۲۰ مهر ۱۴۰۲، ۸:۵۹
کد خبرنگار: 3118
کد خبر: 85254785
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

روایت اتباع  بیگانه سرگردان اطراف میدان‌های  شهر اصفهان

اصفهان -ایرنا - اصفهان از دهه‌های گذشته تاکنون همواره شاهد مهاجرت و حضور بی‌رویه اتباع بیگانه‌ای است که جزو جمعیت شهر شده اند، اما این روزها این افراد با کسادی وضع ساخت و ساز به دنبال کار در سطح شهر سرگردان شده‌اند.

روزهای خنک پاییز از راه رسیده است و رفته رفته نیز به زمستان نزدیک می‌شویم، هوا رو به سردی می‌رود و گوشه‌ای از نقاط سطح شهر محل تجمع برای عده‌ای کارگر شده است که از صبح اول وقت تا نیمه‌های روز عده‌ای نشسته و تعدادی ایستاده بیل به دست و با همان پارچه کهنه پیچیده به سر و صورت و لهجه محلی با هم به گپ ‌وگفت مشغولند.

گروهی از هزاره‌های افغانستان که کارت اقامت دارند و عده‌ای از قوم پشتون که به تازگی به جمعیت شهر اضافه شده‌اند. در مورد اینکه کجا و چگونه و کی به ایران آمده‌اند، صحبت می‌کنند، چهره مردان جوان کم سن و سال در بین این افراد زیاد است اما در بین آنها افراد کار کُشته و قدیمی هم به دیوار تکیه داده مشاهده می‌شود که هنگام توقف یک خودرو همانند "حَنیف" با صاحب خودرو و برای کار و دستمزد وارد صحبت می‌شوند.

این کارگران "حَنیف" را قبول دارند و به محض پیدا شدن کار؛ اسم چند نفری را صدا می‌زند و با خود همراه می‌برد اما بین آنها چندین پسر بچه کم سن و سال هم هستند که زبان فارسی را به درستی بلد نبودند و برای پاسخ دادن و صحبت کردن نیاز به کمک دیگر هم ولایتی‌های خود دارند و عقب‌تر از بقیه ایستاده و برای رفتن سر کار وارد صحبت نمی‌شوند.

"حَنیف"می‌گوید که من همراه دو همسر و پنج فرزند به ایران و اصفهان آمده‌ام و حدود ۶ سال است که مشغول به کار هستم؛ این کارگر افغان طالبان را قبول ندارد و می‌گوید اگر متوجه شود بین افراد متقاضی کارگری فردی جزو این دسته است اجازه ایستادن در محل را نمی‌دهد.

وی معتقد است بیشتر کارگران افغان بدون همسر و فرزند وارد ایران وارد می‌شوند و کمتر دارای مجوز اقامت و کار هستند.

مردی با پژو پارس سفید رنگ در محل دور برگردان پل چمران در گرداگرد شلوغی اول وقت روز توقف می‌کند، به دنبال کارگر برای تعمیرات بخشی از آشپزخانه می‌گردد؛ به یک باره دور خودرو شلوغ می‌شود، از افرادی که هر کدام یک قیمتی را پیشنهاد می‌دهند، اما دیگر خودروها بوق زنان و برخی نیز با الفاظ تند، خشم خود را از توقف خودرو و شلوغی کارگران افغانی نشان می‌دهند.

مدتی ترافیک شکل می‌گیرد؛ چند نفری هم در خودرو را باز کرده و به زور سوار می‌شوند اما بر سر قیمت به توافق نمی‌رسند و مجدد پیاده می‌شوند.

یکی از مغازه‌داران می‌گوید روزانه چندین بار خودروهای متوقف شده با سایر خودروها و افراد درگیر می‌شوند و بوق خودروها به نشانه اعتراض ما را آزار می‌دهد.

وی معترض حضور کارگران کنار خیابان و معتقد است باید این افراد ساماندهی و به نقطه‌ای مشخص هدایت شوند نه اینکه در حاشیه‌ای از خیابان به دلخواه تجمع کرده و منظره ناهمگونی را ایجاد کنند.

رضا شاه‌سنایی از شهروندان اصفهان که ساکن خیابان صمدیه غربی است، به ایرنا گفت: روزانه تعداد زیادی کارگر از اتباع خارجی خروجی خیابان تجمع و بخش زیادی از پیاده‌رو را اشغال می‌کنند به نحوی که محلی برای عبور و مرور عابران پیاده باقی نمی‌ماند.

وی گفت: روزانه تعداد زیادی دانش‌آموز و نیز بانوان از این مسیر پیاده رو عبور می‌کنند که نسبت به این قضیه احساس نگرانی کرده‌اند.

البته گویا کسادی بازار ساخت و ساز بر اشتغال این افراد تاثیر گذاشته است و تجمع صبح تا ظهر و گاهی تا عصر آنها بیان کننده نیاز کمتر به نیروی کار ارزان قیمت در اصفهان است.

البته برخی در پروژه‌های شهری استفاده از کارگران اتباع خارجی به وضوح مشاهده می‌شود اما مساله مهم پراکندگی و رها شدگی این دسته از کارگرانی است که در جای جای این شهر تجمع کرده‌ و منظره نازیبایی را ایجاد کرده است.

ورود به اشتغال برخی اتباع خارجی در حوزه‌های ممنوع

اصغر برشان دبیر اجرایی خانه کارگر استان اصفهان در این خصوص به ایرنا گفت: با توجه به اینکه اتباع خارجی هر گونه کاری را بدون هیچ ضابطه و شرطی می‌پذیرند، موجب تنبلی نیروهای کار ایرانی شده‌اند به نحوی که بسیاری کارگران ایرانی دیگر زیر بار هر کاری نمی‌روند زیرا اعتقاد دارند اتباع خارجی باید انجام دهند.

دبیر اجرایی خانه کارگر اصفهان تصریح کرد: البته اتباع خارجی اجازه اشتغال برای هر کاری را ندارند و در برخی از مشاغل همچون دباغی پوست حیوانات، نماکاری، سنگبری‌ها، گلخانه‌ها و کشاورزی‌ها و دامپروری‌ها می‌توانند مشغول به کار شوند که اکنون برخی از این اتباع به عنوان یک واسط پیمانکار، پروژه گرفته و حتی کارگر ایرانی جذب می‌کنند.

وی ادامه داد: تهدید اصلی این است که این افراد در برخی از صنایع غذایی و رستوران‌ها و باغ رستوران‌های حاشیه شهر که ممنوعیت اشتغال دارند به طور قاچاق مشغول به کار می‌شوند و این در حالی است که اتباع خارجی منع اشتغال در این حوزه دارند و نظارتی در این زمینه وجود ندارد.

برشان گفت: از سوی دیگر افراد روز مزد پراکنده که مجوز کار ندارند موجب کسادی بازار کار می‌شوند زیرا بیمه نبوده و به عنوان نیروی ارزان قیمت به نفع کارفرما جذب بازار کار می‌شوند.

وی تاکید کرد: معتقد هستم باید این اتباع خارجی پراکنده در خیابان‌ها که منظره نازیبایی را در سطح شهر ایجاد کرده‌اند؛ زودتر ساماندهی شوند.

دبیر اجرایی خانه کارگر اصفهان بیان داشت: دستمزد یک کارگر ساده روزانه بین ۳۵۰ تا ۵۰۰ هزار تومان در نظر گرفته می‌شود که نسبت به سایر دستمزدهای کارگری رقم کمتر است.

وی اضافه کرد: مرزهای ما با وجود قانون‌های بسیار خوب کنترل مناسبی ندارد و شناسایی اتباع خارجی غیر مجاز در بازار کار سخت است و آمار دقیقی از آنها موجود نیست و با توجه به اینکه برخی از این افراد دست به هر بِزه برای اندک درآمدی می‌زنند، باید ساماندهی شوند.

برشان گفت: اصفهان شهر مهاجر فرست و مهاجر پذیر است، اما افراد تحصیل‌کرده و دارای تمکن مالی مهاجرت می‌کنند و در مقابل گروهی حاشیه‌نشین، فقیر و خانواده پرجمعیت را می‌پذیرد که مسئولان استانی باید نسبت به کنترل این وضع تصمیم‌گیری کنند.

ساماندهی اتباع بیگانه باید در دستور کار مسئولان بالادستی قرار گیرد

روایت اتباع  بیگانه سرگردان اطراف میدان‌های  شهر اصفهان

حضور اتباع خارجی به خصوص قشر جوان و نوجوان در شهر اصفهان به حدی زیاد شده است که محمدرضا فلاح عضو شورای اسلامی شهر اصفهان نیز نسبت به این قضیه واکنش نشان داده و در صحن علنی شورای شهر گفت: حضور اتباع خارجی در کشور و شهر معضلاتی را برای شهر، شهروندان و مدیران ایجاد کرده است و وزارت کشور نسبت به حضور اتباع به ویژه اتباع غیرقانونی بی تفاوت شده است؛ خواهش من از وزارت کشور این است که نسبت به حضور اتباع خارجی در کل کشور به خصوص شهر اصفهان حساسیت نشان داده و ساماندهی آن‌ها را در دستور کار قرار دهند.

وی گفت: عوارض و مشکلاتی که حضور اتباع غیرقانونی کشورهای مختلف برای شهر و کشور به وجود آمده است؛ باید بررسی شود.

عضو شورای اسلامی شهر اصفهان تصریح کرد: مهاجران غیر قانونی و اتباع خارجی از منابع، مواد غذایی، حمل و نقل عمومی، بهداشت، بنزین، انواع انرژی‌ها و سایر امکانات استفاده می‌کنند اما مشکلاتی را برای برنامه‌ریزی مدیریت و شهروندان ایجاد کرده‌اند که باید کنترل ورود و خروج اتباع غیرقانونی و ساماندهی اتباع قانونی در دستور کار قرار گیرد.

۳۰۰ هزار نفر تبعه خارجی با مجوز قانونی در اصفهان زندگی می‌کنند

روایت اتباع  بیگانه سرگردان اطراف میدان‌های  شهر اصفهان

محمدرضا جان نثاری معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری اصفهان درخصوص تعداد اتباع خارجی حاضر در استان اصفهان، گفت: مدیریت استان نسبت به این مساله بی تفاوت نیست و در این خصوص برنامه مشخص و موضع معینی دارد، هر چند آمار اتباع شناور است و بنا به دلایلی از جمله فصل و تقاضای کار، تغییر می‌یابد، اما آمار حضور اتباع خارجی دارای مجوز و قانونی در استان به بیش از ۳۰۰ هزار نفر می‌رسد.

وی افزود: در کشور ما قوانین حضور و فعالیت مهاجران تنظیم شده است و اکثریت اتباع خارجی به صورت قانونی و اقلیتی به صورت غیرقانونی به ایران مهاجرت می‌کنند.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری اصفهان تصریح کرد: طبق قانون هیچ فردی اجازه ندارد بدون گذراندن فرآیند قانونی وارد مرزهای آبی، زمینی و هوایی کشور شود و در غیر این‌صورت اگر شناسایی شود دستگیر و با وی برخورد قانونی و از کشور طرد خواهد شد.

در برخی شهرستان‌ها درصد حضور اتباع خارجی بیش از حد مجاز است

جان‌نثاری متذکر شد: بر اساس این قانون، مهاجران خارجی قانونی بایستی در مناطقی که به آنها اجازه داده می‌شود ساکن شوند به همین دلیل از ۲۸ شهرستان استان اصفهان، اتباع خارجی در ۱۲ شهرستان اجازه حضور ندارند.

وی ادامه داد: از طرفی در شهرستان‌هایی که حضور اتباع خارجی مجاز است، فعالیت تبعه خارجی فقط در مشاغل خاصی که مشخص شده امکان‌پذیر است که بایستی اجازه کار دریافت کنند و در این مجوز نوع، زمان، مکان و کارفرمای تبعه خارجی مشخص می‌شود.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری اصفهان با اشاره به اینکه در دولت سیزدهم، تلاش شده است تا حضور اتباع خارجی در کشور و استان به درستی و طبق قانون ساماندهی و مدیریت شود، بیان داشت: علاوه بر فعالیت‌های انجام شده در ۲سال اخیر، ورودی‌های استان و گلوگاه‌هایی که ورود اتباع بیشتر از آنها انجام می‌شود با قوت بیشتری رصد و کنترل خواهد شد.

وی تاکید کرد: با این حال ضروری است مردم برای ساماندهی حضور اتباع خارجی به مدیریت استان کمک کنند زیرا در برخی شهرستان‌ها درصد حضور اتباع بیگانه بیش از حد مجاز است و همین موضوع بر کیفیت زندگی افراد ساکن آن شهرستان، اثر گذاشته است.

جان نثاری بیان داشت: برای حضور نداشتن اتباع خارجی در شهرستان‌هایی که بر اساس قانونی امکان اسکان ندارند برنامه جدی داریم زیرا در استان اصفهان جایی برای اسکان اتباع غیرقانونی و غیرمجاز نیست و اجازه نخواهیم داد چارچوب‌های قانونی کشورمان توسط اتباع خارجی غیرمجاز درهم شکسته شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha