مازیار کاظمی یکی از کارگردانان فیلمکوتاه «لطفا خمیازه نکشید» از آثار راهیافته به بخش تجربی چهلمین جشنواره بینالمللی فیلمکوتاه تهران، در آستانه برگزاری این رویداد در گفت وگو با خبرنگار سینمایی ایرنا، توضیح داد: فیلم «لطفا خمیازه نکشید» یک فیلم تجربی با موضوع نقد رسانه است و به تأثیر رسانه بر ناخودآگاه مخاطب میپردازد. ایده این اثر هم زمانی شکل گرفت که با یکی از دوستان درباره ضمیر ناخودآگاه انسان و چیزهایی که میتواند بر آن اثر بگذارد صحبت میکردیم. یکی از این موارد که به ذهنمان رسید خمیازه کشیدن بود!
وی ادامه داد: خمیازه معمولا بهشکل زنجیرهوار در یک جمع به افراد دیگر منتقل میشود و اگر یک فرد در جمعی خمیازه بکشد، بهصورت ناخودآگاه به دیگران هم سرایت میکند. درباره این پدیده تحقیقاتی داشتیم و به این ایده فکر کردیم که چه زیرمتنی را میتوان با این ماجرا روایت کرد. به ذهنمان رسید با همین ایده فیلمی در نقد رسانه و تأثیر آن بر مخاطبان بسازیم که تقریبا همین تأثیر را بر ضمیر ناخودآگاه مخاطب خود دارند.
در فیلم «لطفا خمیازه نکشید» هم شاهد حضور تعدادی کاراکتر هستیم که در حال خمیازه کشیدن هستند و قطعا قصهای نمیتوانید در آن پیدا کنید اما در زیرمتن آن، مفاهیم زیادی را به مخاطب منتقل میکنداین کارگردان درباره کارنامه خود هم گفت: این دومین فیلمکوتاه تجربی من است. پیشتر فیلمکوتاه تجربی «ریورس» را ساخته بودم که حوالی سال ۹۵ به تولید رسید.
کاظمی درباره نسبت قصه با سینمای تجربی توضیح داد: ما باید «قصه» و «روایت» را از هم جدا کنیم. بهعنوان مثال فیلم تجربی «باله مکانیکی» را مدنظر قرار دهیم، در یکی از سکانسهایش شاهد حضور خانمی هستیم که سطلی روی دوش دارد و از پلهای بالا میآید و این سکانس چندباری در فیلم تکرار میشود. در این سکانس قصهای نیست اما مفهومی را قطعا به مخاطب منتقل میکند که میتواند از جنس ملال و تکرار در زندگی باشد. درباره این مفاهیم میتوان صحبت کرد در عین حال که قصهای در آن شکل نمیگیرد.
وی با اشاره به فیلم تجربی خود ادامه داد: در فیلم «لطفا خمیازه نکشید» هم شاهد حضور تعدادی کاراکتر هستیم که در حال خمیازه کشیدن هستند و قطعا قصهای نمیتوانید در آن پیدا کنید اما در زیرمتن آن، مفاهیم زیادی را به مخاطب منتقل میکند.
کاظمی درباره مخاطبان فیلمهای تجربی هم گفت: مخاطب فیلم تجربی در همه جای دنیا کم است و این اتفاق مربوط به سینمای ایران نیست. مخاطب عام معمولا در سینما به دنبال داستان است تا اینکه بخواهد یک فیلم آوانگارد را تماشا کند. اگرچه فیلمهای تجربی این قدرت را ندارند که مخاطب عام را با خود همراه کنند اما قطعا باید به مقوله تربیت مخاطب برای سینمای تجربی هم اندیشید و جشنواره فیلم کوتاه تهران به این امر توجه دارد. در کشورهای اروپایی فیلمهای تجربی بیشتر تولید میشود و برای عرضه آنها هم سینماتکهایی فعال هستند تا مردم هم بتوانند به تماشای این فیلمها بنشینند.
این کارگردان سینمای تجربی ادامه داد: فرآیند ساخت فیلم تجربی به خصوص در کارهای استودیویی شاید هیجان خاصی نداشته باشد اما زمانی که فرم کار شکل میگیرد، واقعا اتفاقی هیجانانگیز است. اینکه یک فرم یا یک ساختار چقدر جواب میدهد، استرسی در دل خود دارد که عبور از آن هیجانانگیز است.
چهلمین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران به دبیری مهدی آذرپندار ۲۷ مهر تا ۲ آبان ۱۴۰۲ برگزار خواهد شد.
نظر شما