نقشه مهندسی فرهنگی یزد متناسب با اولویت‌های استان‌ در دست تدوین است+فیلم

یزد- ایرنا - مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد گفت: نقشه مهندسی فرهنگی استان با توجه به اولویت‌ و مسائل مختلف استان در حوره فرهنگی و اجتماعی در دست تدوین است.

"احسان عابدی" روز یکشنبه در گفت و گوی احتصاصی با خبرنگار ایرنا افزود: نقشه مهندسی فرهنگی کشور در سال ۹۷ بعد از تایید مقام معظم رهبری به تصویب رسید و به دستگاههای متولی ابلاغ شد.

وی اظهار کرد: یکی از بندها نقشه مهندسی فرهنگی کشور که به همه استانداران استانهای کشور ابلاغ شد تهیه برش استانی نقشه مهندسی فرهنگی بود که برخی از استانها در این زمینه ورود کردند و در برخی استانها از جمله یزد هیچ اقدامی صورت نگرفت.

عابدی تصریح کرد: نقشه مهندسی فرهنگی کشور توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی تهیه و تدوین شده ، البته این موضوعی نیست که با تغییر دولتها دچار تغییر و تحول شود، در واقع سندی است که تا پنج سال زمانت اجرایی دارد و محل رجوع همه نهادها و دستگاههای فرهنگی است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد در ادامه با اشاره به اقدامات صورت گرفته در زمینه نقشه مهندسی فرهنگی استان افزود: در سال ۱۴۰۱ ، با توجه به دغدغه ای که در این زمینه وجود داشت با طرح موضوع آن به مدیران ارشد استان، تدوین سند استان کلید خورد.

تدوین سند نقشه مهندسی فرهنگی کشور در قالب طرح پژوهشی

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد ادامه داد: نخستین اقدامی که در این زمینه صورت گرفت اینکه تدوین سند نقشه مهندسی فرهنگی استان در قالب طرح پژوهشی انجام شود و صرفا اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان به تنهایی اقدام به تهیه سند نکند، بلکه از طیف های مختلف در تهیه آن استفاده شود که این اقدام استان مورد تقدیر شورای عالی انقلاب فرهنگی کشور قرار گرفت.

عابدی اضافه کرد: بدین ترتیب این اقدام در آبانماه ۱۴۰۱ توسط سازمان مدیریت و برنامه ریزی مورد تایید قرار گرفت و به یکی از شرکت های پژوهشی استان واگذار شد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد تصریح کرد: در تدوین این سند در استان چند اتفاق رخ داد نخست اینکه رجوع به اسناد بالا دستی از جمله نقشه مهندسی کشور ، بیانیه گام دوم انقلاب و سایر اسنادی که در استان و هم در سطح کشور به عنوان اسناد بالادستی حوزه فرهنگی و اجتماعی مطرح بود مورد بررسی و مطالعه قرار گرفت که در این زمینه ۱۷ پژوهش مرتبط با این موضوع در استان شناسایی شد.

نظرخواهی از دستگاه های فرهنگی و اجتماعی برای تدوین سند

وی خاطرنشان کرد: اقدام دوم اینکه از ۲۰ دستگاه فرهنگی و اجتماعی استان در زمینه تهیه سند نظرخواهی شد و برای اینکه ،یک خرد جمعی پشتوانه تدوین سند یاد شده باشد، نشست های نخبگانی با مشارکت سازمان مدیریت و برنامه ریزی تشکیل و متناسب با هر موضوع فعالان آن حوزه دعوت و از نظرات آنها استفاده شد.

عابدی اظهار کرد: در این زمینه ۲۴ جلسه با نخبگان و قشرهای محتلف از جمله نشست بامدیران دستگاههای فرهنگی ، فرمانداران شهرستانهای استان ، نخبگان حوزه تعلیم و تربیت ، فعالان حوزه جوانان و نوجوانان ، هنرمندان ، زنان و خانواده ، روحانیون و طلاب و ائمه جماعات برگزار شد.

از ۲۰ دستگاه فرهنگی و اجتماعی استان در زمینه تهیه سند نقشه مهندسی فرهنگی استان نظرخواهی شد و برای اینکه یک خرد جمعی پشتوانه تدوین سند یاد شده باشد، نشست های نخبگانی با مشارکت سازمان مدیریت و برنامه ریزی تشکیل شد مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد با بیان اینکه همچنین در نشست ضیافت افطاری استاندار با هنرمندان پرسشنامه ای در این زمینه توضیح و از نظرات آنها بهره گرفته شد گفت: در این نشست ها تدوین نقشه مهندسی فرهنگی استان طرح موضوع و نظرخواهی و سپس جمع بندی شد و در مورد پنج حوزه ای که نقشه مهندسی فرهنگی کشور تعیین کرده بود، بحث و تبادل نظر صورت گرفت.

وی با بیان اینکه از هر حوزه یک مسئله اولویت دار باید انتخاب می شد افزود: در نشست‌های که با فعالان خوزه های مختلف برگزار شد تعداد قابل توجهی از مسائل در حوزه مختلف فرهنگی و اجتماعی مطرح شد که شرکت پژوهشی با نشست های که با حضور اعضای شرکت برگزار کردند، نظرات را بررسی و مسائل اصلی استان را استخراج نمودند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد اضافه کرد: مسائل استخراج شده به نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه بزد و استاندار که هیات رییسه شورای فرهنگی عمومی استان هستند ارسال و نظرات آنها در این زمینه اخذ شد و سپس در شورای فرهنگی عمومی استان هم طرح موضوع و نظرات اعضا گرفته شد و در نهایت جمع بندی پنج مسئله اصلی حوزه فرهنگی و اجتماعی تعیین شد.

وی با بیان اینکه بعد از گذر این مراحل ، پنج مسئله اولویت دار استان مورد تایید شورای فرهنگی استان هم قرار گرفت افزود: در حوزه فرهنگ ، هنر و رسانه "پشتیبانی نامناسب نظام مدیریت توسعه از فرهنگ و نابسامانی فرهنگی ناشی از اختلاط فرهنگی و تغییر ارزش ها پشتیبانی نامناسب نظام مدیریت توسعه از فرهنگ و نابسامانی فرهنگی ناشی از اختلاط فرهنگی و تغییر ارزش ها " و حوزه دینی " ضعف در نظام ترویج مبانی دینی و سبک زندگی ایرانی و اسلامی متناسب با مقتضیات زمان" مشخص شده است.

وی اضافه کرد: در حوزه تعلیم و تربیت " توجه ناکافی به بعد پرورش،تربیت دینی و پایین بودن کیفیت آموزش، حوزه اجتماعی ، زنان و خانواده ، "کم رنگ شدن هویت و اعتقادات یزدی وکاهش اعتماد سلامت اجتماعی و خانوادگی" و حوزه اقتصاد فرهنگ "ضعف نظام سیاست‌گذاری و تنظیم گری و ناشناخته بودن کارکردهای اقتصاد فرهنگ از دیگر مسائل اولویت دار در حوزه فرهنگی و اجتماعی تعیین شده است.

عابدی گفت: بعد از تعیین مسائل، طبق دستورالعمل و چارچوبی که شورای عالی انقلاب فرهنگی مشخص کرده بود باید راهبردهای کلان ، اقدامات و طرح های حل این مسائل در نظر گرفته شود و سپس دسته بندی و به شورالی عالی انقلاب فرهنگی کشور اعلام شود.

تعریف طرح ها و اولویت بندی آنها

وی اضافه کرد: اکنون در مرحله تعریف طرح ها و اویت بندی آنها هستیم و جلسات تخصصی برای تعیین راهبردها، اقدامات و طرح های متناطر با مسائل در حال برگزاری است هر کدام از این پنج حوزه یاد شده دارای یک کمیته و یک دبیر است ، پنج نفر از مدیران اجرایی استان دبیر این کمیته ها هستند .

عابدی تصریح کرد: پس از اینکه طرح ها مورد تایید شورای فرهنگی عمومی استان یزد قرار گرفت، نقشه مهندسی فرهنگی استان آماده می شود.

جلسات تخصصی برای تعیین راهبردها، اقدامات و طرح های متناطر با مسائل در حال برگزاری است هر کدام از این پنج حوزه یاد شده دارای یک کمیته و یک دبیر استوی گفت: بودجه ای در شورای عالی فرهنگی انقلاب فرهنگی کشور برای این منظور در نظر گرفته شده است که بعد از تصویب در اختیار استان قرار می گیرد تا طرح های تعریف شده ذیل مسائل ظرف مدت یکسال در استان اجرا شد البته بازده زمانی یا سند پنج ساله است.

نقشه مهندسی فرهنگی، سندی ملی برای حوزه های فرهنگی کشور با رویکردی اسلامی و ایرانی است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha