۱۰۰ هزار تن نهاده‌ دامی بین عشایر کرمان توزیع شد

کرمان - ایرنا - مدیرکل امور عشایری کرمان گفت: ۱۰۰ هزار تن انواع نهاده‌ دامی طی یک سال گذشته به منظور کمک به عشایر این استان، برای تولید گوشت قرمز و کاهش اثرات خشکسالی در اختیار عشایر قرار گرفته است.

رضا نیکزادی روز پنجشنبه در جمع خبرنگاران افزود: یک میلیون و ۴۵۰ هزار راس دام سبک در شمال استان کرمان وجود دارد که سالانه هفت هزار و ۵۰۰ تن گوشت قرمز معادل ۲۵ درصد نیاز استان کرمان توسط این قشر تولید می شود که نقش مهمی در تعادل بخشی به نیاز گوشت قرمز ایفا می کند.

وی تصریح کرد: در حال حاضر ۸۰ درصد از مراتع مورد استفاده عشایر استان کرمان به دلیل خشکسالی و خشک شدن رودخانه ها و چشمه ها از بین رفته که این امر درآمد خانوارهای عشایری را به شدت تحت تاثر قرار داده است.

مدیرکل امور عشایری استان کرمان با اشاره به تمهیدات انجام گرفته برای کاهش اثرات خشکسالی بیان کرد: یکسری تسهیلات اعتباری برای عشایر در نظر گرفته شده و در همین زمینه ۲۵ دستگاه آبرسانی سیار برای رفع نیازهای آبی عشایر کرمان اختصاص یافته هر چند مشکلاتی در بحث آبرسانی به دام های عشایری وجود دارد.

۱۰۰ هزار تن نهاده‌های دامی بین عشایر کرمان توزیع شد


تغییر مطالبات جامعه عشایری

وی تاکید کرد: مطالبات عشایر نسبت به گذشته تفاوت کرده و به سمت نیازهای بهداشتی وآموزشی رفته است و باید این مطالبات جامعه عشایری پاسخ داده شود و همه دستگاه های مرتبط باید پای کار بیایند.

نیکزادی خاطرنشان کرد: توان بخشی به مشاغل خانگی، صنایع دستی و گردشگری عشایر را در دستور کار قرار داده ایم و از عشایری که در این حوزه فعالیت می کنند توسط تعاونی های عشایری حمایت های لازم انجام می شود.

وی با اشاره به اجرای طرح تولید قراردادی در زنجیره تولید گوشت قرمز توسط عشایر بیان کرد: در این طرح عشایر استان کرمان می توانند به ادارات و شرکت های عشایری مراجعه کنند و نهاده دامی را تحویل بگیرند و در ۱۲۰ روز با پرداخت وجه و یا فروش دام و گوشت قرمز تسهیلات را پرداخت کنند و این تسهیلات تقریبا بدون سود پرداخت می شود.

مدیرکل امور عشایری استان کرمان تصریح کرد: به سمت احیای زندگی عشایر می رویم و تولیدات و محصولات عشایر استان کرمان به ویژه در حوزه گوشت قرمز زبانزد بازار داخل و خارج از کشور است.

وی ادامه داد: بهترین صنایع دستی استان کرمان مانند گلیم شیرکی پیچ توسط عشایر استان کرمان تولید می شود و سعی داریم تا توانمندی ها و ظرفیت های جامعه عشایری دیده شود که در همین زمینه نمایشگاه هایی برای شهروندان در سطح استان کرمان برگزار می شود.

نیکزادی بیان کرد: سالانه حدود ۲ هزار خانوار عشایر در مناطق شمالی استان کرمان کوچ می کنند که یکی از رویدادهای مهم حوزه عشایری است و اقتصاد خانوارهای عشایری وابسته به کمک زنان عشایر و حدود ۵۰ درصد از اقتصاد عشایری به دوش زنان است.

وی تاکید کرد: تامین ضمانت، بازپرداخت تسهیلات و تداخل اراضی در شهرستان ها جزو مشکلات جامعه عشایر استان کرمان است که باید برای رفع آنها رسیدگی شود.

مدیرکل امور عشایری استان کرمان گفت: جمعیت عشایری این استان ۳۰ هزار خانوار و حدود ۱۵۰ هزار نفر و کرمان دومین استان عشایری کشور است که سالانه حدود ۴۰۰ تن کرک و ۶۰۰ تن پشم توسط عشایر استان کرمان تولید می شود که از نظر کیفیت و مرغوبیت بهترین در نوع خود است.

وی افزود: عشایر استان کرمان یک هزار و ۲۵۰ شهید تقدیم انقلاب کرده اند که در راس آنها سردار شهید حاج قاسم سلیمانی است و جامعه عشایر همواره در دفاع از انقلاب و تامین امنیت نقش بسیار مهمی ایفا کرده اند.

نیکزادی تصریح کرد: مناطق بسیار بکری در حوزه زندگی عشایری وجود دارد که ظرفیت بسیار خوبی برای جذب گردشگران است و عشایر گردی در کنار بومگردی راه اندازی شده است که می تواند جایگزینی بسیار مناسبی برای تامین معیشت جامعه عشایری استان کرمان باشد.

وی اظهار داشت: طی سال گذشته ۲۶۳ میلیارد ریال تسهیلات به عشایر پرداخت شده است، البته بخشی از عشایر نیز از محل هایی مانند بهزیستی، کمیته امداد، بسیج و ستاد اجرایی فرمان امام(ره) تسهیلات دریافت کرده اند.

مدیرکل امور عشایری استان کرمان خاطر نشان کرد: همچنین ۲ هزار و ۸۰۰ میلیارد ریال اعتبار سفر ریاست جمهوری به عشایر استان کرمان تخصیص داده شده که بخش از آن در حوزه سازمان برنامه و بودجه و جهاد کشاورزی است.

وی ادامه داد: در حوزه اداره کل عشایری استان کرمان نیز ۳۰۰ میلیارد ریال بودجه در سفر ریاست جمهور مصوب شد که ۱۳۶ میلیارد ریال از اعتبارات معادل ۴۶ درصد تخصیص یافته است.

نیکزادیی اظهار داشت: در بخش توسعه انرژی هایی نو، ۲ هزار و ۵۰۰ پنل بین عشایر استان کرمان توزیع شده، اما تامین و استفاده از انرژی خورشیدی هزینه بر است که باید شرکت های برق کرمان کمک کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha