معاون استاندار تهران: عشایر در جنگ اقتصادی نقش مهمی در تولید دارند

تهران بزرگ - ایرنا - معاون عمرانی استاندار تهران با تاکید بر توجه به تولید محصولات عشایری اعلام کرد: این جامعه مولد و تولید کننده در جنگ اقتصادی نقش مهمی دارند.

میرمحمد غراوی روز پنجشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: جامعه تولید کننده عشایر در جنگ هشت ساله دفاع مقدس حضوری شورآفرین داشتند و اکنون نیز در جنگ اقتصادی با تولیدات موثر و ضروری خود به کشور خدمت می‌کنند.

وی افزود: اگر تولیدات دامی و لبنی عشایر نبود مردم کشورمان برای تامین محصولات سالم مشکل داشتند و باید اعلام کرد در استان پهناور تهران حدود ۳۰ درصد محصولات دامی و لبنی مردم توسط عشایر تولید می‌شود.

معاون استاندار تهران با بیان اینکه زندگی عشایری با سختی‌هایی روبه رو است، گفت: دولت سیزدهم از همان ابتدا تلاش داشت تسهیلات مهمی را در اختیار روستاییان و عشایر قرار دهد که در این زمینه موفق عمل کرده و در راستای افزایش تولید و اقتصاد عشایر و روستاییان وام‌های کم بهره مناسبی در اختیار ایشان قرار گرفته است.

غراوی ادامه داد: در استان تهران عشایر دارای ۷۰۰ هزار راس دام سبک هستند که طرح تولید قراردادی نیز در این استان شروع شده و با تصمیم استاندار تهران نیز کلیه خدمات دامپزشکی به دام های عشایری رایگان است.

معاون استاندار: عشایر پایتخت در جنگ اقتصادی حضوری پررنگ دارند

معاون استاندار تهران یادآور شد: به منظور بررسی مشکلات عشایر با حضور شخص استاندار و معاونین در منطقه عشایری حداقل سالی یکبار حضور پیدا می کنیم و در جلسات شورای عشایری استان سعی داریم مشکلات عمده این عشایر را مرتفع کنیم.

به گفته وی، یکی از مشکلات عمده عشایر استان تهران مربوط به موضوع راه است که با توجه به توسعه شهرنشینی در اطراف تهران عشایر در زمان کوچ با مشکلاتی مواجه هستند که با همکاری دستگاه‌های دولتی باید این مشکلات مرتفع شود.

معاون استاندار تهران با اشاره به برگزاری نمایشگاه ملی توانمندی‌های روستاییان و عشایر کشور که در روزهای ۱۲ تا ۱۸ مهرماه در محل مصلای تهران برگزار شد، گفت: در این نمایشگاه عشایر استان تهران فعالانه حضور داشتند و علاوه بر آشنایی مردم با زندگی عشایری نسبت به عرضه محصولات خود اقدام کردند.

به گزارش ایرنا، ۱۴ هزار و ۳۱۵ هزار نفر از عشایر کشور در استان تهران زندگی می‌کنند و بر اساس گزارش مرکز آمار ایران، جمعیت عشایر استان در ۴۰ سال گذشته تا حدودی ثابت بوده و دلیل آن هم این است که ظرفیت مراتع جوابگوی جمعیت بیشتر نیست.

عشایر استان تهران، قشلاق را در جنوب‌شرقی استان و در شهرستان‌های ورامین و پاکدشت و فصل ییلاق را در ارتفاعات البرز و در شهرستان‌های دماوند و فیروزکوه مستقر می‌شوند.

جامعه عشایری استان تهران تلفیقی از عشایر سایر استان‌های کشور است که از حدود ۳۰۰ سال پیش در قالب چهار ایل و ۲۷ طایفه در مناطق عشایری استان تهران سکونت پیدا کردند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha