رنگ و طرح لباس تولید اردبیل برگرفته از طبیعت و هویت است 

اردبیل – ایرنا – طراح مد و لباس بومی و محلی استان اردبیل گفت: رنگ و فرم لباس های بومی و محلی این استان برگرفته از طبیعت و نمایانگر هویت بومی و محلی است اما عدم دسترسی به مواد اولیه نظیر پارچه از موانع تولید و ترویج البسه مناسب است. 

خیام عصمت روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به سابقه ۲۵ ساله خود در حرفه طراحی ، الگوسازی و برش و دوخت لباس اظهار کرد: برگزاری دوره‌های تخصصی الگوهای مد و لباس برای ترویج لباس مناسب و منطبق با هویت ایرانی اسلامی مفید و ضروری است.

برگزیده دو جشنواره مد و لباس استان اردبیل و عضو شورای سیاست گذاری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی اردبیل در حوزه مد و لباس ادامه داد: برای توفیق در فرهنگ سازی مد و لباس ایرانی اسلامی باید تولیدات البسه الهام گرفته از هویت ایرانی اسلامی و طرح های برگرفته از طبیعت افزایش یابد.

این کارآفرین عدم دسترسی آسان و کم هزینه به مواد اولیه را مانعی پیش روی تولیدکنندگان و طراحان لباس ذکر کرد و گفت: یکی از مراکز آفرینش مد و طراحی لباس، دانشگاه و هنرستان ها هستند که با آنها نیز همکاری نزدیک داریم اما متاسفانه مواد اولیه دوخت و دوز لباس‌های فرم از تهران و اصفهان و با هزینه زیاد تامین می شود.

این طراح و دوزنده لباس ادامه داد: کارخانه سبلان پارچه اردبیل حتی یک متر پارچه برای دوخت لباس فرم مدارس و لباس‌های سفارش شده از ناحیه فروشگاه ها و واحدهای صنعتی استان را تولید نمی‌کند و خطوط تولید آن به انواع پارچه شلوار لی و لباس‌هایی که از استان های دیگر سفارش می شود، اختصاص دارد.

وی همکاری اداره کل صنعت، معدن و تجارت را برای تهیه و تولید مواد اولیه تولید لباس ایرانی و اسلامی در اردبیل خواستار شد و برگزاری نمایشگاه های مد و لباس ایرانی و اسلامی را جهت هدایت ذائقه مردم و رغبت خریداران به لباس های ایرانی ضروری برشمرد.

عصمت گفت: باید دوخت و دوز رایج در بازار تولید لباس از حالت سنتی خارج و با روش‌های مدرن آمیخته شود تا خریدارانی که با تمام حواس به مد و الگوهای روز و مدرن توجه دارند، برای تهیه لباس های ایرانی و اسلامی راغب شوند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha