خانه دار شدن، آرزویی که برای مردم سیستان و بلوچستان محقق شد+فیلم

زاهدان- ایرنا- اجرای موفق طرح نهضت ملی مسکن در سیستان و بلوچستان به عنوان پهناورترین و جوان ترین استان کشور علاوه‌بر ایجاد اشتغال برای بیش از ۳۷ هزار نفر و رونق واحدهای تولیدی کوچک جوانه امید را در دل مردم این دیار به ویژه جوانان رویانده است.

به گزارش ایرنا داشتن سرپناه از نیازهای اساسی هر فرد است که تامین آن گاه می‌تواند به یکی از دردسرهای اصلی خانوارها تبدیل شود، بویژه آنکه در چند سال اخیر و با توجه به تحولات بازار و تورم افسارگسیخته، قیمت مسکن نیز از این بازار تأثیر گرفته و شاهد افزایش غیرمتعارف اجاره بهای مسکن بوده‌ایم.

علاوه‌بر افزایش افسارگسیخته قیمت مسکن در سال‌های اخیر، اجاره‌بهای آن نیز رشد غیرقابل‌ تصوری داشته و مستاجران نا امید و ناتوان از تامین سرپناه به دلیل کاهش قدرت خرید، زیربار گرانی اجاره خانه کمر خم کرده‌اند.

بر اساس اصل ۳۱ قانون اساسی جمهوری اسلامی، داشتن مسکن متناسب با نیاز، حق هر فرد و خانواده ایرانی است،تامین مسکن برای محرومان و اقشارکم درآمد جامعه از بدو پیروزی انقلاب اسلامی جزو دغدغه‌ها و اولویت‌های دولت‌های مختلف بوده و در دولت سیزدهم نیز چشم امید محرومان و اقشار کم درآمد سیستان و بلوچستان به طرح نهضت ملی مسکن دوخته شده است.

خانه دار شدن یکی از آرزوهایی بوده که بیشتر مردم در سال‌های گذشته تنها در رویا می‌توانستند به آن فکر کنند، سختی‌های خانه به دوشی و استیجاری بودن حد و مرز ندارد و بسیاری از مستاجران را نسبت به پرداخت اجاره‌های کمر شکن به ستوه آورده است.

در حال حاضر ۳۶ هزار و ۶۸۶ واحد طرح نهضت ملی مسکن در سیستان و بلوچستان با متوسط پیشرفت فیزیکی ۴۷ درصد در حال ساخت است که زمینه اشتغال ۳۷ هزار و ۱۴۵ نفر را فراهم کرده استسهم بالای هزینه مسکن در سبد هزینه خانوار، عرضه محدود و گران واحدهای استیجاری و افزایش قیمت تمام شده مسکن به واسطه قیمت زمین و عوامل تولید، موجب عدم دسترسی خانوارهای کم درآمد و میان درآمد در دوره های گذشته بوده است.

در ابتدای آغاز به کار دولت مردمی سیزدهم، ساخت چهار میلیون واحد مسکونی در دستورکار دولت قرار گرفت، برنامه دولت این است تا سهم سنگین مسکن در سبد خانوار را کاهش دهد و استراتژی خود را هم مشارکت و ایفای نقش همه دستگاه‌ها و نهادهای مربوطه در اجرایی شدن پروژه نهضت ملی مسکن قرار داده است.

در این میان اجرای موفق طرح نهضت ملی مسکن در پهناورترین استان کشور یعنی سیستان و بلوچستان ضمن نجات بخشی واحدهای تولیدی کوچک از رکود، ایجاد اشتغال برای بخش قابل توجه افراد جویای کار،فراهم کردن زمینه تعادل در بازار مسکن با قیمت مناسب تمام شده سبب تحقق آرزوی دست نیافتنی مسکن مناسب برای شهروندان این خطه شده است.

در حال حاضر ۳۶ هزار و ۶۸۶ واحد طرح نهضت ملی مسکن در سیستان و بلوچستان با متوسط پیشرفت فیزیکی ۴۷ درصد در حال ساخت است که زمینه اشتغال ۳۷ هزار و ۱۴۵ نفر را فراهم کرده است.

همچنین تاکنون ۳۷ هزار و ۱۵۵ متقاضی دریافت تسهیلات نهضت ملی مسکن در نقاط شهری و روستایی به بانک‌های عامل استان معرفی شدند که متناسب با پیشرفت فیزیکی ۲۰۵۶ میلیارد تومان تسهیلات پرداخت شده است.

قراردادهای نهضت ملی مسکن در سیستان و بلوچستان از مرز ۲۰ هزار واحد فراتر رفت

استاندار سیستان و بلوچستان از انعقاد قرارداد ۲۰ هزار و ۴۱۸ هزار واحد مسکونی از ابتدای اجرای طرح نهضت ملی مسکن در این استان خبر داد و افزود: تاکنون ۳۷ هزار و ۱۵۵ متقاضی دریافت تسهیلات نهضت ملی مسکن در نقاط شهری و روستایی به بانک های عامل استان معرفی شدند که متناسب با پیشرفت فیزیکی ۲۰۵۶ میلیارد تومان تسهیلات پرداخت شده است.

محمد کرمی با تاکید بر ضرورت توجه تمامی دستگاه‌های مرتبط از جمله بانک‌ها به طرح نهضت ملی مسکن گفت: هیچ مانعی نباید بر سر راه اعطای تسهیلات بانکی در اجرای این طرح در استان باشد و مسوولان بانک‌ها باید همه تلاش خود را برای رفع این موانع انجام دهند.

وی با بیان اینکه ۲۲۷ هزار و ۱۷۴ نفر از شهروندان سیستان و بلوچستان برای خانه‌دار شدن در طرح نهضت ملی مسکن نام‌نویسی کردند، گفت: تاکنون از مجموع نام نویسی کنندگان صلاحیت ۳۶ هزار و ۳۴۴ نفر برای انجام فرآیند اداری ساخت خانه در قالب نهضت ملی مسکن تایید شده است.

استاندار سیستان و بلوچستان افزود: در مجموع ۳۶ هزار و ۶۸۶ واحد طرح نهضت ملی مسکن در این استان با متوسط پیشرفت فیزیکی ۴۷ درصد در حال ساخت است که زمینه اشتغال ۳۷ هزار و ۱۴۵ نفر را فراهم کرده است.

وی بیان کرد: با توجه به اینکه در ساخت و ساز مسکن بایستی نگاه و توجه ویژه‌ای به دهک‌های پایین جامعه شود انتظار است بانک ها با پرداخت به موقع تسهیلات به شتاب بخشی طرح نهضت ملی مسکن در استان کمک نمایند.
کرمی خاطر نشان کرد: در مجموع اجرای طرح نهضت ملی مسکن اهتمام ویژه در همه حوزه ها را می طلبد و باید در همه بخش‌ها با کار جهادی، زمینه ارائه خدمات روزافزون فراهم شود.

خانه دار شدن، آرزویی که برای مردم سیستان و بلوچستان محقق شد+فیلم

پرداخت تسهیلات بانکی به طرح نهضت ملی مسکن سیستان و بلوچستان باید شتاب گیرد

مدیرکل راه و شهرسازی سیستان و بلوچستان بر لزوم تزریق به‌موقع تسهیلات بانکی برای سرعت‌بخشی به اجرای طرح نهضت ملی مسکن در این استان تاکید کرد.

عطاء اله اکبری افزود: تاکنون سه هزار و ۸۲۱ میلیارد تومان قرارداد تسهیلات بانکی واحدهای طرح نهضت ملی مسکن در استان منعقد شده که یک‌هزار و ۸۰۲ میلیارد تومان آن به سازندگان و خودمالکین با توجه به پیشرفت فیزیکی پرداخت شده است.

وی با بیان اینکه منابع بانک‌ها برای نهضت ملی مسکن باید بلندمدت و متناسب با این طرح باشد،افزود: با توجه به تاکیدات برای تامین مالی ساخت واحدهای طرح نهضت ملی مسکن و الزام قانونی آن نباید جای هیچ‌گونه تعللی از سوی بانک‌ها برای پرداخت تسهیلات وجود داشته باشد.

مدیرکل راه و شهرسازی سیستان و بلوچستان تصریح کرد: این استان با فعالیت مطلوب تعاونی‌های مسکن از استان‌های موفق در اجرای طرح نهضت ملی مسکن است که تداوم این مسیر برای بهره‌مندی هر چه سریعتر شهروندان به مسکن مناسب نیازمند تعامل بیشتر بانک هاست.

وی با تاکید بر ضرورت توجه تمام بانک‌ها به طرح نهضت ملی مسکن گفت: هیچ مانعی نباید بر سر راه اعطای تسهیلات بانکی در اجرای این طرح باشد و مسوولان بانک‌ها باید همه تلاش خود را برای رفع این موانع انجام دهند.

اکبری با بیان اینکه طرح بزرگ و فراملی نهضت مسکن با اهداف بزرگی تعریف شده است، افزود: بانک‌های عامل با تزریق به موقع تسهیلات در روند اجرای پیشرفت ساخت مسکن با توجه به فصل کاری یاری رسان باشند.

وی با اشاره به اینکه ساخت مسکن سبب تحرک در اقتصاد می‌شود، تصریح کرد: هدایت نقدینگی به سمت مسکن ضمن کاهش تورم، رفع نیاز شهروندان به مسکن مناسب می‌تواند در حل معضل اشتغال و رونق صنایع کوچک نیز تاثیر داشته باشد و مشکلات معیشتی مردم را حل کند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha