هنرمند نقال برگزیده: هنرهای اصیل ایرانی نیازمند حمایت بیشتری است

شهرکرد- ایرنا- تنها هنرمند برگزیده بیست و یکمین جشنواره بین‌المللی نمایش‌های آیینی و سنتی در بخش "نمایش‌های فردی، نقالی، روایت‌های ملی و کارآواها" با تاکید بر ترویج بیش از پیش هنرهای اصیل ایرانی، گفت: برگزاری جشنواره‌ها گام مثبتی در جهت تحقق این هدف است.

سید مهرداد کاووسی روز یکشنبه در حاشیه اختتامیه بیست و یکمین جشنواره بین‌المللی نمایش‌های آیینی و سنتی که به مدت سه روز به میزبانی استان چهارمحال و بختیاری برگزار شد، در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا افزود: مردم به هنرهای اصیل ایرانی علاقه بسیاری دارند اما بسیاری از این هنرها و آیین‌ها در گذر زمان کمرنگ و یا به دست فراموشی سپرده شده است که می‌طلبد در احیای این آیین‌ها اقدامات بیشتری انجام داد.

وی به یکی از دادستان‌های کتاب شاهنامه حکیم فردوسی در این جشنواره برگزیده اعلام شد اشاره کرد و پیشنهاد داد؛ تا در برگزاری جشنواره‌های هنری اختیارات بیشتری به هنرمندان داده شود و از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های هنرمندان در غنای بیش از پیش جشنواره‌ها بهره‌گیری شود.

کاووسی که سابقه فعالیت وی در هنر نقالی عمری ۲۰ ساله دارد، تصریح کرد: هشت سال است که این هنر را به صورت تخصصی پیگیری می‌کنم و در سال ۹۸ که سفیر فرهنگی ایران در کشور روسیه بودم در ترویج این هنر اصیل ایرانی تلاش بسیاری به کار گرفتم.

این هنرمند نقال به هنرجویان جوان و نوجوانی که علاقه به هنرهای اصیل ایرانی به ویژه نقالی دارند توصیه کرد، تا در ابتدا آداب ادب، احترام و افتادگی را فراگیرند و چنانچه در این حوزه موفق باشند بی‌شک هنرمندان خوبی در آینده خواهند شد.

وی با قدردانی از دبیرخانه جشنواره بین‌المللی نمایش‌های آیینی و سنتی برای تمرکززدایی این جشنواره از پایتخت، یادآور شد: انتظار می‌رود در سال‌های بعد این جشنواره در استان‌ها با برنامه‌ریزی بهتری اجرا شود.

به گزارش ایرنا، بیست و یکمین جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی در بخش "نمایش‌های فردی، نقالی، روایت‌های ملی و کارآواها" روز یکشنبه ۹ مهر به میزبانی چهارمحال و بختیاری با معرفی تنها یک هنرمند برگزیده در بخش نقالی به کار خود پایان داد.

هیات داوران متشکل از هوشنگ جاوید، محمد نجاری و مرشد محمدرضا معجونی در بخش رقابتی این جشنواره "سید مهرداد کاووسی" را با نقالی داستان بیژن و منیژه از استان تهران هنرمند برگزیده اعلام کرد.

هیات داوران در این بخش هیچ اثری را برای رتبه‌های دوم و سوم این جشنواره حائز شرایط اعلام نکردند.

همچنین در این بخش پویا بازرگان از استان کرمانشاه و کیمیا یعقوبی گودرزی از استان تهران شایسته تقدیر معرفی شدند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha