشجویان تاکید کرد: انجام تحقیقات فقط برای دنبال اهداف بزرگ نباشد، بلکه هدف تحقیقات باید برای جامعه و رفاه مردم چیست.

به گزارش ایرنا، پنجمین آیین اعطای جایزه مصطفی از روز جمعه هفتم مهرماه در اصفهان در حال برگزاری است. این نخستین بار است که جایزه مصطفی (ص) خارج از تهران برگزار می شود. همزمان با این آیین، مراسم و نشست‌های علمی مختلفی از ششم تا دوازدهم مهر برگزار می شود که به طور کلی هفته جایزه مصطفی (ص) را تشکیل می‌دهد.

جایزه مصطفی (ص) به عنوان یک جایزه دوسالانه برای تقدیر از دانشمندان مسلمان پیش از این در سال‌های ۱۳۹۴، ۱۳۹۶، ۱۳۹۸ و ۱۴۰۰ در تهران برگزار شده است.

نهمین دوره از نشست تبادل تجربیات علم و فناوری (استپ/ STEP) (science and technology exchange program) همزمان با آیین اعطای جایزه مصطفی (ص) برگزار می شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha