۱۷ مهر ۱۴۰۲، ۸:۳۲
کد خبرنگار: 857
کد خبر: 85252165
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

افزایش آمار مسمومیت با قارچ در شهرستان مشگین‌شهر

اردبیل - ایرنا - مسمومیت با قارچ خودرو و کوهی در شهرستان مشگین‌شهر این روزها افزایش یافته به طوری که در روزهای اخیر ۱۸ نفر به علت بی‌توجهی به عوارض مصرف نوع سمی قارچ راهی بیمارستان شده و تحت مداوا قرار گرفتند.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا، سرپرست شبکه بهداشت و درمان مشگین‌شهر از افزایش آمار مراجعان به بیمارستان ولیعصر این شهرستان به علت مسمومیت در پی مصرف قارچ سمی خبر داد و گفت: روز گذشته هفت نفر دیگر از شهروندان به علت مصرف قارچ سمی و غیرخوراکی دچار مسمومیت شده و در بیمارستان بستری شدند.

دکتر امین ابراهیمی افزود: دیروز هفت نفر دیگر به علت مصرف قارچ سمی به اورژانس بیمارستان ولیعصر مراجعه کردند که ۲ نفر از آنها به علت وخامت وضع عمومی در بیمارستان بستری شدند و هم‌اکنون در حال دریافت خدمات درمانی هستند.

وی با هشدار به شهروندان در خصوص مصرف قارچ خودرو، وحشی و کوهی اظهار کرد: با توجه به افزایش آمار مراجعان در روزهای اخیر، هشدارها و آگاهی‌بخشی لازم به مردم انجام شده ولی هنوز تعدادی از شهروندان به عوارض خطرناک مصرف قارچ سمی که می‌تواند حتی مرگ را نیز به‌دنبال داشته باشد، بی‌توجهی می‌کنند.

سرپرست شبکه بهداشت و درمان مشگین‌شهر خواستار پرهیز شهروندان از مصرف قارچ‌های خودرو در طبیعت شد و گفت: طی چند روز اخیر بر اثر مصرف قارچ سمی، اعضای چندین خانواده دچار مسمومیت شده و در بیمارستان ولیعصر مشگین‌شهر بستری شدند.

وی بیان کرد: خوشبختانه با مداخله پزشکی به‌موقع، هیچ یک از این افراد مسموم شده فوت نکرده‌اند و روند درمان آنها ادامه دارد.

دکتر ابراهیمی اضافه کرد: از عموم مردم درخواست می‌کنیم که با توجه به وجود قارچ‌های بهداشتی و بی‌خطر در بازار، از مصرف هر گونه قارچ جمع‌آوری شده از طبیعت خودداری کنند.

وی همچنین با اشاره به حضور گشت‌های مرکز بهداشت شهرستان مشگین‌شهر در مراکز فروش تره‌بار گفت: در هیچ‌یک از مراکز رسمی فروش میوه و تره‌بار، فروش قارچ کوهی و جمع‌آوری شده از طبیعت مشاهده و گزارش نشده است.

سرپرست شبکه بهداشت و درمان مشگین‌شهر اظهار کرد: مردم در صورت بروز علایم و نشانه‌های گوارشی مانند تهوع، استفراغ و اسهال چهار تا ۱۲ ساعت پس از مصرف خوراکی قارچ، فرد مورد نظر را هر چه سریع‌تر به مراکز درمانی منتقل کنند.

وی تاکید کرد: در مواردی که علایم گوارشی پس از مصرف قارچ به‌صورت تاخیری و با فاصله بیش از ۶ ساعت از مصرف قارچ رخ دهد، نشان دهنده آن است که این دسته از قارچ‌ها، درجه سمی به‌مراتب بیشتری دارند که موجب بروز نارسایی حاد کبدی و مرگ مصرف‌کنندگان نیز می‌شود.

همزمان با آغاز بارش‌های پاییزی، رویش قارچ در طبیعت مناطق مختلف استان اردبیل نیز شروع می‌شود و اهالی اقدام به جمع‌آوری و مصرف قارچ‌های روییده در طبیعت می‌کنند.

بسیاری از گونه‌های قارچ وحشی و خودرو سمی و خطرناک هستند و مصرف آنها می‌تواند عوارض سنگین جسمی مثل مسمومیت شدید، از کار افتادن اندام‌های داخلی و حیاتی بدن و مرگ نیز به‌دنبال داشته باشد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha