جشنواره موسیقی ایثار فرصتی مناسب برای ایجاد همدلی میان اقوام است

خرم‌آباد - ایرنا - داور جشنواره بین‌المللی موسیقی ایثار، نوای‌مهر گفت: این جشنواره فرصتی مناسب برای ایجاد همدلی میان گروه‌ها و اقوام مختلف است که در زیر پرچم موسیقی و هنر بتوانند گفتمان کرده و تجربیات ارزنده‌ای برای خود رقم بزنند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، مجید اخشابی روز پنجشنبه در حاشیه برگزاری دومین جشنواره بین‌المللی موسیقی ایثار، نوای‌مهر در جمع خبرنگاران اظهار کرد: جشنواره ایثار، نوای‌مهر برای بار دوم برگزار می‌شود، ولی با وجود نوپایی پیشرفت بسیار خوبی داشته است و امروز شاهد حضور و اجرای گروه‌های متنوع و توانمندی بودیم.

وی اضافه کرد: برایم جالب بود اقوام مختلف با پوشش‌ها و فرهنگ‌های متفاوت و موسیقی‌های متنوع به اجرا پرداخته و آثار زیبایی اجرا کردند ‌، این مساله می‌تواند در بالا بردن سطح مفاهمه، سلیقه و عملکرد موزیسین‌ها و موسیقی‌دان‌ها بسیار موثر باشد و از سوی دیگر وقتی جشنواره در یک استان برگزار می‌شود ، چند شهر استان میزبان گروه‌های متعدد می‌شوند و ارمغان‌های هنری زیادی نصیب آن‌ منطقه می‌شود.

وی با قدردانی از دست‌اندرکاران اجرایی جشنواره بین‌المللی موسیقی ایثار، نوای‌مهر گفت: موسیقی حماسی مغفول واقع شده و در فضای شنیداری عمومی، رسانه‌های کثیرالانتشار و گوش و هوش عامه مردم خیلی کم به آن پرداخته شده است.

اخشابی افزود: نهادهای فرهنگی باید برای اشاعه این گونه موسیقی تلاش کرده و با ذائقه‌سازی مردم را با این زیبایی‌ها بیش از پیش آشنا کنند ، لازمه این امر بسترسازی و آموزش است و عامه مردم باید آموزش ببینند تا زیبایی‌های آن را تشخیص داده و به دنبالش بروند.

داور جشنواره بین‌المللی موسیقی ایثار، نوای‌مهر تصریح کرد: این اقدام از سوی نهادهای ذیربط صورت نگرفته و شاهد این هستیم که این نوع از موسیقی با داشتن زیبایی‌های بسیار شگرف و گوش نواز و حتی مسحورکننده فقط برای همان قوم شناخته شده و برای دیگر اقوام کمتر استفاده می‌شود، در حالی‌که باید با یک ساز و کار این زیبایی‌ها به اشتراک گذاشته، ترجمه و آموزش داده شود که همه اقوام با موسیقی هم آشنا شوند و در این صورت یک رشد کلی صورت می‌گیرد.

وی گفت: اگرچه هر موسیقی کارکرد خود را دارد و نمی‌توان انتظار داشت یک موسیقی مقامی جایگاه موسیقی پاپ را تسخیر کند و بالعکس ، اما متاسفانه بالعکس آن اتفاق افتاده است، یعنی موسیقی پاپ از سهم برخی موسیقی‌هایی که باید در سبد شنیداری جامعه حضور داشته باشند، فضاهایی را اشغال کرده است.

اخشابی افزود: اگر این به یک توازن منطقی برسد، بطور قطع راضی‌کننده خواهد بود و در آن صورت انواع موسیقی را به جای یک موسیقی پاپ و آنچه که رایج و حتی موسیقی نازل خواهیم شنید و این یکنواختی می‌تواند جای خود را به انواع گونه‌های موسیقی ایران بدهد که در نوع خود مثل یک گنجینه جمع‌آوری شده و در کمتر کشوری این تنوع و گوناگونی موسیقی را می‌بینید.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha