اولین برف پاییزی در راه استان سمنان است

سمنان - ایرنا - اداره کل هواشناسی استان سمنان با صدور هشدار نارنجی، از کاهش محسوس دما و احتمال بارش برف و کولاک پاییزی در نواحی شمالی شهرستان‌های مرکزی و شرقی در پایان هفته جاری خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، مدیرکل هواشناسی استان سمنان روز چهارشنبه به رسانه ها ابراز کرد: طی هشدار هواشناسی سطح نارنجی شماره ۱۴ استان، سامانه تقویت فعالیت سامانه بارشی- افزایش گرادیان فشار و وزش بادهای شدید و بسیار شدید و گرد و خاک با نفوذ توده هوای سرد و کاهش دمای هوا در راه است.

ایرج مصطفوی زمان آغاز هشدار نارنجی را فردا پنجشنبه عنوان و اضافه کرد: نوع مخاطره در این هشدار نیز رگبار و رعد و برق و احتمال تگرگ در برخی نقاط و با شدت بیشتر در ارتفاعات و نواحی شمالی استان به ویژه ارتفاعات شمالی شهرستانهای مهدیشهر، دامغان، شاهرود و میامی دور از انتظار نیست.

وی خاطرنشان کرد: احتمال بارش پراکنده برف و احتمال کولاک در نواحی کوهستانی و سردسیر و قله های استان وجود دارد.

وی با اشاره به وزش باد شدید تا بسیار شدید و گرد و خاک در غالب نقاط استان سمنان، بیان کرد: کاهش نسبی و محسوس دمای هوا بین پنج تا هشت درجه سانتیگراد محسوس خواهد بود.

مدیرکل هواشناسی استان سمنان افزود: به این ترتیب منطقه اثر فعالیت این سامانه ناپایدار جوی ارتفاعات و مناطق شمالی استان سمنان است و آبگرفتگی معابر عمومی احتمال جاری شدن رواناب و سیلابی شدن مسیل‌ها و رودخانه‌های فصلی، احتمال اختلال در تردد محورها، باد شدید و گرد و خاک، پیش‌بینی می‌شود.

وی با اشاره به احتمال کاهش دید افقی به ویژه در محورهای استان، بر دقت بیشتر رانندگان هنگام تردد در محورهای مواصلاتی به ویژه در نقاط کوهستانی و گردنه‌ها تاکید کرد.

مصطفوی به احتمال کولاک و کاهش دید در نواحی کوهستانی و سردسیر احتمال خسارت ناشی از تگرگ و سرمازدگی اشاره و اضافه کرد: در حوزه کشاورزی نیز کنترل و لایروبی شبکه آبراه‌های استان، لایروبی جوی‌ها، کانالها و آبراهها، پاکسازی دهانه پل‌ها، خودداری از صعود به ارتفاعات و نواحی کوهستانی، پرهیز از اسکان چادرهای مسافرتی در بستر و اطراف مسیل‌ها، احتیاط در گذر از حاشیه رودخانه‌ها، پرهیز از چرای دام‌ها در نواحی مرتفع و تمهیدات لازم جهت پیشگیری از خطرات احتمالی صاعقه، ضروری است.

وی ادامه داد: اطمینان از استحکام سازه‌های موقت و پوشش گلخانه‌ها،خودداری از عبور عابران پیاده از حاشیه ساختمان‌های نیمه‌کاره و درختان کهنسال، خودداری از توقف و پارک خودرو در این نقاط، خودداری از سمپاشی یا محلول‌پاشی باغ‌ها و مزارع به ویژه در بعدازظهر و استفاده از قیم برای نهال ها، پرهیز از روشن کردن آتش در مراتع و مناطق جنگلی مراتع و جنگل ها، اطمینان از استحکام سازه‌های موقت و چادرهای مسافرتی و پوشش گلخانه ها، تمهیدات پیشگیرانه لازم جهت حفاظت از سرما و تگرگ در حوزه کشاورزی ضرورت دارد.

احتمال کاهش دما در مناطق سردسیر تا صفر درجه

به گفته وی، احتمال سرمازدگی و خسارت در حوزه کشاورزی، احتمال تگرگ و خسارت در حوزه کشاورزی و احتمال خسارات ناشی از باد شدید، دور از انتظار نیست.

مدیرکل هواشناسی استان سمنان با اشاره به اینکه دمای هوا در مناطق سردسیر تا صفر درجه سانتیگراد کاهش می یابد، مهمترین توصیه ها در هشدار کشاورزی، را برداشت محصولات رسیده باغی و زراعی، سبزی و صیفی، ذرت علوفه ای در مناطق سردسیر، انتقال آنها به انبارهای سرپوشیده، آماده سازی سامانه‌های ضدتگرگ و سایبان در مناطق مستعد خسارت، سرزنی بوته های سیب‌زمینی جهت جلوگیری از خطر سرمازدگی احتمالی، مهار سامانه‌های آبیاری بارانی، خودداری از آبیاری سنگین باغ ها، کنترل استحکام سطوح پوششی سازه، تامین سوخت و تنظیم دمای شبانه گلخانه ها و دریچه سالنها، و خودداری از چرای دامها در ارتفاعات به دلیل خطرات احتمالی صاعقه رگبار باران تگرگ، اعلام کرد.

هشدار سطح نارنجی به معنای اقدام ضروری و احتمال خسارت گسترده است.

سامانه هواگوی ۱۳۴ آماده ارایه اطلاعات هواشناسی و پیش‌بینی‌های جوی سمنان در تمامی اوقات شبانه روز است، اداره کل هواشناسی استان دارای ۹ ایستگاه سینوپتیک، ۱۵ ایستگاه اقلیم شناسی و ۵۰ ایستگاه باران‌سنجی در نقاط مختلف است.

در کنار تلفن گویای ۱۳۴، برای اطلاع از آخرین وضعیت آب و هوایی شهرهای ایران، کاربران باید پیامکی حاوی پیش شماره شهر مورد نظر را به شمار ۲۰۱۳۴ ارسال کنند تا در کمتر از چند ثانیه اطلاعات مورد نیاز را دریافت کنند.

برای استعلام شرایط جوی در ۴۸ یا ۷۲ ساعت آینده باید این اعداد را نیز به همراه پیش شماره برای سامانه ارسال کنید، یعنی برای اطلاع از آب و هوای سمنان طی ۴۸ ساعت و ۷۲ ساعت آینده باید به ترتیب کد های ۲۳۴۸ و ۲۳۷۲ را ارسال کنید، همچنین لازم به ذکر است که می توانید به جای پیش شماره، نام شهر مورد نظر را به انگلیسی برای سامانه پیامکی سازمان هواشناسی ارسال کنید.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha