نشست کی‌یف؛ تقلای غرب برای جلوگیری از فروپاشی ائتلاف حامی اوکراین

لندن– ایرنا– نشست ویژه شورای وزیران امور خارجه اتحادیه اروپا که با تبلیغات گسترده برای اعلام همبستگی با اوکراین در کی‌یف تشکیل شد، در سایه دیپلمات‌های غایب اروپایی و تصمیم اخیر کنگره آمریکا برای حذف بسته جدید کمک‌های مالی ایالات متحده به اوکراین، گمانه‌زنی‌ها درباره شکاف میان ائتلاف غربی حامی جبهه کی‌یف را افزایش داده است.

به گزارش ایرنا، در اجلاس امروز (دوشنبه) از ۲۷ کشور عضو اتحادیه، ۲۳ وزیر امور خارجه حاضر شده و چهار کشور لتونی، سوئد، لهستان و مجارستان به اعزام نماینده تشریفاتی دولت اکتفا کردند.

جوسپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا پیشتر گفته بود که وزرای امور خارجه تمام ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا در کی‌یف حضور دارند.

وی با انتشار پیامی در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: ما در حال برگزاری نشست تاریخی وزرای خارجه اتحادیه اروپا در اوکراین، کشور نامزد و عضو آینده اتحادیه اروپا هستیم. ما اینجا هستیم تا همبستگی و حمایت خود را از مردم اوکراین ابراز کنیم.

بورل همچنین در نشست خبری مشترک با وزیر امور خارجه اوکراین، ضمن تکرار مواضع بروکسل ادعا کرد که جنگ اوکراین، موجودیت اتحادیه اروپا را تهدید می‌کند.

وی افزود: این جنگ پیامدهای بزرگی برای جهان دارد اما برای ما اروپایی‌ها، تهدیدی علیه موجودیت‌مان بشمار می‌رود. شاید برای همه این‌طور نباشد اما برای ما اروپایی‌ها – اجازه دهید دوباره تکرار کنم – تهدیدی علیه موجودیت ما است. به همین خاطر است که ما به همراه آمریکا و سایر دوستان اروپایی‌مان به حمایت از اوکراین ادامه می‌دهیم.

وزیر امور خارجه اوکراین نیز طی سخنانی عنوان کرد: این جلسه یک رویداد تاریخی است چون برای نخستین بار شورای وزیران امور خارجه اتحادیه اروپا در خارج از مرزهای فعلی خود تشکیل جلسه داده است.

دیمیتری کولبا نشست امروز را حامل پیام اتحادیه در حمایت از اوکراین تعبیر و از ابتکار بورل برای برگزاری این نشست در کی‌یف قدردانی کرد.

در همین حال، رئیس کمیسیون اروپا در حمایت از نشست امروز با انتشار پیامی در شبکه ایکس نوشت: من به کسانی که سرسختانه برای آینده اوکراین می جنگند - و آن‌هایی که فداکاری می‌کنند - احترام می‌گذارم.

اورسولا فون درلاین با بیان اینکه «اوکراین پیروز خواهد شد» افزود که اتحادیه اروپا «از تلاش برای آزادی اوکراین دست بر نمی‌دارد.»

همچنین دیپلمات‌های شرکت کننده در گفت‌وگوها با خبرنگاران مستقر در کی‌یف، ضمن اعلام همبستگی از جبهه اوکراین، عنوان کردند که به حمایت از این کشور در برابر آنچه تهاجم غیرقانونی روسیه خواندند، ادامه می‌دهند.

اما یکی از محورهای مهمی که در نشست امروز مورد توجه قرار گرفت موضوع حذف بسته جدید کمک‌های مالی آمریکا به اوکراین بود. کنگره آمریکا اواخر روز شنبه هفته جاری برای جلوگیری از تعطیلی دولت، با تصویب یک بسته بودجه کوتاه‌مدت موافقت کرد، اما این بودجه مبلغ کمک به اوکراین را کاهش داده است.

وزیر امور خارجه اوکراین طی سخنانی اعلام کرد که دولت کی‌یف سرگرم رایزنی با نمایندگان هر دو حزب جمهوری‌خواه و دمکرات است تا «این اتفاق تحت هیچ شرایطی تکرار نشود».

وی با بیان اینکه «آمریکا در جریان خطرات ناشی از جنگ اوکراین است» ادعا کرد: موضوع فراتر از جنگ در اوکراین است و بحث بر سر ثبات جامعه جهانی است. امیدوارم بتوانیم راه‌حل‌های لازم را پیدا کنیم.

جوسپ بورل هم ابراز امیدواری کرد که کنگره آمریکا تجدید نظر کند و اتحادیه اروپا و ایالات متحده بتوانند به طور مشترک از اوکراین حمایت کند.

بر اساس گزارش‌ها کنگره آمریکا از آغاز جنگ اوکراین، حدود ۱۱۳ میلیارد دلار تسلیحات، تجهیزات، کمک‌های بشردوستانه و اقتصادی به اوکراین را تصویب و تاکنون حدود ۷۷ میلیارد دلار روانه کی‌یف کرده است.

برخی نمایندگان حزب جمهوری‌خواه می‌گویند منابع مالی که برای اوکراین تخصیص داده می‌شود می‌تواند صرف امنیت در مرزهای کشور شود. آن‌ها همچنین نسبت به سرعت ضدحملات اوکراین و هدر رفتن این منابع مالی در سیستم فسادآمیز اوکراین اظهار نگرانی می‌کنند.

به گزارش ایرنا، جنگ اوکراین در پی بی‌توجهی غرب نسبت به نگرانی‌های امنیتی مسکو و گسترش نیروهای سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) تا نزدیکی مرزهای روسیه کلید خورد. رئیس جمهور روسیه روز ۲۱ فوریه سال گذشته میلادی (دوم اسفندماه ۱۴۰۰) استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوهانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت و سه روز بعد، عملیاتی نظامی که آن را «عملیات ویژه» خواند، علیه اوکراین آغاز کرد. به این ترتیب روابط پرتنش مسکو - کی‌یف به رویارویی نظامی تغییر وضعیت داد.

طی این مدت کشورهای عضو ناتو از جمله آمریکا با کنار گذاشتن گزینه دیپلماتیک برای برقراری صلح، با حمایت‌های هنگفت نظامی از کی‌یف راه را بر ادامه این جنگ افروزی باز کردند و اکنون با تجهیز اوکراین به سلاح‌های پیشرفته و سنگین تر نظامی، آشکارا سیاست تحریک کرملین را دنبال می‌کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha